رئیس جمهور: دخالت بیگانگان در منطقه به هیچ وجه گره‌‌گشا نخواهد بود

هشت صبح: آیت الله ابراهیم رئیسی امروز در آیین افتتاح پست و خط جدید تبادل انرژی برق بین ایران و پاکستان اظهار کرد: بسیار خرسندم از اینکه امروز یکی از جلوه های همکاری بین جمهوری اسلامی ایران و کشور دوست و بردار و همسایه در ‏پاکستان رقم می‌خورد.

رئیس جمهور با بیان اینکه امروز روابطی که بین ایران و پاکستان وجود دارد مثال زدنی است،‌ ادامه داد: ملت پاکستان، ملتی فهیم و مردمانی متدین و علاقمند به انقلاب شکوهمند اسلامی هستند. ارتباط ما با پاکستان در حوزه‌های ‏مختلف دارای قدمت و روز به روز در حال ارتقا است.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مسائل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتباط بسیار خوبی بین ایران و پاکستان وجود دارد،‌ افزود: ‏امروز این اراده بین ایران و پاکستان وجود دارد که سطح روابط از میزان فعلی بالاتر رود.

رئیسی با اشاره به طرح مشترک ایران و پاکستان در حوزه انرژی گفت: طرح مشترک پست و خط جدید تبادل انرژی بین ایران و پاکستان باید سال‌های پیش افتتاح می‌شد ‏اما به دلایلی به تاخیر افتاد؛ این ظرفیت وجود دارد تا این تبادل انرژی بیش از میزان فعلی که ۱۰۰ مگاوات است، انجام شود.

رئیس جمهور تصریح کرد: به برکت انقلاب اسلامی و هدایت‌های امام بزرگوار و رهبری امام خامنه‌ای با وجود تهدیدهای دشمن، در حوزه‌های مختلف انرژی با برخورداری از علم، فناوری و دانش با تلاش نیروهای جوان و فرهیختگان کشور گام‌های بلندی برداشته شده است؛ به ‏نحوی که علیرغم خواست دشمنان امروز توانایی و امکاناتی در کشور داریم که بواسطه آن تمام تحریم‌ها را ‏خنثی کرده است.

وی با بیان اینکه برخی از پیشرفت‌های کشورمان در حوزه‌های مختلف بی‌اطلاع هستند، افزود: یکی از بخش‌هایی که در آن ‏بسیار کار شده، حوزه انرژی است، برق، نفت و گاز که کشور ما در این بخش‌ها تولید کننده و صادرکننده است و گام‌های خوبی در ‏جهت دانش بنیان کردن این حوزه‌ها برداشته شده است.

رئیسی با بیان اینکه این آمادگی وجود دارد تا با کشور دوست و همسایه پاکستان همکاری‌هایی مشترک بیشتری داشته باشیم، تأکید کرد: خط تبادل برق با پاکستان طی ۹ ماه تلاش شبانه روزی به سرانجام رسید و امروز با حضور نخست وزیر پاکستان این اقدام جهادی به بار نشست.

رئیس جمهور گفت: علاوه بر تبادل انرژی ما امروز توسعه روابط با کشور پاکستان را در همه جهات می‌بینیم و برای نمونه بازارچه‌های مرزی در حال ‏فعالیت است؛ ۶ بازارچه مرزی دیگر در حال آماده شدن است تا تبادل مرزی بین ایران و پاکستان و مرزنشینان دو کشور را به همراه داشته ‏باشد تا هم اشتغال هم تجارت را بین دو کشور ارتقا دهد.

وی ادامه داد: پیام این اقدام امنیت است، مرزهای ایران و پاکستان تهدید نیستند بلکه یک فرصت برای تبادلات مرزی و ‏ارتقای امنیت بین دو کشور و کشورهای اسلامی هستند.

رئیس جمهور با بیان اینکه امنیت پاکستان به مثابه امنیت ایران است و حتی برعکس گفت: امنیت برای ما در منطقه به شدت اهمیت دارد و دخالت بیگانگان به هیچ عنوان گره گشا در منطقه نخواهد بود و حضور آنان تهدید ‏تلقی می شود.

رئیسی با بیان اینکه مسائل منطقه را با گفت‌وگو بین مسوولان منطقه حل کرده و می‌کنیم،‌ تأکید کرد: حضور آمریکا در افغانستان که نتیجه ‏آن قتل، خونریزی و برجای گذاشتن هزاران کشته و مجروح است نشان داد که دخالت و حضور بیگانگان در منطقه امنیت ساز نیست بلکه برهم زننده امنیت است.

وی با بیان اینکه همکاری ایران و پاکستان امنیت را بدنبال دارد و این همکاری زمینه ساز پیشرفت دو منطقه خواهد بود افزود: امیدوارم که این نشست جلوه‌ای از همکاری بین دو کشور باشد و سطح آن روز به روز بالاتر برود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا