هشت صبح: رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای گفت که کشورش سامانه‌های دفاع هوایی پیچیده از ایالات متحده دریافت کرده است. او همچنین گفت که پوتین درباره دفاع از “اراضی روسیه” با تسلیحات هسته‌ای بلوف نمی‌زند. به گزارش خبرگزاری رویترز، این اولین اذعان اوکراین به دریافت سامانه موشکی سطح به هوای پیشرفته «ناسامس» (NASAMS) است که کی‌یف […]

هشت صبح: رئیس‌جمهوری اوکراین در مصاحبه‌ای گفت که کشورش سامانه‌های دفاع هوایی پیچیده از ایالات متحده دریافت کرده است. او همچنین گفت که پوتین درباره دفاع از “اراضی روسیه” با تسلیحات هسته‌ای بلوف نمی‌زند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این اولین اذعان اوکراین به دریافت سامانه موشکی سطح به هوای پیشرفته «ناسامس» (NASAMS) است که کی‌یف مدت‌ها خواستار دریافت آن بود و واشنگتن اواخر ماه گذشته ارسال آن را تایید کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین به سی‌بی‌اس نیوز گفت: ما قاطعانه نیاز داریم تا ایالات متحده رهبری نشان داده و به اوکراین سامانه‌های دفاع هوایی بدهد. می‌خواهم از رئیس‌جمهوری بایدن بابت تصمیم مثبتش که اتخاذ کرده است، تشکر کنم. اما حرفم را باور کنید، این حتی برای پوشش زیرساخت غیرنظامی، مدارس، بیمارستان‌ها، دانشگاه‌ها و خانه اوکراینی‌ها کافی نیست.

زلنسکی همچنین از ایالات متحده بابت سامانه‌های هیمارس و دیگر تجهیزات چندگانه پرتاب چندگانه که اوکراین را قادر به پیشروی علیه نیروهای روسیه می‌کند، قدردانی کرد. اوکراین در این ماه حملات متقابلی را برای پس گرفتن مناطق وسیعی از سرزمین‌های خارکیف در شمال شرقی ترتیب داده و در سمت جنوب هم پیشرفت‌هایی داشته است.

رئیس‌جمهوری اوکراین یکشنبه به سی‌بی‌اس نیوز گفت باور دارد که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه می‌تواند از تسلیحات هسته‌ای استفاده کند. پوتین پیشتر گفته بود که روسیه از تمام ابزارهای در دسترس خودش برای دفاع از اراضی روسیه استفاده خواهد کرد.

زلنسکی به سی‌بی‌اس نیوز گفت: ببینید، شاید این حرف دیروز یک بلوف بود، اما اکنون یک واقعیت است.

خود رئیس‌جمهوری روسیه هم چهارشنبه گفت که وقتی هشدار می‌دهد که روسیه دفاع از خاک خودش را با “تسلیحات تخریبگر مختلف” بررسی خواهد کرد، “بلوف” نمی‌زند.

اراضی مورد اشاره پوتین می‌تواند به‌زودی شامل دونتسک و لوهانسک و همچنین مناطق زاپوریژیا و خرسون شود. رفراندوم‌هایی در این مناطق اوکراین برای پیوستن به روسیه در دست برگزاری است.

زلنسکی همچنین به سی‌بی‌اس نیوز گفت که از نظر اوکراین “اشغالگری” روسیه در تاسیسات هسته‌ای زاپوریژیا یک “اخاذی هسته‌ای” است. او همچنین با اشاره به بسیج نسبی نیروها در روسیه به فرمان رئیس‌جمهوری روسیه ادامه داد: پوتین می‌داند که در حال شکست خوردن در این جنگ است.

رئیس‌جمهوری روسیه همچنین گفت که دولتش به میلیاردها دلار دیگر، تسلیحات بیشتر و تحریم‌های گسترده‌تر علیه روسیه برای ادامه این جنگ نیاز دارد. او با اشاره به پوتین گفت: ما نیاز داریم که فشار علیه او را افزایش دهیم و نگذاریم او به کارش ادامه دهد.