سیاسی

راهبرد قدرتمند نامه ۶۸۰ کلمه‌ای رهبر انقلاب به دانشجویان آمریکایی – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، سعید رضا عاملی استاد گروه ارتباطات و رئیس دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفت و گویی، در تحلیل و ارزیابی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب یک دهه است که با هوشیاری نسبت به خطرات نظام سلطه جهانی، مطالب مهمی را در قالب انتشار نامه بیان می‌کنند.

عاملی با بیان اینکه رهبر حکیم انقلاب یک دهه به صورت مستقیم با نسل جوان آمریکا و اروپا سخن گفتند تا آگاهی این نسل را نسبت به حقیقت اسلام و حقایق مرتبط با نظام سلطه دولتی آمریکا را بر انگیزند.

وی با اشاره به سه نامه رهبر معظم انقلاب ادامه داد: نامه نخست مقام معظم رهبری در اول بهمن سال ۱۳۹۳ نگارش شد؛ مقام معظم رهبری در این نامه بر مظلومیت اسلام تاکید کردند و خطرات اسلام هراسی و دیگری هراسی‌هایی که منجر به جدا کردن جوامع مسلمانان و هدف قرار دادن آنها به عنوان یک جامعه خطرناک آن‌هم در بستر نظام سلطه رسانه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی، تمرکز و تاکید داشتند. این نامه پیام اسلام به عنوان یک اندیشه پویا، ظلم ستیز و همچنین اندیشه‌ای که در زمان خودش زندگی می‌کند و مقابل نظام سلطه می‌ایستد و هزینه می‌دهد را مطرح می‌کند.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی با اشاره به نامه دوم مقام معظم رهبری به نسل جوان غرب اظهار کرد: نامه دوم مقام معظم رهبری با یک فاصله کمتر از یک سال و در آذر سال ۱۳۹۴ صادر شد؛ این نامه بر این نکته متمرکز بود که نسل جوان آمریکا، نسبت به ظلمی که بر مردم فلسطین می‌شود، آگاه باشند. همچنین رهبری در این نامه یادآور شدند که دولت‌های آمریکا و اروپا به عنوان محور اصلی پرورش ظلم به مردم فلسطین و جهان هستند. بنابراین هوشیاری نسبت به رفتار نظام سلطه از سوی مقام معظم رهبری مسیری نیست که تنها امروز و در پی نامه سوم بیان شده باشد.

وی با اشاره به سومین نامه مقام معظم رهبری به جوانان آمریکایی و به ویژه دانشجویان آمریکایی که نسبت به ظلم دولت آمریکا در حق مردم مظلوم غزه بپا خواستند، اظهار کرد: سومین نامه مقام معظم رهبری خطاب به دانشجویان آمریکایی حائز ویژگی‌های زیادی است؛ البته باید به این نکته اشاره کنم که این نامه‌ها همواره نامه‌های کوتاهی است اما حرف‌های بزرگی درون آن نهفته و حائز پیام‌های مهم تاریخی است.

عاملی با بیان اینکه رمزگشایی از نوع سیاست ورزی نظام سلطه نقطه مشترک این نامه‌ها قلمداد می‌شود، بیان کرد: به هر حال نظام سلطه با زرق و برق زیبا اما باطن خراب و آلوده و باطنی که دستش به کشتار نسل جوان و نسل کشی در فلسطین آغشته شده، عجین است.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به دلایل اهمیت نامه سوم مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین ادامه داد: به واقع یکی از دلایل اهمیت انتشار این نامه، شرایطی است که در آن قرار گرفته‌ایم. رژیم صهیونیستی از مهر سال گذشته تاکنون به صورت بی‌رحمانه‌ای حملاتی را علیه مردم غزه انجام داده که این قبیل اقدامات نظام صهیونیستی با حمایت بی دریغ دولت آمریکا و به دنبال آن دولت‌هایی اروپایی و انگلیس بوده و این حملات همچنان ادامه دار است.

عاملی با اشاره به طولانی شدن حملات رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، بیان کرد: به واقع ما در گذشته یعنی سال ۱۳۸۵ شاهد جنگ ۳۳ روزه لبنان بودیم و این جنگ نهایتاً ۳۳ روز طول کشید و سرانجام رژیم صهیونیستی بازنده میدان بود و این جنگ را متوقف کرد، اما نسل کشی صهیونیست‌ها علیه مردم فلسطین، نسل کشی بزرگیست و در جریان این نسل کشی، یک میلیون نفر به خیابان‌ها کشیده شده و در خیابان‌ها زندگی کردند. وی با بیان اینکه مردم فلسطین در ادامه جنگ افروزی رژیم صهیونیستی به خیابان‌ها پناه برده و در منطقه رفح پناه گرفتند، گفت: رژیم صهیونیستی جنایتکار، در ادامه اقدام به بمباران منطقه رفح کرد تا به سریال نسل کشی و کشتار خود ادامه دهد.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی جهان با بیان اینکه جنگ افروزی صهیونیست‌ها باعث کشتار نزدیک به ۴۰ هزار فلسطینی و بیش از ۱۷ الی ۱۸ هزار کودک معصوم شد، بیان کرد: صهیونیست‌ها در حالی به جنگ افروزی و کشتار خود علیه مردم فلسطین ادامه دادند که عمده این مردم در شرایط بسیار ناگوار و در گرسنگی و مجروح بودند که باید گفت این وضعیت، وضعیت بسیار دلخراشی است. پس ما با یک فاجعه عمیق، آن‌هم در شرایطی که مردم جهان حساس و هوشیار نسبت به ظلم و بی عدالتی هستند، مواجه می‌باشیم.

عاملی با اشاره به خیزش اگاهانه دانشجویان آمریکایی و اروپایی علیه سیاست ورزی نظام سلطه تاکید کرد: این خیزش آگاهانه در حال حاضر به بسیاری از دانشگاه‌های دیگر دنیا کشیده شده و در این شرایط به نظر می‌رسد که این آگاهی بخشی، نیز ثمربخش بوده است.

وی با بیان اینکه نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین، ۶۸۰ کلمه بیشتر نبوده است، ولی از محتوای راهبردی قدرتمند برخوردار است، تاکید کرد: ایجاد امید و آگاهی نسبت به ظلم نظام سلطه همراه با همدلی پدرانه با نسل جوان معترض آمریکایی، روح و پیام اصلی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی حامی مردم فلسطین است که در آن محورهای مهمی وجود دارد: رهبر حکیم انقلاب تصریح می‌کنند که “تاریخ در حال ورق خوردن است. عاملی با اشاره به سایر نکات برجسته نامه رهبری به دانشجویان آمریکایی تاکید کرد: در این نامه خطاب به دانشجویان آمریکایی گفته شد؛ «شما در جایگاه درست تاریخ قرار گرفته‌اید» و این یعنی استقرار در جبهه حق و به نوعی پیوستن به جبهه مقاومت است.

عاملی، استاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه مقام معظم رهبری در دو قسمت این نامه مبحث «تاریخ در حال ورق خوردن است» را تکرار کردند اظهار کرد: رهبری در این نامه اذعان داشتند که عمق فاجعه حوادثی نیست که امروز در غزه اتفاق می‌افتد، عمق فاجعه در واقعه حمایت از ظالم و سرپوش گذاشتن بر ظلم نظام صهیونیزم است. این شرایط همراه با آگاهی مردم منجر به ورق خوردن تاریخ و تغییر در معادلات جهانی می‌شود. مسیر ظلم، مسیر مبارزه با ظلم را پررنگ کرده و خواهد کرد و مسیر سلطه قابل ادامه نیست.

وی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در نامه فوق ۷ نکته حائز اهمیت و امید بخش را مطرح کردند که باید به آنها دقت کر. عاملی تاکید کرد: مقام معظم رهبری در این نامه به ظلم تاریخی که در تصرف کشور فلسطین صورت گرفته است اشاره داشتند. لذا باید به این نکته دقت کنیم که این ظلم، ظلم امروز و دیروز نیست و این ظلم چندین دهه است که علیه مردم فلسطین اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه صهیونیست‌ها در تصرف کشور فلسطین یک منطقه خوش آب و هوا با امکانات سرزمینی مناسب را انتخاب کردند و نهایتاً با ظلم و زور، منطقه‌ای را که از غرب به دریای مدیترانه و از شرق به دریای سرخ وصل می‌شد با را تصاحب کردند و بعد بدنبال توسعه تصرفات خود رفتند، ادامه داد: این در حالیست که صهیونیست‌ها خانه و کاشانه فلسطینی‌ها را سرزمین خود محسوب و آن را غصب کردند و جای ظالم و مظلوم را عوض کردند و خود را قربانی کشتار جمعی هولوکاست اعلام کردند. این در حالیست که رژیم اسرائیل سال هاست که خود عامل کشتار جمعی است و یکی از تلخ‌ترین و فاجعه آمیز ترین کشتارهای جمعی را در غزه بوجود آورده و همچنان این فاجعه اجتماعی ادامه دارد.

عاملی با بیان اینکه صهیونیست‌ها همواره تلاش می‌کردند تا خودشان را در موضع مظلوم نمایی نگاه دارند، تصریح کرد: آنها به کشتارهای جمعی اعم از کشتارهای جمعی آفریقا، میانمار، و جمعیت بزرگ کشتگن جنگ ویتنام و همین جنگ‌های اخیر در افغانستان، یمن، عراق و جنگ ظالمانه بر علیه مردم شریف ایران بی توجه بوده و اساساً در این جنگ‌ها هم طرف ظالم قرار می گرفته‌اند. بنابراین یکی از نکاتی که همواره صهیونیست‌ها را به اصطلاح، زخمی می‌سازد این است که سخن از کشتار جمعی سایر ملت‌ها شود.

رئیس دانشکده مطالعات جهان با اشاره به موضوع نسل کشی رژیم آپارتاید صهیونیست، بیان کرد: این رفتار ادامه رفتار به شدت ظالمانه ده‌ها سال گذشته است و این مسئله نکته مهمی است و در نامه رهبر حکیم انقلاب به آن اشاره شده است. همچنین در این نامه اشاره شده که فلسطین یک کشور مستقل و متشکل از مسلمانان، مسیحی‌ها و یهودی‌هاست. وی با بیان اینکه به اذعان مقام معظم رهبری مسائل درباره فلسطین تنها مرتبط با دفاع از مسلمانان نیست و عمده مسائل منتج به دفاع از استقلال فلسطین و تمامیت آن و تأمین و احیا حقوق مردم فلسطین است ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در این نامه و در نکته دیگری اذعان دارند؛ بزرگترین حامی این رژیم غاصب، پس از کمک‌های انگلیسی، دولت ایالات متحده آمریکاست. در این بخش این نکته حائز اهمیت است که مقام معظم رهبری تاکید بر واژه «دولت» ایالات متحده آمریکا داشته و این تاکید را بر واژه «ملت» آمریکا ندارند.

وی با بیان اینکه در دولت‌های ایالت متحده آمریکا از جرج واشنگتون که در سال ۱۷۸۹ به قدرت رسید تا جو بایدن که رئیس جمهور چهل و ششم آمریکاست، شاهد تاریخی سراسر جنگ و ظلم هستیم. گفت: جرج واشنگتون صاحب بردگان زیاد و طرفدار نظام برده داری بود و در جنگ بزرگ شد و با جنگ ادامه داد تا امروز که جو بایدن بر قدرت است و اینگونه بی رحمانه از رژیم کودک کش اسرائیل دفاع می‌کند. همچنین طی این ده سال گذشته بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار به رژیمی صهیونیستی اسرائیل کمک شده است.

عاملی بیان کرد: در همین جنگ ویتنام که در سال ۱۹۵۵ شروع شد یعنی ده سال بعد از پایان جنگ جهانی دوم یک فاجعه جهانی طی دو دهه اتفاق افتاد و بیش از ۳ میلیون انسان غیرنظامی به قتل رسیدند و یک کشوری را سال‌ها در جنگ و خونریزی قرار داد. سال‌های زیادی بومیان آمریکا را قتل عام کردند و نسل آنها را منقرض کردند و متأسفانه این فرهنگ ظلم و سلطه گری ادامه دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی تاکید کرد: این دولت‌ها همواره از حقوق بشر صحبت کردند اما حقوق دیگر کشورها را نادیده گرفتند. این دولت‌ها در مقطعی ژاپن هراسی کردند و نهایتاً آن فاجعه ناکازاکی و هیروشیما را به وجود آوردند. در دوره دیگری روس هراسی و مخدوش سازی چهره اتحاد جماهیر شوروی را مطرح کردندکه در نهایت منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروری شد. وی با بیان اینکه دولت‌های ایالات متحده آمریکا در کشوری همچون آلمان سعی کردند فجایع دیگری را به وجود آوردند اظهار کرد: به واقع ریشه‌های جنگ جهانی اول و دوم در آمریکا قرار دارد و عامل اصلی بسیاری از فجایع تاریخ معاصر با سیاست‌ها و اقدامات آمریکا گره خورده است. همچنین دولت‌های ایالات متحده آمریکا فجایع دیگری را در همین چند دهه گذشته در جهان ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه ماهیت دولت آمریکا نسبت به حقوق دیگران با گزاره‌هایی بسیار کوتاه در نامه رهبری مورد اشاره قرار گرفته است، تاکید کرد: در این نامه اذعان شده که آمریکا از یک اخم کردن به رژیم صهیونیستی پرهیز می‌کند و اگر در جایی هم مجبور شود نکات خاصی را مطرح کنند، از ریاکاری آنها سرچشمه می‌گیرد. بنابراین وضعیت فوق یک وضعیت نابسامان است.

عاملی با بیان اینکه در نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین اشاراتی به بنگاه رسانه نظام صهیونیستی شده است، تاکید کرد: رهبری در این بخش اذعان دارند که این بنگاه تلاش دارد تا اعمال بد را خوب جلوه داده و اعمال خوب را بد جلوه دهد و یا اینکه ظلم را عدالت و عدالت را ظلم معرفی کند. این نوع تحریف تاریخی و واقعیت‌های اجتماعی منجر به جابجایی ارزش‌ها شده است و در بسیار از موارد موجه شکل گیری گفتمان‌ها و هنجارهای غلط شده و می‌شود. همچنین رهبری در این نامه تاکید داشتند که این بنگاه رسانه‌ای حتی به واژگان هم نیز رحم نمی‌کند.

وی با بیان اینکه دموکراسی، تروریسم و عدالت مفاهیم و تعاریف خاص خود را دارد تاکید کرد: با این حال این بنگاه رسانه‌ای از تعاریف درست این واژه‌ها پرهیز می‌کنند. عاملی با بیان اینکه ملت فلسطین در رویارویی با تهاجم صهیونیست‌ها تنها از خود دفاع می‌کنند، اظهار کرد: در دوره طولانی، فلسطینی‌ها با سنگ پاسخ اسرائیلی‌ها را می‌دادند اما امروز قدرت پیدا کرده و با سلاح نظامی جواب اسرائیلی‌ها را می‌دهند و خود تولید کننده سلاح‌های بازدارنده شده‌اند. آن هم جوابی به سمت سپر آهنینی که به هر حال معلوم شد سپر آهنینی وجود ندارد و این تنها یک قدرت پوشالی بوده که جلوه‌گری رسانه‌ای داشته است. این در حالیست که این رسانه‌ها بودند که قدرت پوشالی برای رژیم غاصب صهیونیستی و سپر آهنین آن ایجاد کرده بودند.

وی با بیان اینکه از کودک زخم دیده تا انسان‌های گرسنه فلسطینی مشغول دفاع از سرزمین خود هستند، تاکید کرد: طبق بسیاری از گزارش‌ها، فلسطینی‌ها در حال حاضر در وضعیت فاجعه باری قرار دارند، لذا بسیاری از این موارد محورهایی بود که در این نامه پررنگ و برجسته شد.

عاملی با اشاره به فرازهای پایانی نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان حامی مردم فلسطین اظهار کرد: در این بخش هم نیز دو نکته برجسته وجود دارد؛ مقام معظم رهبری در این بخش، روی دو درسی که می‌توان از قرآن کریم گرفت، تاکید کردند؛ یکی از این درس‌ها، درس مقاومت است لذا مقام معظم رهبری در فراز پایانی این نامه بر روی مقاومت تاکید دارند آن هم به این دلیل که مقاومت تنها یک ارزش به عنوان یک حُسن مستقل نیست، مقاومت یک ارزشی است که بر همه عرصه‌های زندگی سرایت می‌کند و نقش اثر گذاری بر همه فضیلت‌ها دارد.

وی تاکید کرد: اگر مقاومت شکل گیرد، در کنار این مقاومت احیای بسیاری از ارزش‌های انسانی و همچنین استقرار عدالت و مبارزه با ظلم اتفاق می‌افتد. عاملی با بیان اینکه مقاومت به اصطلاح شرط مهمی است که می‌تواند وضعیت را تغییر دهد ادامه داد: مقام معظم رهبری در نکته دوم فراز پایانی این نامه اشاره به آن پیام اصلی قرآنی دارند که «نه ستم کن و نه ستم بپذیر». چرا که پیام اصلی قرآن این است که از ستم به دیگران پرهیز کن و ستم هم نپذیر. البته برخی عنوان می‌کنند که به دیگران ستم نکن و روی بخش دوم آن را تاکید ندارند که باید گفت دو بخش این سخن، دو بال یک پرواز است. وی ادامه داد: همچنین مقام معظم رهبری در فرازهای پایانی این نامه یک جمله ابهام آمیزی را مطرح می‌کنند که به اعتقاد بنده در ابهام آمیز بودن این جمله نکات برجسته نهفته است و آن توصیه کلی به آشنایی با قرآن است و دیگر وارد جزئیات نمی‌شوند. با این حال مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی تاکید دارند که کتاب قرآن که مکمل پیام انبیا است را بخوانند و با آن آشنا شوند.

عاملی در ادامه تصریح کرد: در نامه مقام معظم رهبری به دانشجویان آمریکایی موضوعاتی همچون ورق خوردن تاریخ، در جبهه حق قرار گرفتن دانشجویان معترض آمریکایی، همچنین مقاومت کردن مطرح شده است. همچنین مقام معظم رهبری در نامه دومشان به جوانان اروپایی تاکید دارند که مسیر مبارزه یک مسیر مبارزه کوتاه مدت نیست و باید مقاومت کرد تا این مسیر تغییر کرده و ما شاهد استقرار عدالت در جهان شویم. وی در ادامه با اشاره دلایل نامه نگاری مقام معظم رهبری به دانشجویان اعم از جوانان دانشگاه‌های کلمبیا، استنفورد، هاروارد … و بسیاری از دانشگاه‌های اروپایی، بیان کرد: بعضاً برخی احساس می‌کنند که چرا مقام معظم رهبری این نامه‌ها را خطاب به جوانان جهان نمی‌نویسند؟ واقعیت این است که امروز مرکز نظام سلطه متأسفانه در ایالت متحده آمریکاست و این اروپا و آمریکا مرکزی منشأ استمرار بسیاری از ظلم‌های کنونی در جهان است. به همین دلیل است که رهبر فرهیخته و اندیشمند انقلاب اسلامی با جوانان اروپا و آمریکا سخن می‌گوید که امروز به جبهه مقاومت پیوسته‌اند و موجب شده‌اند که جبهه مقاومت یک امتداد از غرب آسیا، به سمت آمریکا و اروپا پیدا کند.

رئیس شورای تحول و ارتقا علوم انسانی، ادامه داد: پیام مشترک این نامه‌ها این است که خوانندگان آن از خواب غفلت بیدار شوند و وضعیت موجود را ببینند و همچنین در مسیر و راه خود مقاومت کنند. وی با بیان اینکه محتوای این نامه اشاره دارد که جوانان موقعیت مردم غزه را درک کنند، تاکید کرد: وضعیت و موقعیت مردم غزه بسیار ناگوار بوده است. در محتوای این نامه اشاره شده که در جای این مردم قرار گیرید تا پیرو این تبادل موقعیت، مقداری عمق فاجعه‌ای که در نظام سلطه رقم می‌خورد را مشاهده کنید. همچنین مقام معظم رهبری در قالب این نامه این امیدواری را به همه مردم جهان دادند که، آگاهی منشأ ورق خوردن تاریخ شده و خواهد شد. این آگاهی حتماً منشأ شکل‌گیری مقاومت گسترده و تغییرات جدی در سطح جهانی خواهد بود بنابراین واکنش به نامه فوق هم از همین جهت شکل گرفت.

وی ادامه داد: بنابراین نامه سوم رهبر حکیم انقلاب در همان ساعت اولیه با واکش های گسترده در سطح جهان و خصوصاً آمریکا و اروپا مواجه شد و بسیاری از سردمداران نظام سیاسی آمریکا را به واکنش وادار کرد. اسکای نیوز، نیویورک تایمز و فاکس نیوز و بسیاری از رسانه‌های جهان ناگذیر به محتوای نامه پرداختند و مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا با بازنشر متن پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی به دانشجویان حامی فلسطین در دانشگاه‌های آمریکا در توئیتی در صفحه شخصی اش در شبکه اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت: «اگر آیت الله را راضی کرده‌اید، آمریکا را از دست داده‌اید.» این نگاه تلویحاً به اهمیت نگاه و رویکرد دانشجویان مبارز آمریکایی در مبارزه با ظلم دولت آمریکا بود. استعفای مقامات وزارت خارجه آمریکا، نیز حکایت از دامنه رشد و آگاهی حتی در بدنه دولت آمریکا می‌کند.

عاملی، عضو حقیقی شورای عالی فضای مجازی در پایان تاکید کرد: در جهانی زندگی می‌کنیم که دیگر ظلم پنهان نمی‌ماند و رسانه‌های اجتماعی و ارتباطات به لحظه در سراسر جهان، تصویر حقیقی ظلم و ستم را بر ملأ می‌کند. وجدان هوشیار و آگاه انسان‌ها و پیوند خوردن آنها با حقایق الهی مسیر جدیدی در تاریخ را رقم خواهد زد. ما مفتخریم که این روزهای سی و پنجمین سالگرد رهبری حکیم انقلاب اسلامی را در ادامه رهبرهای الهی امام خمینی را شاهد هستیم که منشأ جریان جدید و تمدنی الهی برای مقابله با ظلم و ستم در جهان است. حتماً این مسیر با سختی همراه خواهد بود ولی آیندگان بر این ملت و رهبر، حس افتخار عمیق‌تری خواهد داشت.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا