دکترای طب ایرانی با تاکید بر اینکه خواب مناسب، ورزش و کاهش اضطراب در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بسیار موثر است گفت: دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن موجب کاهش اثر داروهای گیاهی و شیمیایی می‌شود. علیرضا یارقلی دکترای طب ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در طب […]

دکترای طب ایرانی با تاکید بر اینکه خواب مناسب، ورزش و کاهش اضطراب در کاهش کلسترول و تری گلیسیرید بسیار موثر است گفت: دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن موجب کاهش اثر داروهای گیاهی و شیمیایی می‌شود.

علیرضا یارقلی دکترای طب ایرانی در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در طب ایرانی غذا، غذا-دارو، دارو-غذا و غذا داریم گفت: برعکس ذهنیت همه، یکی از مهمترین عوامل کاهش کلسترول و تری گلیسیرید، خواب مناسب است گفت: مقالات زیادی موجود است که تاکید می کند زودخوابیدن و زودبیدارشدن باعث کاهش کلسترول و تری گلیسیرید می‌شود. دیر خوابیدن و دیر بیدار شدن موجب کاهش اثر داروهای گیاهی و شیمیایی می‌شود.

وی افزود: اضطراب در افزایش قند و چربی‌های کلسترول و تری گلیسیرید بسیار موثر است.

یارقلی تاکید کرد: اگر همه داروها را بخوریم و چربی کنترل شود؛ با ورزش می‌توانیم مصرف دارو را تا ۱۰ درصد کاهش دهیم. ورزش اصل اول درمان کلسترول است. مقالات علمی کشور بر این امر تاکید دارد و انجمن قلب آمریکا ورزش های کوتاه مکرر یا کاردیو را بسیار توصیه می کند. این ورزش ها ۳۰ ثانیه ای و ۱ دقیقه ای هستند. می توان این حرکات را پشت سر هم یا در فواصل منظم انجام داد. این روش در کاهش کلسترول بسیار موثر است.

وی در پاسخ به اینکه چرا کلسترول و تری گلیسیرید باید اندازه معینی داشته باشند گفت: رسوبی در عروق ما ایجاد می‌شود که در دراز مدت می‌تواند موجب سفتی و تنگی عروق می شود. در هنگام پمپاژ قلب، وقتی عروق نرم است ، انتهای عروق با جریانی ثابت همراه است اما وقتی عروق سفت است؛ جریان با پمپاژ قلب بالا و پایین می‌شود که خونرسانی به اندام‌های مختلف و حتی خود قلب را مختل می کند.

علیرضا یارقلی دکترای طب ایرانی کشورمان با بیان اینکه اگر عروق بدن ما تنگ باشند قلب، بیشترین آسیب را متحمل می شود گفت: تنگی عروق موجب کاهش خونرسانی به نقاط مختلف بدن می شود.

وی افزود: سیگار کشیدن و دیابت می‌تواند اثرات بد چربی را تشدید کند.

یارقلی با تاکید بر اینکه انجمن قلب آمریکا اخیرا بر مضرات مصرف بالای کربوهیدرات ها بیش از کلسترول تاکید دارد گفت: افزایش مصرف کربوهیدرات‌ها می‌تواند عوارض بسیار بدتری برای بدن به همراه داشته باشد. متاسفانه ما در فرهنگ خود مصرف توامان چربی و کربوهیدرات را داریم. ما حلوا و زولبیا بامیه خیلی دوست داریم و نبود فعالیت بدنی مناسب در زندگی شهری شرایط را بدتر می کند.

وی متذکر شد:زردچوبه، کرفس، شوید بامیه، دارچین، زیره، زنیان و انیسون خوب است اما آنچه ما از آن غافل هستیم ورزش و خواب و کاهش اضطراب مناسب است.

یارقلی با بیان اینکه متاسفانه روی قارچ “گانودرما” بیش از حد تبلیغ شده است گفت: هر کسی بیماری دارد به او توصیه می شود قارچ گانودرما استفاده کند. گانودرما جزو قارچ هایی است که مزاج گرم و خشک دارد چون مزاج بیشتر قارچ ها سرد و تر است. گانودرما برای بیماری‌های بلغمی و امتلائی بسیار موثر است و در کاهش چربی خون موثر است. گانودرما در گروه داروها طبقه بندی می شود و حتما باید تحت نظر پزشک مصرف شود.