اقتصادی

رکورد ۴ ساله تعداد چک‌های برگشتی شکست

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

اکوایران: در تیر ۱۴۰۳، تعداد چک‌های برگشتی به بالاترین سطح خود از اردیبهشت ۹۹ تاکنون رسیده و یک رکورد ۴ ساله زده است. رشد ارزش چک‌های برگشتی نیز در سال ۱۴۰۳ رکورد تازه‌ای ثبت کرده است.

 

آمار چک‌های برگشتی سال جدید تا فروردین ماه منتشر شده بود اما بانک مرکزی در به روزرسانی تازه خود این آمارها را تا تیر ۱۴۰۳ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، در تیر امسال و در کل کشور بیش از ۸.۶ میلیون فقره چک مبادله شده که «ارزش» این چک‌ها به بالای ۶۴۴ هزار میلیارد تومان می‌رسد. از کل این چک‌ها، ۷.۷ میلیون فقره چک وصول شده اما ۹۱۲ هزار فقره چک برگشت خورده است. «ارزش» چک‌های برگشتی در تیر امسال بالای ۱۰۰.۹ هزار میلیارد تومان است. «تعداد» و «ارزش» چک‌های برگشتی در این ماه نسبت به خرداد افزایش یافته است.

 

به بیان دقیق‌تر، «تعداد» چک‌های برگشتی در تیر امسال بالاترین سطح از اردیبهشت سال ۹۹ بوده و یک رکورد ۴ ساله محسوب می‌شود. آماری که اخیرا از «رشد ارزش» چک‌های برگشتی در اردیبهشت امسال به دست رسیده نیز بیش‌ترین رشد حداقل از ابتدای سال ۹۸ به بعد بوده است.

 

رکوردشکنی چک‌های برگشتی بعد از کرونا

 

بانک مرکزی متولی انتشار آمار مربوط به چک است. این آمارها در سال جدید تا فروردین ماه منتشر شده بود. اخیرا بانک مرکزی آمارهای مربوط به ماه‌های اردیبهشت تا تیر را به روزرسانی کرده است. بر اساس آمار جدید، در تیر امسال در مجموع ۹۱۱ هزار و ۸۰۰ چک برگشت خورده است. این در حالی است که این حجم از چک‌های برگشتی بعد از سال ۹۹ و ایام کرونا بی‌سابقه بوده است. آخرین باری که تعداد چک‌های برگشتی از این سطح فراتر رفته بود به اردیبهشت سال ۹۹ باز می‌گردد. در آن زمان، بیش از یک میلیون و صد هزار چک برگشت خورده بود. بنابراین، تعداد چک‌های برگشتی در تیر امسال یک رکورد ۴ ساله را شکسته است.

 

ارزش چک‌های برگشتی در تیر امسال به ۱۰۰ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است که نسبت به خرداد ۰.۹ درصد رشد کرده است. محاسبه رشد «ارزش» چک‌های برگشتی نشان می‌دهد که در اردیبهشت ۱۴۰۳، رشد ماهانه ارزش چک‌های برگشتی به ۸۲.۲ درصد رسیده که بالاترین سطح از حداقل ابتدای سال ۹۸ به بعد است.

 

در بازار مبادلات چک، به طور طبیعی تعداد چک‌های برگشتی در فروردین ماه به دلیل تعطیلی طولانی‌مدت اصناف کاهش می‌یابد و در اردیبهشت که اولین ماه غیرتعطیل در سال جدید است، بالا می‌کود. روند ۵ ساله این شاخص نشان می‌دهد که همواره رشد ماهانه ارزش چک‌های برگشتی در اردیبهشت افزایش یافته و نسبت به ماه‌های دیگر سال بالاتر بوده است. اما در اردیبهشت این سال، رشد ماهانه ارزش چک‌های برگشتی حتی از اردیبهشت ماه در سال‌های قبل نیز بالاتر رفته است.

 

بر اساس گزارش بانک مرکزی، طی تیر امسال و در کل کشور، از نظر تعداد ۹۷.۸ درصد و از نظر مبلغ ۹۷.۴ درصد از کل چک‌های برگشتی به دلیل «کسری» یا «فقدان موجودی» بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا