ریاست‌جمهوری رئیسی تک دوره‌ای می‌شود؟

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

روزنامه جوان دطلب با عنوان «عملیات روانی روی دولت سیزدهم در آستانه انتخابات» نسبت به تک دوره‌ای شدن ریاست‌جمهوری ابراهیم رئیسی ابراز نگرانی کرده است.

 روزنامه نوشت: دولت سیزدهم بدون تردید یکی از متغیر‌های مهم و تأثیرگذار بر انتخابات آینده است چراکه اولاً دولت مجری و برگزارکننده انتخابات بوده است و ثانیاً مردم تلاش می‌کنند با رأی خود گفتمان و رویکرد‌های دولت‌های حاکم را تقویت کنند. بیشترین تأثیر دولت را باید در معادله رابطه میان کارآمدی دولت با مشارکت و میزان رأی بررسی کرد. مطابق نظرسنجی‌های به‌عمل‌آمده، یکی از اصلی‌ترین عوامل کاهش مشارکت، مسائل اقتصادی و سفره مردم است. نکته مهم در این رابطه که حائز اهمیت فراوان می‌باشد، فاصله میان واقعیت‌های میدانی با اذهان عمومی است که متأسفانه به دلیل ضعف رسانه‌ای دولت در انعکاس فعالیت‌ها و دفاع از کارنامه‌اش این فاصله کم هم نیست، از این رو، تمرکز معاندان و گروه‌های ضدانقلابی که خط تحریم انتخابات را دنبال می‌کنند، عملیات روانی ویژه‌ای است که علیه دولت سیزدهم آغاز کرده‌اند. مهم‌ترین محور‌های آن عبارتند از:

۱) القای ناکارآمدی و کمرنگ‌سازی دستاورد‌های دولت: القای ناکارآمدی دولت سیزدهم به چند دلیل بیش از دولت‌های پیشین صورت می‌گیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به رویکرد انقلابی دولت و عدم‌دلبستگی به بیرون اشاره کرد چراکه با القای عدم‌کارآمدی دولت در درجه اول انقلابی‌گری را زیر سؤال برده و آن را ریشه مشکلات کشور معرفی می‌کنند تا این نگاه را مخدوش جلوه دهند، ثانیاً رویکرد نگاه به درون را بی‌نتیجه دانسته و تنها راه‌حل مشکلات کشور را دراز کردن دست نیاز به بیرون معرفی کنند. دشمن با این عملیات روانی می‌تواند هم مردم را ناامید از آینده بهتر کند و مشارکت را کاهش دهد و هم بر نتیجه انتخابات تأثیر بگذارد و غرب‌گرایان را تقویت کند.

۲) تحریف واقعیت‌های میدانی با ادعا‌های خلاف واقع: یکی از محور‌های دائمی و پرتکرار دشمن علیه دولت سیزدهم انتشار اخبار جعلی بسیار سخیف، اما بزرگ و گسترده است که هرازگاهی اقدام به نشر آن می‌کند و پس از مدت کوتاهی از کنار آن می‌گذرد. یکی از نمونه‌های این گونه اخبار اعزام ۵ هزار چینی به ایران جهت حفاظت از نیرو‌های این کشور در پروژه‌های نفتی و گازی یا فروش بخشی از خاک ایران به چین است که بلافاصله به محور اصلی گعده‌های خصوصی و محافل عمومی به ویژه اماکن عمومی مانند مترو، اتوبوس یا تاکسی‌ها تبدیل می‌شود، حال آنکه این خبرسازی‌ها از اساس دروغ است.

۳) ترویج ناامیدی و نبود راه‌حل: یکی از شگرد‌های عملیات روانی دشمن علیه دولت سیزدهم این است که به عنوان دولتی دلسوز و مردمی از آن یاد و ادعا می‌کنند که این دولت واقعاً دلش می‌خواهد برای مردم کار‌هایی را انجام دهد، اما به دلایل زیادی نمی‌تواند که مهم‌ترین آن‌ها عدم‌امکان حل مشکلات و نبود راه‌حل‌های داخلی و ساختار‌های مشکل‌دار است. با این عملیات نه تنها امید مردم به آینده و گره‌گشایی از مشکلات‌شان کاهش می‌یابد بلکه ممکن است در انگیزه نیرو‌های انقلابی نیز تأثیر منفی ایجاد کند.

۴) القای عدم بی‌طرفی دولت در انتخابات: یکی دیگر از محور‌های عملیات روانی معاندان نظام اسلامی القای عدم‌بی‌طرفی دولت سیزدهم در انتخابات است. هدف دشمن از این ادعا القای عدم‌رقابت جدی و مشخص‌بودن نتیجه انتخابات است که بر روند مشارکت مردمی تأثیر منفی دارد. این در حالی است که دولت سیزدهم مولود انتخاباتی فراجناحی است و برخلاف دولت‌های پیشین خوشبختانه تاکنون جریان و حزب خاصی از آن متولد نشده است.

۵) امکان تک‌دوره‌ای‌شدن دولت سیزدهم: از آنجا که برخی جریان‌های سیاسی انتخابات مجلس را معبری برای بازگشت به قدرت می‌دانند و دلیل اصلی ورود خود به انتخابات را پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری برای تصاحب دستگاه اجرایی کشور معرفی می‌کنند، مانع بزرگی مانند احتمال تداوم دولت فعلی را با طرح این ادعا که دولت آقای رئیسی اولین دولت تک‌دوره‌ای پس از انقلاب اسلامی خواهد بود، از نظر خویش برمی‌دارند، بنابراین رسانه‌های وابسته به ضدانقلاب از این محور برای عملیات روانی علیه دولت بهره می‌گیرند تا امید مردم به بهبود شرایط را کاهش دهند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا