ورزشی

زیر پوست شمشیربازی اصفهان / جنجال بر سر یک بازنگری!

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

ایسنا/اصفهان در حالی امسال رقابت‌های بین‌المللی سابر به میزبانی اصفهان برگزار نخواهد شد که اختلافات زیر پوسته شمشیربازی استان اصفهان شدت گرفته و حرف‌های ضد و نقیضی مطرح می‌شود.

مسابقات بین‌المللی ستلایت اصفهان هر ساله با هزینه‌هایی که از سوی پیشکسوت شمشیربازی به‌عنوان اسپانسر تقبل می‌شد، برگزار می‌شد، اما امسال این رقابت‌ها با انصراف و حاشیه‌هایی همراه شده است و رئیس تازه استعفا داده هیئت شمشیربازی توضیحاتی را در پاسخ به سخنان برگزار کننده بیان کرده که قابل توجه است.

بیژن سرهنگ‌پور، پیشکسوت ورزش شمشیربازی و حامی این رشته ورزشی با اشاره به اینکه هر سال به یاد فرزند مرحومش هزینه مسابقات بین‌المللی ستلایت اصفهان را تقبل می‌کرد، اما این اتفاق در سال ۲۰۲۴ رخ نداده است در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار می‌کند: هر سال هزینه بالایی حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار دلار تقبل می‌کردم. از ابتدا قرار بود مسابقات در شهر اصفهان برگزار شود. می‌خواستم خارجی‌ها به ایران بیایند و با شهر اصفهان آشنا شوند. همچنین بازیکنان جوان و تیم ملی ایران هم می‌توانستند با بازیکنان خارجی بازی کنند.

وی می‌گوید: در جلسه هیات رئیسه هیات شمشیربازی استان اصفهان گفته شده، چرا باید این مسابقات را برگزار کنیم تا خارجی‌ها به ایران بیایند، بخورند و بروند و این فرد هم تبلیغ فرزند فوت شده خودش را کند. این پول را برای بازیکنان ایرانی هزینه کنیم و تعدادی تیغه و تجهیزات بخریم  و در این صورت ورزشکار می‌سازیم.

حال محسن رنجبر، رئیس مستعفی هیات شمشیربازی استان اصفهان در گفت‌وگو با ایسنا، بیان می‌کند: مسابقات بین‌المللی ستلایت سابر آقایان سه سال پیاپی برای گرامیداشت یاد و خاطر زنده یاد روزبه سرهنگ‌پور به میزبانی اصفهان برگزار شد که سال گذشته سومین دوره این مسابقات در اصفهان پیگیری شد و شاهد استقبال ضعیف خارجی‌ها از این مسابقات بودیم و تنها یک نماینده از گرجستان، دو نماینده از ازبکستان و پنج بازیکن از عراق در مسابقات حضور داشتند که پنج نفر از این بازیکنان هیچ رنکینگ جهانی نداشتند و ۲۳ ورزشکار ایرانی بودند.

وی تاکید می‌کند: صحبتی به اشتباه در خصوص برگزاری مسابقات از سوی برگزارکننده مطرح شده، هیات شمشیربازی استان اصفهان با ایشان مکاتبه کرد که ببینیم برگزار می‌کند یا خیر که ایشان در یک جواب رسمی گفتند دلخور هستم و برگزار نمی‌کنم. اصلاً موضوع اینکه خارجی‌ها می‌آیند، جایزه می‌گیرند و این صحبت‌ها مطرح نبوده است. هر سال ایشان پول می‌داده، حالا هم بدهند تا برگزار شود که گفتند نه. 

وی ادامه می‌دهد: به فدراسیون اعلام کردیم اگر بودجه را تأمین می‌کند ما نیز همکاری‌های اداری را انجام خواهیم داد. با همین دلیل این مسابقات به استان دیگری منتقل شد. 

رئیس تازه استعفا داده هیات پرچالش شمشیربازی استان اصفهان توضیح می‌دهد: حدود هشت سال پیش مسئولین هیات شمشیربازی استان اصفهان درخواست می‌کنند که به جز سالن تختی به عنوان سالن شمشیربازی در اختیار بوده است، زمینی را در ورزشگاه شهید نصر اختصاص دهند تا با بودجه دولتی این مجموعه ساخته شود. این کار اتفاق می‌افتد و زمین اختصاص پیدا می‌کند که بودجه سالیانه در ردیف‌های وزارت ورزش جوانان هرسال پرداخته انجام شده و تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی شاهد بوده است.

رنجبر درباره علت دلخوری برگزارکننده مسابقات در اصفهان تصریح می‌کند: زمانی حدود ۷،۸ سال پیش پس از مرحوم شدن فرزند آقای سرهنگ‌پور، رئیس وقت هیات شمشیربازی، آقای فرهاد رضایی با پیشکسوتان برای ایشان مراسمی گرفتند و به اقای سرهنگ‌پور گفتند به عنوان یک شمشیرباز این پروژه که ۸۵ درصد پیشرفت داشته را تکمیل کن و در مقابل اسم فرزندتان به اینجا نامگذاری می‌شود. قرارداد خیرسازی هم می‌نویسند، چون ۸۵ درصد پول بیت‌المال است.

او ادامه می‌دهد: در همین زمان آقای سلطان‌حسینی به عنوان مدیر کل ورزش و جوانان استان اصفهان در آن زمان خوابگاهی به این محل الحاق کرد و قرارداد را بدون اطلاع هیات شمشیربازی به قرارداد مشارکتی ماده ۲۷ تغییر دادند تا بیشتر از ۲۳ سال به علاوه تجهیزات هیات استان با ارزش چهار میلیارد تومان در اختیارشان قرار گیرد. با قیمت پایینی شریک شدند و به صراحت بیان شد دو سانس به آن‌ها خواهند داد. از آن به بعد ایشان شده آقابالاسر این شمشیربازان!

رنجبر با بیان اینکه رفتارهای غیر منطقی صورت گرفته سبب شده از حدود۳۰۰ ورزشکار بیمه‌دار ثبت نامی به ۱۶۰ورزشکار به واقع ۱۰۰ ورزشکار رسیده‌ایم، می‌گوید: این شکاف بین مجموعه سرهنگ‌پور و ورزشکاران ترمیم نمی‌شود. گفتند کلید در اختیار شما، ولی پس از مدتی رفتاری نشان دادند. اگر خیّر است باید خیرانه رفتار کند، مدیریت ورزشکاران در حوزه ایشان نیست. به همین دلیل گفتیم قرارداد را بازنگری می‌کنیم که این حرف انگار آب در لانه مورچه بود و همه عصبانی شدند. ۸۵ درصد مال بیت‌المال است.

رئیس پیشین هیات استان خاطر نشان می‌کند: دوستانی نگران شدند که با بازنگری این قرارداد، فساد در چند قرارداد دیگر افشا شود. استعفایی نوشتیم که حداقل با بررسی مجدد، حق بازگردد. اگر قرارداد درست است که خب با همان روند ۲۳ سال ادامه دار می‌شود، اما در واقع ۳، ۴ ساله تمام است و در واقع الان سوءاستفاده از بیت‌المال است. پول کثیف ورزش را جلو نمی‌برد.

رنجبر در پایان یادآور می‌شود: حقی است که ناحق شده و این شمشیربازان جوان‌اند و انگیزه می‌خواهند. ما نیز در حد توان با تمام مدارک آن را پیگیری خواهیم کرد.

انتهای پیام 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا