راهداری: ترکیه از ۸ دی ماه معافیت مالیاتی سوخت را برای کامیونهای ایرانی لغو کرد / آنکارا طبق این قانون، به ازای هر لیتر گازوئیل ۲۸.۰۶۴ لیر از رانندگان ایرانی دریافت میکند / تا زمان انجام مذاکرات با مقامات ترکیه، ۸۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگانی که به داخل ترکیه و ۱۴۰۰ لیتر برای ناوگان ترانزیتی ایرانی که از ترکیه به سایر کشورها تردد دارند تعلق میگیرد
فارس: مدیرکل راهداری و حملونقل جادهای آذربایجانغربی گفت: تا زمان پایان تعطیلات سال نو در ترکیه و انجام مذاکرات در سطح بالاتر با مقامات کشور همسایه، سهمیه گازوئیل برای ناوگان ترانزیتی ایرانی تعلق میگیرد.
ارسلان شکری مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی با حضور در برنامه منظر شبکه استانی با اشاره به حل مشکلات کامیون داران ایران معطل شده در کشور ترکیه بعد از تعطیلات سال نو این کشور، اظهار کرد: دولت ترکیه از ۸ دی ماه معافیت مالیاتی بر سوخت را برای کامیونهای ایرانی لغو کرد و طبق این قانون ترکیه به ازای هر لیتر گازوئیل مبلغی به میزان ۲۸.۰۶۴ لیر از رانندگان ایرانی دریافت میکند.
وی با اشاره به اینکه دولت تمامی توان خود را برای حمایت از ناوگان داخلی و تردد آسان ناوگان ترانزیتی کشور بکار گرفته است، تصریح کرد: طبق تصمیم گیریهای صورت گرفته مقرر شد تا زمان پایان تعطیلات سال نو در ترکیه و انجام مذاکرات در سطح بالاتر با مقامات کشور همسایه، میزان ۸۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگانی که به داخل ترکیه و ۱۴۰۰ لیتر سهمیه گازوئیل برای ناوگان ترانزیتی ایرانی که از ترکیه به سایر کشورها تردد دارند تعلق گیرد همچنین در مرز رازی نیز برای خودرو های ون و پلاک عمومی ۵۰ لیتر معافیت سوخت در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول اظهار کرد: تمامی مرزهای استان برای تردد ناوگان باری و مسافری ایرانی و خارجی باز است و ناوگان حمل ونقل باری و مسافری بدون توقف میتوانند از پایانههای مرزی استان تردد کنند.
شکری با تاکید به اینکه آذربایجان غربی نقش مهمی در حمل ونقل داخلی و بین المللی دارد، خاطرنشان کرد: سالانه نزدیک به ۱۳ میلیون تن کالا در داخل کشور و نزدیک به ۲ میلیون تن کالای ترانزیتی توسط ناوگان حملونقلی استان جابجا میشود که طبق برنامه هفتم تلاش میکنیم با توسعه زیرساخت ها این ظرفیت استانی را افزایش دهیم.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جادهای آذربایجان غربی با اشاره به اینکه یکی از ظرفیتهای استان در بحث کنسانتره است، یادآورشد: باتوجه به جابجایی ۷۰ درصد کنسانتره کشور از این استان، توسعه ناوگان حمل ونقلی بویژه ناوگان یخچالی را بیش از گذشته میطلبد.
وی با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با داشتن ۹۵۰ کیلومتر مرز مشترک با ۳ کشور و یک چهارم مرزهای کشور نقش مهمی در صادرات و واردات و توسعه اقتصاد کشور ایفا میکند، تصریح کرد: اداره کل راهداری و حمل ونقل جادهای استان برای استفاده از این ظرفیت بینظیر، از تمامی سرمایه گذاران جهت سرمایهگذاری در ایجاد مجتمعهای خدماتی رفاهی، گردشگری، سرمایهگذاری در محورها و توسعه زیرساختهای جادهای استان درخواست همکاری و مساعدت میکند.
شکری ادامه داد: طرح احداث پارکهای لجستیک و پایانههای صادراتی و ترکیبی، ایجاد لجستیک کشاورزی در ارومیه که ترکیبی از حمل ونقل جاده ای_ ریلی_ هوایی است و بحث لجستیک مرزی در منطقه آزاد ماکو مطالعه شده و بخشی نیز نیازمند جذب سرمایه گذار برای اجرا است.
این مقام مسئول با تاکید به اینکه با توجه به بالا بودن میانگین عمر ناوگان باری و مسافری کشور و استان، افزود: ناوگان باری و مسافری کشور و استان نیازمند نوسازی هستند از این رو بحث واردات کامیون های زیر ۵سال عمر از مرز های بازرگان و سرو در حال انجام است همچنین درکنار آن از ظرفیت تولید داخل نیز با هدف کاهش متوسط عمر ناوگان باری و مسافری استفاده می شود.
مدیر کل راهداری و حمل ونقل جاده ای آذربایجان غربی در خصوص توسعه پایانه های مرزی استان نیز گفت: اقدامات خوبی در پایانه های مرزی استان باهدف توسعه زیرساخت ها جهت تردد ایمن و آسان ناوگان حمل ونقلی و مسافران در حال اقدام است که بازنگری طرح جامع پایانه مرزی بازرگان، تعیین زمین برای جانمایی دستگاه ایکس ری در مرز رازی، اقدامات عمرانی در پایانه مرزی تمرچین و پیگیری و رایزنی با کشور عراق برای ایجاد پایانه در کیله سردشت ازجمله این طرح ها است.