اقتصادی

رئیس بانک مرکزی هفته بانکداری اسلامی را تبریک گفت – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی به مناسبت پاسداشت هفته بانکداری اسلامی پیامی صادر کرد.

متن پیام به شرح ذیل است:

بانکداری اسلامی در کشور ما با تکیه بر اصول و شرع مقدس اسلام، پس از انقلاب شکوهمند اسلامی در راستای گسترش عدالت و شکوفایی اقتصادی یکی از اصلی‌ترین اولویت‌ها بوده و تمام تلاش‌های مجموعه اقتصادی کشور در استقرار آن بوده است.

بانک مرکزی نیز به عنوان سیاست‌گذار پولی و بانکی و ناظر بر فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری، همواره کوشیده است تا مبانی بانکداری اسلامی را در راستای تحقق اهداف آرمانی آن و با توجه به مقتضیات زمان و تحولات پولی و بانکی در جهان امروز، پیاده‌سازی کند و عملیات و خدمات بانکی را در چهارچوب اهداف نظام اسلامی و سازگار با شریعت و موازین اسلامی و هم راستا با رشد و توسعه اقتصادی قرار دهد.

در این راستا، قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز که پس از چند دهه تحولات قابل توجه در فعالیت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری و در تلاش برای هماهنگ شدن با نوآوری‌های عرصه پول و بانکداری و تحول شیوه سیاست‌گذاری پولی در جهان و جمهوری اسلامی ایران تصویب و از خرداد ۱۴۰۳ اجرایی شد، اولین مسئولیت بانک مرکزی را استقرار بانکداری اسلامی قلمداد کرده و بر تکمیل و به‌روز رسانی الگوی عملیاتی بانکداری اسلامی به عنوان یکی از وظایف این بانک تاکید کرده است.

آنچه که بانک مرکزی خود را ملزم به انجام آن می‌داند و در کنار سایر اهداف نهایی از جمله مهار تورم و حمایت از رشد اقتصادی و اشتغال پیگیری می‌کند، تصویب مقررات و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مرتبط با بخش پولی و بانکی و انجام عملیات بانکی منطبق با عقود اسلامی است.

در این خصوص با پایش مستمر عملکرد شبکه بانکی و تنظیم‌گری عملیات بانکی بر اساس اصول شرع مقدس و آموزه‌های دین مبین اسلام در تلاشیم بانکداری اسلامی را به نحو احسن پیش ببریم.

موضوع با اهمیت آن است که اگر سیاست پولی و عملیات نظام بانکی منجر به ثبات بخشی به اقتصاد کلان جهت بسترسازی رشد اقتصادی نشود و از طریق تداوم تورم اسباب نابرابری توزیع درآمد و آسیب رفاهی به دهک‌های متوسط و پایین را فراهم کند، مسلم است که از اهداف شرع مقدس فاصله دارد و لزوم توجه به تفکر و بازنگری توسط محققین دانشگاهی و حوزوی، قانونگذاران، و سیاست‌گذاران را یادآور می‌شود.

اینجانب ضمن پاسداشت هفته بانکداری اسلامی، فرارسیدن این هفته را به همه همکارانم در شبکه بانکی تبریک و تهنیت عرض می‌کنم و از تلاش‌های بی‌شائبه مجموعه نظام بانکی در تقویت و بهبود الگوهای بانکداری اسلامی کمال تشکر و قدردانی را دارم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا