سیاسی

زاکانی: فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، علی رضا زاکانی، نامزد انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی گفت: ما در انقلاب اسلامی تغییر نظام سیاسی کشور را داشتیم اما تغییرات اساسی در حوزه فرهنگ اجتماع و اقتصاد رخ نداد و در حوزه سیاسی عمق بخشی نکردیم. تا پای صندوق مردم هستند و بعد از آن سالاری مردم گم شده است و باید به مردم برگردد و در حوزه فرهنگ و اجتماع اقتصاد مردم سالار و محور قرار گیرد.

وی افزود: نکته اساسی این است که نظامات ما مطابق با نظامات رقیب نیست. در غرب به عنوان بزرگترین نظام مقابل ما نظام اقتصادی ایده محوری است و همه در مجموعه اقتصاد تعریف می‌شود. اما در نگاه انقلاب اسلامی ایده مرکزی فرهنگ است و همه چیز بر مبنای فرهنگ سنجیده می‌شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: لذا از این جهت فرهنگ اولویت قطعی است. گرچه امروز اقتصاد فوریت قطعی ما است. فرهنگ تعلیم و تربیت پیشران و متحول کننده است.

وی افزود: وزارتخانه آموزش و پرورش رکنی‌ترین وزارتخانه دولت خدمت خواهد بود و وزیر آموزش و پرورش قوی‌ترین عنصر کابینه خواهد بود. همچنین آموزش عالی و حوزه و تمام مجموعه‌هایی که در این خصوص هستند.

زاکانی گفت: لذا موضوع را از حوزه اجتماع شروع می‌کنیم در حوزه اجتماع شعار انقلاب اسلامی آزادی استقلال جمهوری اسلامی است. در کلان که جمهوری اسلامی باید متکفل آزادی و استقلال باشد و در کنار آن عدالت معنویت و پیشرفت به جامعه عرضه کند.

وی افزود: در حوزه آزادی که هم در اصل ۳و۹ تکلیف دولت را معلوم کرده است. در اصل ۸ امر معروف و نهی از منکر است. به اعتقاد بنده مهم‌ترین بخش اصل منکر نظارت مردم به مسئولان و آزادی بازخواست کردن آنها است که مورد غفلت قرار گرفته است.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: قومیت‌های ما مثل دسته گلی هستند که در یک بوستان گل یک طراوت به جامعه ما دادند و نقطه قوت جامعه ما هستند. مذاهب و ادیان در جامعه ما حق دارند لذا در قانون اساسی به صراحت در اصل ۱۲ نسبت به مذاهب دین رسمی و مذهب رسمی را اعلام کرده است، مذاهب دیگر را بیان کرده است و گفته است آنها علاوه بر اینکه در حوزه شخصی کاملاً مختار هستند. در حوزه احکام قضایی نیز در همین خصوص باید با آنها توجه شود. حتی اگر جایی غلبه دارند مولفه‌های مدیریت محلی را می‌توانند به دست گیرد.

وی افزود: خانواده مولد می‌تواند نقشش متفاوت از نقش خانواده منفعل باشد. خانواده مولد می‌تواند در ابعاد مختلف فرزندان صالح و سرنوشت ساز برای آینده داشته باشد. مدار خانه هم همسر است و هم مادر است و هم یک فعال اجتماعی است.

زاکانی گفت: خانواده و دوستدار خانواده بودن و امکان گذاشتن برای اینکه یک کنشگری باشد یک اصل اساسی است که در دولت خدمت به پیگیری خواهیم کرد. نکته بد ناظر به زنان و دختران است که ایجاد یک اتمسفر درست و یک فضای درست برای حضور و فعالیت و کنشگری آنها است.

وی افزود: در خصوص زنان سرپرست خانوار تکالیف وظایفی داریم که در کارکردهای خودمان دنبال کردیم. همچنین راجع به ازدواج و قانون جمعیت و هم افزایی نقش خانواده و فعالیت‌های اجتماعی موظف هستیم.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد ما خانواده را محور در جامعه و مهم‌ترین سلول فعال جامعه می‌دانیم. خانواده نباید دغدغه داشته باشد اصل ۲۹ می‌گوید معیشت و تامین اجتماعی به عهده دولت است. در خصوص اینترنت و فضای مجازی این را یک موهبت می‌دانم.

در حال تکمیل…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا