زندانیانی که جریمه نقدی دارند مدت کمتری در زندان می مانند

وزیر دادگستری در حاشیه جلسه هیئت دولت:

زندانیانی که جریمه نقدی دارند مدت کمتری در زندان می مانند

زندانیانی که جریمه نقدی دارند مدت کمتری در زندان می مانند

وزیر دادگستری گفت: تعداد زیادی از زندانیانی که جریمه نقدی دارند و امکان پرداخت آن را ندارند، مدت کمتری در زندان می‌مانند.

به گزارش خبرنگار مهر، امین حسین رحیمی وزیر دادگستری پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران در رابطه با اصلاح جرایم ریالی بدل از حبس اظهار داشت: کسانی که به علت عدم پرداخت جریمه نقدی در زندان هستند، مطابق مقررات بابت هر روز زندان صد هزار تومان از جریمه شأن کم می‌شد اما قانون می‌گوید هر سه سال یک بار با توجه به نرخ تورم و شاخص بانک مرکزی این رقم قابل تعدیل است و امروز وزارت دادگستری به هیئت دولت پیشنهاد داد که این رقم ۲۵۰ هزار تومان شود و هیأت دولت هم این را تصویب کرد.

وی در رابطه با اینکه آیا این مصوبه نیاز به تأیید مجلس دارد؟ گفت: خیر در قانون مجازات اسلامی ماده ۵ این اختیار به هیئت دولت داده شده است.

وزیر دادگستری اضافه کرد: به عبارتی کسانی که به خاطر عدم پرداخت جزای نقدی در زندان هستند، از ۲۶ بهمن ۱۴۰۱، روزی ۲۵۰ هزار تومان از مبلغ جریمه‌شان کم می‌شود.

رحیمی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ این مبلغ ۳۰ هزار تومان و در سال ۹۸، صد هزار تومان و امروز این مبلغ ۲۵۰ هزار تومان است، گفت: به این شکل تعداد زیادی از زندانیانی که جریمه نقدی دارند و امکان پرداخت آن را ندارند، مدت کمتری در زندان می‌مانند.

وی در پایان در رابطه با تعداد این زندانیان تصریح کرد: تعدادشان را به طور دقیق الان ندارم، اما آنها که توسط تعزیرات حکومتی به دلیل عدم پرداخت جریمه در زندان هستند و عمدتاً به خاطر قاچاق، حدود ۵۰۰ نفر هستند اما مراجع قضائی بسیار بیشتر هستند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا