اقتصادی

رئیس بانک مرکزی: ریال آفشور با روسیه به زودی آغاز می‌شود

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

ایسنا: رئیس کل بانک مرکزی در مراسم رونمایی از ریال دیجیتال گفت: امروز سهم اسکناس و مسکوک از کل نقدینگی کشور به ۱.۳ درصد رسیده و خوشبختانه در حوزه بانکداری الکترونیک جزو برترین‌های دنیا هستیم. 

محمدرضا فرزین در مراسم رونمایی اجرای آزمایشی ریال دیجیتال به عنوان نخستین واحد پول دیجیتال کشور که به صورت آزمایشی در جزیره کیش عملیاتی شده است، گفت: شواهد نشان می‌دهد که در حوزه بانکداری الکترونیک در دنیا در گروه برترین‌ها و سرآمدهای دنیا هستیم‌.

وی با اشاره به ارتقای جایگاه کشور در حوزه تراکنش‌های الکترونی گفت: امروز تقریبا سهم اسکناس و مسکوک از کل نقدینگی به ۱.۳ درصد رسیده است

رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با اجرای آزمایشی ریال دیجیتال در جزیره کیش گفت: امروز این آمادگی توسط دو بانک ملت و تجارت صورت گرفته و این عملیات از امروز در جزیره کیش آغاز شده است.

ریال دیجیتال بسترساز توسعه اقتصاد دیجیتال

فرزین افزود: ریال دیجیتال می‌تواند بسترساز توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باشد و کارایی سیستم نظارت و جمع آوری آمار مالی برای بانک مرکزی را به شکل مطلوبی افزایش و چون مستقیما به کیف پول افراد واریزها صورت می‌گیرد، می‌توان عملیات سیاست پولی را به درستی انجام داد. ما در ادامه این پروژه باید به سمت nfc برویم و استقبال مردم از این طرح اهمیت بسزایی دارد.

وی در رابطه با جایگاه ریال دیجیتال در کم اثر شدن تحریم‌ها گفت: امروز اکثر کشورهای دنیا در حال تلاش برای کاهش هژمونی پول هستند و ریال دیجیتال می‌تواند باعث کم اثر شدن تحریم‌ها شود و در ادامه پروژه به کاهش آثار تحریمی کمک بسزایی داشته باشد.

به زودی ریال آفشور با روسیه عملیاتی می‌شود

 رئیس کل بانک مرکزی در رابطه با راه اندازی ریال آفشور در معاملات بین‌المللی با کشورهای همسایه گفت: ریال آفشور به زودی با روسیه آغاز می‌شود.

فرزین در رابطه با سامانه‌های ارز و نظارت گفت: پروژه نظارت هوشمند در بانک مرکزی در حال پیگیری است و پیشرفت بالایی تا امروز صورت گرفته و در آینده نزدیک شاهد نظارت هوشمند بانک مرکزی بر شبکه مالی کشور هستیم که این امر با تقویت لایه‌های نظارتی در بانک مرکزی میسر می‌شود.

وی ادامه داد: در حوزه ارزی نیز به دنبال سامانه یکپارچه هستیم که به زودی چند ابزار جدید در حوزه ارزی در مرکز مبادله ارز و طلا رونمایی و راه‌اندازی می‌شود. همچنین چک دیجیتال که در حال حاضر ۱۲ بانک کشور به آن متصل هستند، پیشرفت چشمگیری خواهد داشت.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به طرح نظام اعتبار سنجی شبکه بانکی گفت: موضوع دیگر، طرح توسعه نظام اعتبارسنجی است که قرار است پوشش ۱۰۰ درصدی داشته و همه در این نظام دارای کد و مشخصات مشخص باشند.

فرزین در پایان خاطرنشان کرد: ما در بانک مرکزی با همکاری بانک‌ها و شرکت‌های فناوری در کشور به دنبال توسعه بانکداری الکترونیک هستیم و امیدواریم بتوانیم با این ابزاها تعاملات مالی و بین‌المللی مطلوبی را رقم بزنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا