سیاسی

روایت تازه بذرپاش از لحظه سقوط هلیکوپتر رئیس جمهور

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

تسنیم: وزیر راه که در سفر استانی رئیس‌جمهورِ شهید به آذربایجان شرقی حضور داشته، درباره حادثه بالگرد حامل رئیسی توضیحاتی ارائه کرد.

 

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی طی سخنانی در تشریح جزئیات حادثه بالگرد حامل رئیسی رئیس‌جمهور و همراهان ایشان بیان کرد: روز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت بعد از افتتاح سد قیز قلعه‌سی و اقامه نماز ظهر، قصد حرکت به سمت پالایشگاه تبریز داشتیم و مهندس اوجی در آن منطقه منتظر ما بودند.

 

وی افزود: سه بالگرد حدود ساعت ۱۳.۱۵ به مقصد تبریز پرواز کرد و بالگرد رئیس‌جمهور طبق پروتکل و مطابق با استاندارد آشیانه، بالگردِ وسط بود. بنده و آقایان محرابیان، اسماعیلی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور و سایر عزیزان و معاونین دفتر و خبرنگاران و تعدادی از محافظرین رئیس‌جمهور در بالگرد جلویی بودیم. بنده حدود ساعت ۱۳.۴۰ دیدم کادر پرواز با هم صحبت می‌کنند  و از منهدس پرواز بالگردمان علت را پرسیدم که اشاره کردند بالگرد رئیس‌جمهور که پشت ما بود را گم کرده‌ایم، این اعلام حدود ساعت ۱۳.۴۰ انجام گرفت.

 

وزیر راه گفت: خلبان بالگرد ما در منطقه گشت زد ولی اثری پیدا نکرد و حدود ساعت ۱۳.۵۰ در نزدیک‌ترین نقطه، در منطقه‌ی کارخانه مس سونگون فرود آمدیم. تلاش را آغاز کردیم و به تلفن‌های اعضای بالگرد تماس می‌گرفتیم و برخی تلفن‌ها مثل تلفن آقای امیرعبداللهیان، آقای استاندار و آقای آل‌هاشم زنگ می‌خورد ولی پاسخی نمی‌آمد و ما نگران شدیم؛ این تماس‌ها تا حدود ساعت ۱۴.۳۰ ادامه داشت.

 

 

بذرپاش ادامه داد: همان‌زمان بود که یک تماس حداقلی با مرکز کنترل فضایی کشور برقرار شد و موقعیت تقریبی بالگرد را تشخیص دادیم و هنوز عوامل امدادی را خبر نکرده بودیم و فاصله داشتیم، چون در منطقه‌ی ورزان بودیم. ما بعد ازتقسیم کار، خودمان را با ۵-۶ ماشینی که در کارگاه کارخانه وجود داشت به سمت جاده‌ی سمت کوه رفتیم و همزمان به مرکز استان و نیروهای امدادی خبر دادیم که اضافه شوند تا موقعیت مکانی بالگرد را پیدا کنیم.

 

وی عنوان کرد: ما حدود ساعت ۱۴.۳۰ عملیات جستجو را شروع کردیم و یک ساعت بعد، بارندگی و مه وجود داشت و دیدِ حداقلی را مختل کرد و در منطقه و روستاها پخش شدیم تا آن‌ها هم کمک کنند. برای شناسایی دقیق منطقه بر اساس آنتن تلفن همراه نیاز به سه آنتن بی‌تی‌اس در آن منطقه بود که یک آنتن بی‌تی‌اس وجود داشت که با استفاده از آن، حدود منطقه و روستای اوزی را مشخص کردند.

 

وزیر راه بیان کرد: جلسه ستاد هماهنگی را تشکیل دادیم و عزیزمان ما هم از تهران آمدند و شب شد و از ظرفیت پهپادی استان، دانشگاه تبریز، بخش خصوصی و محیط زیست هم استفاده کردیم. هوا کاملاً مه بود و امکان رصد با پهپاد هم سخت بود، جز پهپاد حرارتی که آن پهپاد هم در آن وضعیتِ هوا به سختی عملکرد داشت.

 

بذرپاش گفت: نیروها به مرور اضافه شدند و سردار پاکپور فرمانده‌ی محترم نیروی زمینی سپاه و سردار سلامی فرمانده‌کل سپاه به منطقه آمدند و عملیات جستجو در منطقه ادامه داشت. نیروهای هلال احمر، ارتش، سپاه، بسیج و نیروهای مردمی پای‌کار آمدند و همه در منطقه گشت می‌زدند و ظرفیت پهپادی کمک کرد تا مکان بالگرد قدری دقیق‌تر مشخص شود.

 

وی اضافه کرد: حدود ساعت ۲۲ یکشنبه بود که بر یک نقطه با شعاع گسترده متمرکز شدیم و به دلیل موقعیت خاص منطقه که جنگلی بود، مه همراه با جنگلِ بافتِ متراکم گیاهی، دید را سخت می‌کرد و باید متر به متر تمامی جنگل بررسی می‌شد که البته این کار در حال انجام بود.

 

وزیر راه بیان کرد: حدود ساعت ۴.۳۰ صبح بود که نیروها به نقطه اصلی رسیدند و عملیات شناسایی به اتمام رسید و کلیت ماجرا برای ما روشن شد که همه‌ی عزیزان به شهادت رسیده‌اند و هویت پیکرها و جایجایی ابدان در دستورکار قرار گرفت. عزیزان سپاه و مدیریت منطقه در این عملیات خیلی کمک کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا