رئیس جدید امارات درصدد ترمیم مناسبات کشور خود با ایران است

Print Friendly, PDF & Email

هانی زاده در گفتگو با مهر:

رئیس جدید امارات درصدد ترمیم مناسبات کشور خود با ایران است

رئیس جدید امارات درصدد ترمیم مناسبات کشور خود با ایران است

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: پیام وزیر خارجه امارات نشان می‌دهد که رئیس جدید امارات متحده عربی درصدد ترمیم مناسبات کشور خود با ایران است تا نوعی توازن در سیاست منطقه‌ای خود ایجاد کند.

حسن هانی زاده در گفتگو با مهر، با اشاره به ارائه پیام کتبی وزیر خارجه امارات به امیرعبداللهیان توسط سفیر این کشور، اظهار داشت: امارات در طول ۴ دهه گذشته و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روابط خود را تا حد قابل قبولی با ایران حفظ کرد.

وی با بیان اینکه بیشتر روابط امارات با ایران در زمینه‌های اقتصادی بود، ادامه داد: در زمان ریاست «شیخ زائد آل نهیان» روابط تا حد زیادی در حوزه سیاسی مناسب بود اما بعدها این کشور تحت تأثیر عربستان سعودی موضع گیری های غیردوستانه در مسئله عراق، سوریه و یمن اتخاذ کرد.

کارشناس مسائل غرب آسیا عنوان کرد: در طول یک دهه گذشته مناسبات امارات و ایران تحت تأثیر فضای منطقه‌ای و بین المللی بود.

وی افزود: عربستان سعودی توانست در سیاست‌ها و موضع گیری های تهاجمی خودش نسبت به ایران، امارات را با خود همراه کند که این موضوع سبب شد تا سطح روابط دیپلماتیک ایران طی یک دهه گذشته از حد «سفیر» به «کاردار» تنزل یابد.

هانی زاده تصریح کرد: اخیراً رویکردهایی از طرف رئیس جدید امارات متحده نسبت به ایران صورت گرفته و مجدداً سطح روابط دیپلماتیک به سفیر ارتقا پیدا کرد.

وی با بیان اینکه امارات متحده تحت فشار اسرائیل موضع گیری هایی نسبت به ایران داشته که این امر نشان می‌دهد امارات متحده عربی مسیر اشتباهی را طی می‌کند، گفت: امارات مسیری را طی می‌کند که به نفع آنها نیست چرا که برقراری ارتباط میان امارات و اسرائیل هیچگونه فایده اقتصادی برایشان نخواهد داشت و تنها تحت فشار آمریکا و عربستان سعودی این رابطه را برقرار کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا اظهار کرد: امارات متحده اخیراً مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار بعنوان وام برای گسترش شهرک سازی در اراضی اشغالی در اختیار اسرائیل قرار داده است که این مسئله نشان می‌دهد که امارات موضعی در تقابل با آرمان ملت فلسطین اتخاذ کرده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا در پایان خاطرنشان کرد: پیام وزیر خارجه امارات نشان می‌دهد که رئیس جدید امارات متحده عربی درصدد ترمیم مناسبات کشور خود با ایران است تا نوعی توازن در سیاست منطقه‌ای خود ایجاد کند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا