استان ها

زندان ها در کهگیلویه و بویراحمد مروج کتاب خوانی شدند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها_ حمیده تابش نژاد: یکی از حوزه‌های حقوق شهروندی حقوق فرهنگی است که تمامی افراد جامعه باید از ظرفیت آن برخوردار شوند و در این بین باید به تمامی اقشار جامعه احترام گذاشته شود.

زندانیان بخش جدا نشدنی از جامعه هستند و زندان فرصت مناسبی برای احیا و بازگشت از مسیر اشتباهی است که در دوران زندگی برای یک فرد اتفاق افتاده و تأمین نیازهای فرهنگی نیز از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

اما اگر در زندان به حقوق شهروندی اهمیت داده شود، این مکان با تمام سختی‌ها و محدودیت‌هایی که به یک فرد تحمیل می‌شود، می‌تواند نقطه مقابلی به نام اعتلای فکری، فرهنگی و یادگیری مهارت‌های راه گشا را رقم بزند.

زندان ها در کهگیلویه و بویراحمد مروج کتاب خوانی شدند

از سویی فرصتی مناسب برای ادامه مسیر درست این افراد است که به هر طریقی باعث گسست از جامعه خود شده‌اند و می‌توانند پس از آزادی و رهایی فردی مفید برای جامعه باشند.

اما آنچه که لازم و پررنگ جلوه می‌کند نیاز زندان‌ها به کتابخانه است، کتاب‌هایی که با زبانی روان و جذاب برای جذب زندانیان و افزایش سرانه مطالعه در جهت بازگشت آنها به شرایط مطلوب اجتماعی و پرورش خلاقیت‌های فردی و اخلاقی مؤثر باشد.

بر همین اساس حتی ۲۸ آبان‌ماه ۹۲ «همزمان با هفته کتاب جمهوری اسلامی» از سوی اداره کل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان تهران به عنوان روز «کتاب، ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش جرایم» نام‌گذاری شد.

راه اندازی سامانه کتاب در زندان دهدشت

اما مدیر کل کتابخانه های استان در اقدامی جالب و متفاوت این بار با بسته‌های کتاب به زندان دهدشت آمد و در گفت و گو با خبرنگار مهر وعده داد بزودی سامانه کتابخانه را در این زندان فعال خواهد کرد تا متناسب با ذائقه فرهنگی خواننده‌ها کتاب ارسال کند.

محسن جبار نژاد طی بازدید از زندان دهدشت افزود: باید آمار دقیقی از کتاب خوان‌های زندان داشته باشیم و در فصول مختلف از این علاقمندان تجلیل شود.

مدیر کل کتابخانه‌های استان، خواندن کتاب را مسیری درست برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی عنوان کرد و گفت: زندان محیطی است که در آن افراد می‌توانند با مطالعه کتاب‌های مذهبی، رمان و تاریخی علاوه بر سرگرمی، به خودآگاهی و شناخت نسبت به خود برسند.

جبار نژاد وعده داد که حضور و ارسال کتاب به زندان دهدشت به صورت پیوسته ادامه داشته باشد تا زندانیان از نظر فکری و مهارتی پیشرفت داشته باشند.

مراد کاراندیش، رئیس زندان دهدشت نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر گفت: قطعاً یکی از دلایل اشتباهات انسان در تصمیمات، عدم آگاهی است و هرچه میزان آگاهی انسان و شرایط زندگی بیشتر و مناسب‌تر باشد تصمیم بهتر و آسیب کمتر است.

زندان ها در کهگیلویه و بویراحمد مروج کتاب خوانی شدند

وی یکی از دلایل آسیب‌های زندانیان به خود و خانواده‌ها را عدم آگاهی دانست و افزود: مهارتی در علم روانشناسی به نام خودآگاهی وجود دارد و معنایش این است که انسان هرچه از ظرفیت‌ها و ویژگی‌های جسمی، روانی و اجتماعی خودش آگاهی داشته باشد در تصمیم گیری های صحیح او تأثیر مثبت می‌گذارد.

وی ادامه داد: برعکس اگر میزان خودآگاهی کمتر باشد آسیب به خود و دیگران می‌رسد.

عدم داشتن خودآگاهی و بروز آسیب اجتماعی

رئیس زندان دهدشت یکی از چند دلایل آسیب اجتماعی را عدم داشتن مهارت خودآگاهی دانست و تاکید کرد: مطالعه می‌تواند دید و نگرش انسان را نسبت به دنیایی که در آن زندگی می‌کند عوض کند.

کاراندیش ادامه داد: اگر بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم که در زندان سرانه مطالعه افزایش داده شود و مطالعه به عنوان یک فرهنگ برای زندانیان باشد، قطعاً می‌تواند در مثبت نمودن روش آنان نسبت به رفتار خود و دیگران و محرک‌هایی که با آنان برخورد می‌کنند تأثیر مثبت داشته باشد.

وی همچنین بیشتر علاقه زندانیان در طول تجربیات چند ساله خود را به سمت رمان عنوان کرد و گفت: متأسفانه اثری از رمان در کتابخانه زندان نیست و بیشتر کتاب‌ها قدیمی است.

نقش کتاب‌های مذهبی با زبان ساده

کار اندیش گفت: در تقویم فرهنگی سازمان زندان‌ها مسابقات فرهنگی اعم از شعرخوانی تئاتر، احکام و نمایش وجود دارد.

رتبه اول زندان دهدشت در مسابقات نمایش خیابانی

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته زندان دهدشت در مسابقات نمایش خیابانی حائز رتبه اول شد.

رئیس زندان دهدشت ابراز امیدواری کرد که اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و تبلیغات اسلامی فراتر از تقویم سازمانی جهت برنامه‌های بیشتر همکاری کنند.

گفتنی است توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی با هدف توانمند سازی فکری و علمی زندانیان یکی از اقدامات شاخص و ارزنده ایست که به طور ویژه در دستور کار اداره کل کتابخانه‌های استان در حوزه‌های فرهنگی و تربیتی زندان‌های استان قرار گرفته است و جای امیدواری است که این کار ارزنده ارج گذاشته شود و با همکاری سایر دستگاه‌های فرهنگی استان به عنوان یک فرهنگ نهادینه شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا