سیاسی

رئیس قوه قضاییه: دام و وسوسه شیطان و شیطان‌صفتان برای ما مسئولان و کارکنان قضایی بیشتر است

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

رئیس قوه قضاییه گفت: دام و وسوسه شیطان و شیطان‌صفتان برای ما مسئولان و کارکنان قضایی بیشتر است؛ بنابراین مراقبت ما نیز باید مضاعف باشد؛ پیوسته باید مراقب باشیم که در دام شیطان و شیطان‌صفتان گرفتار نشویم.

 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان سفر غیررسمی خود به استان بوشهر، طی سخنانی در جمع قضات و کارکنان قضایی این استان، ضمن تسلیت ایام رحلت نبی مکرم اسلام و شهادت سبط اکبر ایشان امام حسن مجتبی (ع) و امام رضا (ع) اظهار کرد: جایگاه و شأن قوه قضاییه و قضات و کارکنان قضایی در نزد عموم مردم، جایگاه و شأن مهم و بلند و خطیری است، فلذا تک تک ما مسئولان و کارکنان دستگاه قضایی باید نسبت به صیانت از مجموعه‌ی خود و فرد فرد همکاران‌مان کوشا و ساعی باشیم؛ علاوه بر مسئولیت و اقدامات مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه و دادسرای انتظامی قضات، خودِ ما مسئولان و کارکنان قضایی در هر جایگاه و مسئولیتی باید نسبت به صیانت از مجموعه قضایی حساس باشیم.

 

رئیس قوه قضاییه گفت: دام و وسوسه شیطان و شیطان‌صفتان برای ما مسئولان و کارکنان قضایی بیشتر است؛ بنابراین مراقبت ما نیز باید مضاعف باشد؛ پیوسته باید مراقب باشیم که در دام شیطان و شیطان‌صفتان گرفتار نشویم.

 

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: رعایت اخلاق اسلامی و حُسن خلق و بی‌طرفی در قوه قضاییه بیشتر از سایر مراکز و نهادها اهمیت دارد. باید در هر شرایطی با ارباب رجوع برخوردی محترمانه و کریمانه داشته باشیم؛ من در مناصب مختلف قضایی خدمت کرده‌ام و می‌دانم که گاهی تحمل برخی اتفاقات و رفتارها که از ناحیه اصحاب پرونده سر می‌زند سخت و طاقت‌فرساست اما باید در هر شرایطی صبر و حوصله به خرج دهیم و با مردم و مراجعان به مراکز قضایی در نهایت احترام و کرامت برخورد کنیم.

 

رئیس عدلیه گفت: باز هم تاکید می‌کنم که بعضاً تأثیر رفتار ما از احکام ما بیشتر است. در مواردی رأی به ضرر فرد صادر شده اما به محض خروج از جلسه دادگاه، احساس رضایت می‌کند و ابراز می‌دارد که رفتار قاضی رسیدگی‌کننده به پرونده اخلاق‌مدارانه و حق‌مدارانه بود؛ در مواردی نیز بالعکس؛ رأی به نفع فرد صادر شده اما ناراضی است چون معتقد است برخورد صورت گرفته با او مطلوب نبوده است.

 

قاضی‌القضات تصریح کرد: توصیه همیشگی من به قضات و کارکنان قضایی آن است که علی‌رغم سختی و حجم بالای کار، مبادا که از نهاد خانواده غافل شوند؛ شما قضات و کارکنان قضایی همواره کانون خانواده را گرم نگه دارید و در رسیدگی به اعضای خانواده خود به هیچ وجه کوتاهی و تعلل نکنید.

 

رئیس قوه قضاییه در ادامه با اشاره به مقوله تجهیز مراکز پزشکی قانونی در استان بوشهر گفت: مراجعان به مراکز پزشکی قانونی عمدتاً مردمی هستند که در شرایط خاصی به سر می‌برند لذا ضرورت دارد هر چه سریعتر ترتیباتی در راستای تجهیز مراکز پزشکی قانونی در اقصی نقاط کشور صورت گیرد.

 

رئیس دستگاه قضا درخصوص تشکیل دادگاههای صلح نیز گفت: به منظور تشکیل دادگاه‌های صلح به موجب قانون جدید شوراهای حل اختلاف تدابیری در قوه قضاییه اتخاذ شده است.

 

رئیس عدلیه همچنین در این جلسه در ضمن ارائه توضیحاتی مبسوط، بر رفع مسائل و مشکلات معیشتی قضات و کارکنان قضایی تاکید کرد.

 

پیش از سخنان رئیس قوه قضاییه، «مهرانگیز» رئیس کل دادگستری استان بوشهر با اشاره به اقدامات صورت گرفته در حوزه تعیین تکلیف کالاهای موجود در انبارهای اموال تملیکی اظهار کرد: ارزش کالاهای تعیین تکلیف شده موجود در انبارهای اموال تملیکی استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ قریب به ۴ هزار میلیارد تومان، در سال ۱۴۰۲ قریب به ۳ هزار میلیارد تومان و در ۵ ماه نخست سال جاری قریب به ۱۹۰۰ میلیارد تومان بوده است.

 

وی همچنین با اشاره به اقدامات صورت گرفته پیرامون اجرای دستور هفت ماه پیش رئیس دستگاه قضا درباره دریافت عوارض آلایندگی از دستگاه‌های مختلف اظهار کرد: پس از صدور دستور رئیس قوه قضاییه پیرامون دریافت عوارض آلایندگی از دستگاه‌های مختلف در استان بوشهر، تا به امروز نزدیک به هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان از این عوارض وصول شده و اعتبار آن وارد استان شده است.

 

مهرانگیز با اشاره به اقدامات متعدد دادگستری استان بوشهر در خصوص پرداخت بدهی‌های شرکت‌های پتروشیمی به دولت نیز گفت: در این زمینه تا به امروز ۵۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات دولت وصول شده و این رقم به خزانه دولت واریز شده است.

 

رئیس کل دادگستری استان بوشهر ادامه داد: در راستای اجرای دستور رئیس قوه قضاییه در سفر بهمن ماه سال ۱۴۰۲ ناظر بر کاهش فلرینگ (گاز سوزی) پالایشگاه‌ها در عسلویه، اقدامات و تلاش‌های متعددی صورت گرفته است؛ در سال ۱۴۰۱ قریب به ۸/۷ میلیون متر مکعب فلرینگ توسط ۱۱ پالایشگاه در عسلویه انجام می‌شد که امروز این رقم به ۶/۳ میلیون متر مکعب رسیده است و ما پیگیر هستیم که این میزان را به ۳ میلیون متر مکعب برسانیم.

 

وی افزود: طی ۲۳ ماه گذشته ۴۵۸ دیدار با خانواده‌های زندانیان استان بوشهر داشته‌ایم و برای حل مسائل و مشکلات آنها اقدامات لازم را نجام داده‌ایم.

 

همچنین در این دیدار نمایندگان قضات، کارکنان اداری، کارکنان شورای حل اختلاف و سازمان‌های تابعه قوه قضاییه استان بوشهر، به بیان دیدگاه‌ها و نقطه نظرات خود پرداختند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا