سیاسی

رئیسی: رژیم غاصب قدس باید از سرزمین غصب‌شده، بیرون رانده و مجازات شود

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

فارس: نشست خبری سید ابراهیم رئیسی و رانیل ویکرماسینگه روسای جمهور دو کشور جمهوری اسلامی ایران و سریلانکا عصر امروز در کاخ ریاست جمهوری سریلانکا برگزار شد.

 

رانیل ویکرمسینگه در این نشست خبری عنوان کرد:‌ صمیمانه از رئیس‌جمهور ایران برای سفر به سریلانکا تشکر می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه در این سفر پروژه چندمنظوره سد افتتاح شد، افزود: در این پروژه ۱۲۰ مگاوات برق به سریلانکا اضافه و با کمبود آب در برخی مناطق این کشور نیز مقابله شد. این افتتاح به افزایش کشاورزی، بهره‌وری و تامین زنجیره غذایی سریلانکا منجر می‌شود.

 

رئیس‌جمهوری سریلانکا بیان کرد: بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای مشارکت در ساخت این سد و نیز انتقال دانش و فناوری آن تشکر می‌کنم. با اجرای این طرح، تعهد خود را به روابط دو جانبه نشان دادیم.

 

ویکرمسینگه اظهار کرد: در گفت‌وگوهای امروز با رئیس‌جمهور ایران درباره موضوعات دوجانبه‌ سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نیز ضرورت تقویت همکاری‌ها صحبت کردیم. دو دولت ۵ موافقت‌نامه در حوزه های گوناگون امضا کردند.

 

وی ادامه داد: دو کشور بر همکاری‌های چندجانبه در سازمان‌های بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله سازمان ملل، جنبش عدم تعهد، گروه ۷۷ و نیز کمیسیون اقیانوس هند به توافقات خوبی رسیدند.

 

رئیس‌جمهوری سریلانکا اظهار کرد: در حوزه تغییرات اقلیمی، امنیت غذایی، فنآوری و نیز ضرورت توسعه‌ همکاری‌ها به توافقات خوبی رسیدیم.

 

فلسطین؛ مسئله امروز مردم جهان است

 

سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران نیز در نشست خبری مشترک با همتای سریلانکایی خود بیان کرد: موضوع فلسطین امروز به مسئله اصلی مسلمانان و همه مردم جهان تبدیل شده‌ است. ملت‌ها امروز از ظلم بزرگی که به مردم غزه و فلسطین می‌شود نگران هستند. 

 

وی افزود: سؤال مردم جهان این است که چرا این میزان کودک‌کُشی و نسل‌کُشی در حال وقوع است؟ چرا مسئولین و سازمان‌های بین‌المللی در خصوص بروز جنایات در غزه انجام وظیفه نمی‌کنند

 

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: کسانی در کسوت انسان، جنایاتی می‌کنند که هیچ درنده‌ای آن را مرتکب نمی‌شود. با چه منطقی این همه جنایت چندماه است که مورد حمایت آمریکا و کشورهای غربی قرار گرفته؟ 

 

وی ادامه داد: تاسف‌بار تر اینکه چرا سازمان ملل، شورای امنیت و سازمان‌های متولی حقوق بشر از کارایی افتاده‌اند و اقدام مؤثری برای جلوگیری از این همه جنایت انجام نمی‌دهند.

 

رژیم غاصب قدس باید از سرزمین غصب‌شده بیرون رانده و مجازات شود

 

رئیسی بیان کرد: تهران و کلمبو در قطع سریع بمباران نوار غزه از سوی رژیم صهیونیستی و کمک‌رسانی فوری به فلسطینیان اتفاق نظر دارند.

 

وی افزود: راه حل مسئله فلسطین عبارت است از «هر فلسطینی یک رای»،‌ یعنی اهالی فلسطین اعم از مسلمان،‌ مسیحی و یهودی بتوانند حکومت مورد نظر خود را انتخاب کنند. این راه حل هم عادلانه و هم دموکراتیک است.

 

رئیس‌جمهوری تصریح کرد: راهکار برخورد با غاصب، میدان دادن به او نیست بلکه باید غاصب از سرزمین غصب‌شده بیرون رانده و مجازات شود.

 

وی با بیان اینکه تهدیدها و تحریم‌ها هرگز ملت ایران را متوقف نکرده‌است. ایران کشوری پیشرفته و فناور است، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران می‌تواند با صدور خدمات فنی و مهندسی در توسعه اقتصادی و پیشرفت‌های سریلانکا مشارکت کند؛ تامین مالی از شما و خدمات فنی و مهندسی و انتقال فناوری از ایران.

 

کمیسیون مشترک ایران و سریلانکا تشکیل می‌شود

 

رئیسی بیان کرد: بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی، روابط بسیار خوبی با کشور سریلانکا برقرار شده. این ارتباط و همکاری‌ها رو به توسعه است.

 

وی ادامه داد: همکاری‌های دو جانبه‌ فعلی در حوزه سیاسی،‌ اقتصادی و تجاری، فرهنگی، کشاورزی، گردشگری و فناوری قابل گسترش است.

 

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: مقرر شد با پیگیری‌های وزرای خارجه دو کشور، کمیسیون مشترک تشکیل و سازوکار گسترش روابط دوجانبه در زمینه‌های مختلف بررسی شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا