هشت صبح: آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد. به گزارش هشت صبح به نقل از میزان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز سه‌شنبه (۱۲ مهر) در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری که با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان این […]

هشت صبح: آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری با حضور رئیس قوه قضاییه برگزار شد.

به گزارش هشت صبح به نقل از میزان حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح امروز سه‌شنبه (۱۲ مهر) در آیین آغاز سال تحصیلی دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری که با حضور مسئولان، اساتید و دانشجویان این دانشگاه برگزار شد، ضمن تسلیت سالروز شهادت امام حسن عسکری(ع) با بیان اینکه دو مسیر و طریق، پیش روی همه انسان‌ها قرار دارد که یکی از آنها به اعلی‌علیّین و دیگری به اسفل‌السافلین منتهی می‌شود، گفت: اگر ما بخواهیم به اعلی‌علیین برسیم، ابتدا باید خود را شناخته و نسبت به وجود خود معرفت پیدا کنیم و چنانچه نسبت به وجود خود معرفت پیدا نکنیم ممکن است در انتخاب مسیر دچار اشتباه شویم.

وی با بیان این‌که «اگر ما انسان‌ها ظرفیت، استعداد و جایگاه خود را بشناسیم خودمان را به کم نمی‌فروشیم»، عنوان کرد: چنانچه انسان یک گوهر گرانبها در اختیار داشته باشد ولی ارزش آن را نداند ممکن است یا خیلی راحت آن را از دست بدهد و یا در مسیری قرار دهد که طماعان برای ربودن آن گوهر گرانبها طمع کنند.

وی در ادامه توصیه‌هایی اخلاقی و کاربردی را خطاب به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی بیان داشت: یک دانشجو در کنار آموختن متون و مفاهیم درسی و علمی، باید خود را مجهز به مکارم و آراستگی‌های اخلاقی گرداند و در راستای خودسازی و تسلط بر نفس، گام بردارد تا بدین سبب دیگر شیطان و شیطان‌صفتان نتوانند بر او تسلط یابند .

رئیس قوه قضاییه با اشاره به سابقه و پیشینه تاسیس و آغاز به کار دانشگاه علوم قضایی اظهار کرد: شهید بهشتی با دوراندیشی و تدبیری که داشت در سال ۱۳۶۱ در اوج جنگ داخلی و خارجی زمینه تاسیس و آغاز به کار دانشگاه علوم قضایی را برای کادرسازی قوه قضاییه فراهم آورد و طی سالیان متمادی در راستای ارتقاء و تعالی این دانشگاه از جهات مختلف به ویژه پرورش قضات و مدیرانی شایسته برای دستگاه قضایی، زحمات زیادی کشیده شده است.

رئیس عدلیه با اشاره به وظیفه و مسئولیت دانشگاه علوم قضایی جهت تربیت و پرورش قضاتی در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران، اظهار کرد: باید بررسی کنیم که آیا خروجی این دانشگاه، فراهم آوردن کادر متخصص قضایی و اداری است یا خیر؛ اگر چنین است، جای مباهات دارد اما اگر اینگونه نیست باید آسیب‌شناسی‌های لازم و رفع کاستی‌ها صورت گیرد.

قاضی‌القضات در همین راستا اظهار کرد: آیا قضاتی که در دانشگاه علوم قضایی تربیت و پرورش می‌یابند از لحاظ دانش، اخلاق، خویشتنداری و حلم، انسان‌هایی در طراز نظام جمهوری اسلامی ایران هستند یا نه؟ آیا فرمایش امیرالمومنین علی (ع) ناظر بر انتخاب افضل‌الناس برای قضاوت، در دانشگاه علوم قضایی تحقق عینی می‌یابد یا خیر؟ اگر چنین است باید به خود ببالیم اما اگر اینگونه نیست باید در شئون مختلف از قبیل روش و شیوه آموزش، مواد درسی، اساتید و … تجدیدنظر کنیم و آسیب‌شناسی‌های لازم را انجام دهیم.

وی با اشاره به ضرورت اتخاذ برآوردها و پیشبینی‌های آموزشی و تعلیمی در دانشگاه علوم قضایی مبتنی بر اقتضائات و نیازها و پیشرفت‌های روز، گفت: دانشگاه علوم قضایی باید مطابق با تطورات و تحولات زمان پیش برود و در روش‌ها و شیوه‌های آموزشی خود اقتضائات زمان را مدنظر داشته باشد؛ برای نمونه با توجه به پیشرفت‌های حوزه فناوری‌ و هوشمندسازی امور، قضات تربیت‌یافته در دانشگاه علوم قضایی نیز باید با حوزه فناوری‌های نوین آشنایی داشته باشند.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر این‌که «اصلی‌ترین سرمایه این قوه، نیروی انسانی آن است» گفت: چنانچه بودجه، ساختمان، ساختار و تشکیلات و سایر تجهیزات و سخت‌افزارها در دستگاه قضایی به نحو مطلوب فراهم باشد اما آن نیروی انسانی وظیفه‌شناس، زمان‌شناس، متخلق به اخلاق حسنه، در دستگاه قضایی وجود نداشته باشد آن‌گاه با همه تجهیزات موجود نیز، آن هدف اصلی و اساسی قوه قضاییه نظام جمهوری اسلامی ایران تحقق نمی‌یابد و بالعکس چنانچه نیروی انسانی عالم و صبور و زمان‌شناس که نسبت به حفظ شأن و جایگاه دستگاه قضایی اهتمام دارد در عدلیه ما وجود داشته باشد آن‌گاه با بودجه و تجهیزات محدود نیز رسیدن به آن هدف غایی میسر است.

رئیس عدلیه در ادامه به دانشجویان دانشگاه علوم قضایی توصیه کرد که در کنار فراگیری آموزش‌های لازم و فهم و درک اصول حقوقی و قضایی، زیرساخت‌های وجودی خود را مستحکم کنند و خود را متخلق به اخلاق حسنه گردانند.

رئیس دستگاه قضا در ادامه، با اشاره به آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر، خطاب به دانشجویان گفت: شاید برخی از این حوادث برای شما که در سنین جوانی هستید تازگی داشته باشد اما برای خیلی از ما، این قبیل مسائل تازگی ندارد چراکه دشمنان نظام جمهوری اسلامی ایران از جمله شیطان بزرگ و صهیونیست‌ها و جنود داخلی آنها بیش از ۴۰ سال است که تمام توان نظامی، اقتصادی، تبلیغاتی و نفوذی‌های خود را به کار بسته‌اند تا نگذارند این نظام قدرتمند شود اما برخلاف خواست آنها و تنگناهایی که ایجاد کردند، ایران اسلامی به واسطه نیروهای مؤمن و متعهد و متخصص خود در همه حوزه‌ها به پیشرفت رسیده است البته تا مسیر ایده آل و هدف راه هست و باید نقاط ضعف داخلی به کانون قوت تبدیل شود.

وی با بیان این‌که «دشمن به واسطه آشوب‌ها و اغتشاشات اخیر متوهم شده اما به‌زودی رسوا خواهد شد»، اظهار داشت: یکی از مسئولان نظام تعریف می‌کرد که در جلسه‌ای اخیرا از زبان یکی از مقامات سازمان ملل شنیده که فردی سرشناس در ۱۹ سال پیش مدعی شده بود جمهوری اسلامی ایران در ۶ ماه آینده وجود نخواهد داشت اما ۱۹ سال از آن زمان گذشته و جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های مختلف به پیشرفت و قدرت نائل آمده است.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به خطای محاسباتی مجدد دشمن در قبال قضایای اخیر، بیان داشت: دشمن این بار نیز همچون دفعات قبلی با آدرس غلط‌هایی که دریافت کرد دچار توهم گشت و بر آن شد تا با فراهم کردن تمهیدات و مقدماتی، امنیت و آرامش مردم ما را مخدوش کند؛ برخی افراد نیز به اشتباه همراهی کردند؛ از سویی دیگر برخی عناصر مزدور و منافق که در پشت نقاب‌ها بودند هم همراهی داشتند؛ علی‌ایحال دشمن بداند که این بار هم در برداشتی که از مردم و نظام ما داشته اشتباه کرده و مردم ما همچنان پشتیبان نظام و انقلاب و دین‌شان هستند و نهادها و دستگاه‌های مسئول از جمله قوه قضاییه و بخش‌های امنیتی و انتظامی نیز با این جریانات اخیر برخوردی مناسب و درخور خواهند داشت و بار دیگر دشمن رسوا می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «کُنش اعتراضی در جامعه و کشور و نظام ما امری پذیرفته‌شده است»، گفت: برای اعتراض جایگاه قانونی قائل هستیم و مورد احترام و توجه هم می باشد اما باید میان کُنش اعتراضی و اقدامات مخربانه تهدیدکننده امنیت و آرامش مردم و شهروندان، تفکیک و تمییز قائل شد؛ قطعا اقداماتی نظیر آتش زدن اموال عمومی و مردمی و رُعب افکندن در دل‌های شهروندان، قتل و مجروح کردن نیروهای حافظ امنیت مردم و همچنین فحاشی و آشوب‌افکنی، از مصادیق کُنش اعتراضی نمی‌باشد بلکه این قبیل امور در همه جای دنیا به معنای اغتشاش و آشوب است و با آنها برخوردهای قاطع و قانونی به عمل می‌آید.

گفتنی است در این مراسم ضمن رونمایی رئیس قوه قضاییه از رشته تحصیلی کارشناسی ارشد ناپیوسته «علوم قضایی»، از رتبه‌های برتر کنکور و جمعی از فارغ‌التحصیلان دانشگاه علوم‌قضایی و خدمات اداری تجلیل به عمل آمد.

همچنین در این مراسم، «فرید محسنی» رئیس دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری ضمن بیان این نکته که پذیرفته‌شدگان دانشگاه علوم قضایی جزو رتبه‌های برتر کنکور هستند، به بیان برخی اقدامات صورت گرفته در این دانشگاه در راستای تربیت قضات توانمند، عالم، متقی، انقلابی و بابصیرت پرداخت.