روایت فرمانده اقتصادی کشور از یکسال گذشته

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: سید احسان خاندوزی در برنامه صف اول شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی ایران به تشریح اقدامات اقتصادی دولت سیزدهم پرداخت.

مهمترین بخش سخنان وی به شرح زیر است:

• شرایط اقتصادی کشور در پایان دهه ۹۰ شرایط خیلی ویژه ای بود و بر خلاف تمام سال ها و دهه‌های گذشته ، شرایط بدون رشد اقتصادی ملموس و بالاترین نرخ های تورمی به جز دو سال میانی این دهه یعنی سال های ۹۵ و ۹۶ که تورم خیلی خوبی داشتیم؛ کاهش قدرت خرید مردم و کاهش توانمندی های دولت به لحاظ انضباط مالی و کسری بودجه ای که برای دولت ایجاد شده و به سایر کالاها هم تسری پیدا کرده بود، فقدان انضباط پولی و مالی در کشور مختصاتی بود که موجب شد دهه ۹۰ دهه سختی برای مردم و فعالان اقتصادی باشد.

• رویکرد دولت سیزدهم از ابتدا این بود که برای این مسیر معیوب و غلط و پر هزینه‌ای که برای کشور ایجاد شده بود، موجب شد تا در سال اول با سیاست ایجاد ثبات اقتصاد کلان ترمزی بر مسیرهای رو به وخامت به دلیل تشدید تورم و افت شاخص‌های اقتصادی داشته باشد و بتواند در این زمینه اقدام جدی انجام دهد.

• گروه‌های ذینفعی هم در این سال‌ها چنبره انداخته و به دلیل منافع خاص خودشان در حوزه تجارت، مالی و بانکی، مالیاتی و … منفعت خود را به ملت ترجیح داده و تورم و سوداگری وسیع در بازارهای مختلف را به مردم تحمیل کردند.

• دولت تلاش کرد تا زمینه هایی را در سال اول ایجاد کند تا اقتصاد را به سمت منافع عامه مردم برگرداند؛ شعار اصلی آقای رئیس جمهور تمرکز و توجه ویژه بر مساله نقش مردم در اقتصاد و از سوی دیگر حرکت به سمت عدالت فراگیر در اقصی نقاط کشور بود.

• بسیاری از نقاط کشور از توزیع منافع و رفاهی که مردم باید از آن برخوردار شوند محروم مانده بودند و صرفا به نقاط پرجمعیت و مناطق مرکزی توجه شده بود.

• بسیاری از ناکارآمدی‌هایی که در دولت صورت می‌گرفت از جیب مردم پرداخت می‌شد یعنی مردم ایران اموالی داشتند مانند املاک، مستغلات، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های عمومی بخش غیر دولتی که متعلق به همه مردم ایران است اما در انحصار عده‌ای خاص بود که منافع خود را دنبال می کردند و هیچ شفافیتی درباره عملکرد آنها صورت نمی‌گرفت و در آخر هم زیان‌های بسیار به همراه داشتند و می گفتند شرکت شما را یک سال نگه داشتیم و نه تنها سودی به مردم ایران نمی‌دهیم بلکه چندین میلیارد تومان نیز به ۸۰ میلیون ایرانی زیان وارد کردیم و البته چقدر هم برای تحمیل این زیان به مردم از حقوق و پاداش برخوردار می‌شدند.

• (فساد فولاد مبارکه) دقیقا آنچه دولت بر آن انگشت گذاشته، مسیرهایی که دیگر مانند سالهای قبل مصادیقی مانند خاصه خرجی هایی که در شرکت‌های دولتی می‌شد از اساس رخ ندهد از این رو صورت مالی تمام شرکتهای دولتی را شفاف شفاف شفاف، در اختیار نه تنها کارشناسان و مراجع بلکه در اختیار تک تک مردم ایران قرار دادیم.

• ماه اولی که کابینه دولت سیزدهم در شهریور ماه گذشته فعالیت خود را آغاز کرد، یکی از بدترین ماه‌های کشور بود و نه فقط آن ماه که در سال‌های ۹۷ و ۹۸ و ۹۹ نرخ تورم بالا را تجربه کرده بودیم و تورم سال ۱۴۰۰ هم به این وضعیت اضافه شده بود.

• در تاریخ اقتصادی کشورمان بی سابقه بود که چند سال پیاپی تورم های بالا ۳۰- ۴۰ درصد را تجربه کنیم و این معنایی جز کوچک شدن سفره مردم و فشار به طبقات متوسط جامعه نداشت.

• آقایان ادعا می کردند نفت که نمی‌شود فروخت، فرارهای مالیاتی شناسایی نمی‌شد و از سوی دیگر هزینه ها رو به افزایش بود و مصوبات و پیشنهاداتی که در سال‌های گذشته انجام نشده بود به یکباره در سال آخر برای آنها هزینه در نظر گرفته می‌شد و تمام این موارد به کسری بودجه دامن می‌زد.

• در شهریور که نرخ تورم بانک مرکزی ۵۸ درصد وجود داشت با کنترل دو موتور تورم زا، یکی کنترل شدید شبکه بانکی و دیگری بی انضباطی های مالی خود دولت توانستیم تورم را مهار کنیم.

• چشم انداز همچنان این است که هزینه های تولید را کنترل و مهار نرخ ارز را دنبال کنیم. بخش زیادی از تورم امروز ما تورم طرف هزینه است و اگر بتوانیم هزینه های تولید را کنترل کنیم که در این زمینه دولت لایحه داد که حقوق ورودی گمرکی کاهش پیدا کند و اقداماتی از این دست و همچنین با تلاش های دوستان ما در بانک مرکزی کنترل تورم را در ماه‌های آینده خواهیم داشت.

• برخی دولت ها با این شعار آمده بودند که به هر طریقی مساله تحریم را زود حل و فصل می کنیم و خوش بینی خارجی که منجر شده بود شرایط ما گره به مسائل خارجی بخورد کمک می کرد آرامش قیمتی هم ایجاد شود اما در این دوره دولت با اینکه داشت مذاکرات با عزت خود را دنبال می کرد اما همزمان با عدم کاهش تحریم ها توانسته در ثبات اقتصاد کلان، بازگرداندن امید و احیای رشد اقتصادی کشور گام‌های اول را بر دارد.

• در دوره ای همین که توانسته بودیم چند پمپ بنزین را هوشمند به هم متصل کنیم دستاورد بزرگی دانسته می شد که البته کار بزرگی هم بود اما با اجرای طرح هوشمند سازی یارانه آرد و نان برای ۷۵ هزار واحد صنفی که در حوزه آرد و نان کار می کردند در کمتر از ۴ ماه گذشته شفافیتی ایجاد شد که امروز روزانه حدود ۵ هزار تن آرد در کشور که باید صرف مردم ایران می شد و بیرون از شبکه رسمی هزینه می شد، شناسایی شد تا از آن جلوگیری شده و منفعت آن به جیب ملت باز گردد.

• در حوزه مالیاتی برای نخستین بار ۵۰ درصد خود اظهاری مردم در یک سال افزایش یافته، در زمینه سوت زنی با گزارش های مردم در ماه های اخیر ۴ هزار ملک دولتی که شناسایی نشده بود را شناسایی کردیم؛ یک اردوگاه ۵ هزار هکتاری در خوزستان، یک ملک ۱۵ هکتاری در قلب تهران که برای اینها هم جایزه ای در نظر گرفته شده بود.

• وقتی مردم پای کار اداره اقتصاد می آیند بهترین تصمیم ها و سالم ترین فرآیندها رقم میخورد و امیدواریم در سال های بعد هم از فرصت حضور مردم در اقتصاد استفاده کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا