اقتصادی

رسانه اصولگرا: وزارت نیرو می‌گوید شاید «محدودیت» برق وجود داشته باشد؛ این واژه برای صنایع یعنی قطع برق

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

روزنامه همشهری نوشت: هنوز تابستان نیامده، فعالان اقتصادی مستقر در شهرک‌های صنعتی نگران خاموش شدن خط تولیدشان به دلیل کمبود برق هستند، هرچند وزارت نیرو همانند ۲ سال گذشته می‌گوید خاموشی نداریم و شاید محدودیت وجود داشته باشد. واژه محدودیت برای ساکنان شهرک‌های صنعتی یعنی قطع برق.

بررسی یک نهاد تحقیقاتی نشان می‌دهد: تأمین برق هم در مرحله راه‌اندازی کسب و کار و هم در طول دوره فعالیت بنگاه‌ها در شهرک‌های صنعتی از جمله مهم‌ترین معضلات فعالان و سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود. از طرفی، همه ساله با فرارسیدن روز‌های گرم سال یکی از سیاست‌های وزارت نیرو، مدیریت تقاضای برق و البته محدویت زمانی تامین برق صنایع به ویژه در شهر‌های صنعتی بوده تا جایی که تولیدکنندگان خواهان این هستند

قطعی برق با برنامه‌ریزی و اعلام قبلی باشد تا به تولید آسیب نزند. به همین دلیل در سال‌های اخیر شهرک‌های صنعتی به دنبال تامین بخشی از برق مورد نیاز شهرک‌ها از طریق نیروگاه‌های مقیاس کوچک بوده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس می‌گوید: واحد‌های داخل حریم شهرک‌های صنعتی نسبت به واحد‌های خارج از شهرک، برای دریافت انشعاب برق با مشکلات و موانع بیشتری مواجه‌اند.

کمبود زمین یا زمین‌خواری؟

همچنین خبر‌هایی از کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی به گوش می‌رسد که به جر مشکلات فنی مانند تامین برق، کار را برای سرمایه‌گذاران مشکل کرده است. به نظر می‌رسد زمین‌خواران در شهرک‌های صنعتی هم به دنبال رونق کسب و کار خود هستند. بسیاری از نقصان‌ها و موانع کسب و کار‌های مستقر در شهرک‌های صنعتی، به نبود سیاست‌گذاری زمین در ایران بازمی‌گردد و این نقصان یکی از عوامل اصلی فلج شدن کل تولید است؛ از جمله در شهرک‌های صنعتی در حال حاضر، زمین به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده، نه کالای مصرفی و در این وضعیت صنعتگر یا هر فرد دیگر با هدف صرف خرید زمین و کسب سود آتی از فروش زمین، اقدام می‌کند و نه با انگیزه تولید؛ به ویژه آنکه در حال حاضر در ایران می‌توان بدون پرداخت مالیات یا عوارض زمین‌ها را در شهرک صنعتی با اهداف سوداگرانه احتکار کرد و به فروش رساند.

خرید زمین در شهرک‌های صنعتی در موارد بسیاری، با هدف سوداگری زمین و نه تولید صورت گرفته است. این در حالی است که با وجود احکام قانونی متعدد، مشکلات شهرک‌های صنعتی در حوزه زیرساخت‌ها همچنان به قوت خود باقی و در مواردی رو به افزایش است. در حال حاضر، با وجود شهرک‌های صنعتی متعدد و عدم بهره برداری از زمین ها، عملاً سرمایه گذاران با کمبود زمین در شهرک‌های صنعتی مواجه اند و معدودی از سرمایه گذاران موفق به تأمین زمین برای سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی، به ویژه در شهرک‌های پرتقاضا مانند شهرک‌های نزدیک به پایتخت، خواهند شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا