راه آهن خواف – هرات؛ پیوند دو ملت برای تجارت بٌرد بٌرد – هشت صبح
به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :
به گزارش خبرنگار مهر، خط راهآهن خواف – هرات به عنوان نخستین مسیر ریلی که ایران و افغانستان را به هم متصل میکند، همچنین این خط ریلی ششمین خط آهن مرزی ایران با همسایگان منطقه است و یکیاز پروژه های مهم زیربنایی به شمار میرود که موجب تسهیل تجارت کالا و مسافر، ترانزیت، کاهش هزینه حمل و نقل و رفع انحصار حمل کالا از جاده ها، افزایش ایمنی در ترابری منطقه و کاهش مصرف سوخت بین دو کشور می شود.
همچنین، خط ریلی خواف به هرات موجب رشد تجارت بین دو کشور ایران با افغانستان شده است. تهران از سال ۲۰۱۷ میلادی به عنوان بزرگترین شریک تجاری افغانستان جای پاکستان را گرفته و بهبود اتصالات زمینی از جمله بزرگراه «دلارام – زرنج» ساخت هندوستان یا «مسیر ۶۰۶» اتصال دهنده شهرهای افغانستان از طریق «بزرگراه گارلند» به مرز ایران، رشد این تجارت را تسهیل کرده که خط آهن خواف – هرات این تجارت را بیشتر از گذشته تقویت میکند.
در راستای بررسی آخرین جزئیات خط ریلی خواف – هرات، سید حسین میرشفیع مشاور و نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرحهای ویژه در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با احداث این خط ریلی مراودات تجاری ایران و دولت جدید افغانستان نسبت به گذشته، رشد چشمگیری داشته است، گفت: پس از استقرار حکومت جمهوری در افغانستان توافق شد، کشورهای مختلف کمکهای برای توسعه افغانستان داشته باشند. ایران هم قبول کرد این کمکها را بهصورت غیر نقدی و با اجرای پروژههای زیرساختی انجام دهد که چندین احداث راه اصلی و فرعی، احداث بیمارستان و درمانگاه، احداث فضاهای فرهنگی و آموزشی و احداث راه آهن خواف – هرات در همین چهارچوب تعیین و عمدتاً اجرا و به بهره برداری رسید.
وی دامه داد: قطعه سوم راهآهن خواف -هرات در خاک افغانستان به طول ۶۲ کیلومتر اجرا و در زمان دولت پیشین افغانستان و دولت دوازدهم ایران به افتتاح رسید اما در زمان افتتاح چند مورد نواقص وجود داشت که بنا شد ایران در فرصت ۲ ماهه این نواقص را برطرف سازد اما به علت وجود محدودیتهای اعتباری و تغییر در دولت افغانستان فرآیند اتمام پروژه به تعویق افتاد و پساز فرآیند انتخاب پیمانکار، برای رفع نواقص اقدام شد و هماکنون پیمانکار در حال کار است.
مشاور وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: حکومت افغانستان پیگیری میکند تا هرچه سریعتر این خط ریلی برای حمل بارهای ترانزیتی عملیاتی شود؛ با رفع برخی مشکلات در این رابطه و هماهنگیهای فنی و قانونی این موانع نیز برطرف شد و هماکنون امکان حملونقل ترانزیت از طرف افغانستان به ایران و بالعکس فراهم شده است.
وی افزود: همچنین، کنسرسیوم توسعه ریلی افغانستان که متشکل از مجموعه شرکتهای تخصصی حملونقل ریلی کشور است، بهرهبرداری از راهآهن خواف – هرات را در افغانستان به عهده گرفته و کمک می کند تا بار ترانزیتی و تجاری افغانستان و ایران به مقاصد خود حمل شوند.
میرشفیع تصریح کرد: حکومت افغانستان به دنبال توسعه خط ریلی خواف – هرات به سمت سایر مراکز اقتصادی آن کشور است و ایران هم نسبت به همکاری با این کشور اعلام آمادگی کرده؛ برهمین اساس سال گذشته طی سفری که رئیس کمیسیون اقتصادی حکومت سرپرستی افغانستان به ایران داشت، توافقنامه ای با محوریت توسعه حمل و نقل و ترانزیت افغانستان مبادله و برنامهریزی برای ادامه طرح راهآهن خواف – هرات به سمت کابل و چین و از هرات به مزار شریف پیشنهاد شد.
نماینده وزیر راه و شهرسازی در امور زیربنایی و طرحهای ویژه ادامه داد: همچنین، توسعه خط ریلی زابل – زرنج – قندهار در برنامه مطالعاتی قرار گرفت، زیرا پروژه راهآهن چابهار – زاهدان درحال اتمام است و میتوان با توسعه و ادامه این خط از زاهدان به زابل و قندهار تا کابل کوتاهترین مسیر دسترسی اقیانوسی افغانستان را ایجاد کرد.
وی گفت: طی مذاکراتی که با افغانستان در راستای توسعه خطوط ریلی انجام شد، تامین مالی پروژهها از طرف حکومت سرپرست افغانستان خواهد بود و شرکتهای ایرانی به ساخت محورها کمک خواهند کرد. بیشک اجرای این طرح ها با محوریت توسعه زیربنایی برای اقتصاد افغانستان حائز اهمیت است، زیرا میتوانند برای ترانزیت بارهای معدنی از بنادر ایران از جمله بندرعباس و چابهار برنامه ریزی کنند؛ براساس پیشبینیها، با احداث راهآهن خواف – هرات ظرفیت ترانزیت در این خط ریلی در کوتاهترین زمان به یک میلیون تن خواهد رسید.
مشاور وزیر راه و شهرسازی افزود: البته ناگفته نماند، با عملیاتی شدن خط ریلی خواف به هرات مراودات تجاری بین دو تا کشور ایران و افغانستان نیز تقویت خواهد شد و بخش خصوصی دو کشور با ایجاد سرمایه گذاریها و منافعهای مشترک موجب منفعت اقتصادی برای مردم هر دو کشور خواهند شد.
به گفته میرشفیع؛ ارتباط جمهوری اسلامی ایران با حکومت سرپرست افغانستان از نظر اقتصادی برای هر دو کشور مطلوب است، زیرا هر دو کشور تمایلات جدی در راستای توسعه حمل و نقل ریلی دارند و این مساله موجب تقویت همکاری در همه زمینه های دیگر اقتصادی میشود. همچنین با افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از مسیر ایران برای تجار افغانستانی امکان همکاریهای چند جانبه با کشورهای آسیای شرقی، آسیای میانه و همسایگان غربی ایران و کشورهای جنوب خلیج فارس فراهم میشود.