سیاسی

دیدار و گفتگوی باقری و وزیر خارجه لبنان در نیویورک – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، «علی باقری» سرپرست وزارت امور خارجه ایران عصر چهارشنبه به وقت محلی در ادامه دیدارهای دوجانبه خود با وزیر خارجه لبنان دیدار و طرفین درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات منطقه‌ای و بین المللی بحث و گفتگو کردند.

باقری پیش از این وزرای خارجه روسیه، کویت و مجارستان و نیز رئیس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفتگو کرد.

علی باقری سرپرست وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه به وقت محلی (۲۵ تیرماه ۱۴۰۳) در صدر هیأتی برای شرکت در نشست شورای امنیت در خصوص فلسطین و همچنین نشست شورای امنیت در زمینه چندجانبه گرایی وارد نیویورک شد.

دو نشست شورای امنیت به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه که کشورش ریاست دوره‌ای شورای امنیت سازمان ملل را بر عهده دارد، برگزار شد که روسیه از وزرای خارجه کشورهای مختلف از جمله جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این دو نشست در نیویورک دعوت کرده است.

باقری: رویکرد سیاست خارجی دولت جدید ایران تقویت چندجانبه گرایی است

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه شنبه به وقت محلی (۲۶ تیرماه ۱۴۰۳) در نشست شورای امنیت سازمان ملل با عنوان «همکاری چند جانبه در راستای نظام جهانی پایدارتر، دموکراتیک‌تر و عادلانه تر» بر «رویکرد و سیاست خارجی دولت جدید جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر تقویت چندجانبه گرایی بر اساس اصول منشور ملل متحد و حقوق بین الملل» تاکید کرد و گفت: جناب آقای دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب ایران، اعلام کرده‌اند که رهیافت اصلی سیاست خارجی دولت وی گشایش افق‌های جدید، و گسترش همه‌جانبه‌ی روابط دوستانه با سایر دولت‌ها بر اساس گفتگو، همکاری، برابری و احترام متقابل خواهد بود و در چارچوب این رویکرد، دولت جمهوری اسلامی ایران جایگاه ویژه و رفیعی برای تعمیق هر چه بیشتر مناسبات همه جانبه با کشورهای همسایه، منطقه و دیگر دولتها قائل است.

باقری همچنین تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن تأکید بر این مطلب، از هر گونه ابتکاری برای تقویت چندجانبه گرایی و افزایش احترام به حقوق بین‌الملل و تحقق اهداف و اصول منشور ملل متحد استقبال می‌کند. چندجانبه‌گرایی کلید اصلی مقابله با تهدیدات و چالش‌های جهانی است. معتقدیم که تنها راه ایجاد محیط ایمن، عادلانه و فراگیر همین است تا همه ملت‌ها از رشد و صلح پایدار بهره‌مند شوند.

سرپرست وزارت خارجه ایران افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره پایبندی خود به چندجانبه گرایی را نشان داده است که نمونه بارز آن مشارکت سازنده در انعقاد برجام است. برجام به عنوان یک ابتکار موفق چندجانبه توانست یکی از موضوعات غیرضروری و یک نگرانی ساختگی از سوی کشورهای غربی در خصوص برنامه صلح آمیز هسته‌ای ایران مورد توجه قرار دهد و قرار بود تحریم‌های ظالمانه را از دوش ملت ایران بردارد. متأسفانه این روند چندجانبه با رویکرد غرب و یکجانبه آمریکا با چالش جدی مواجه شد. خروج یکجانبه آمریکا از توافق یکی از مظاهر یکجانبه گرایی در عرصه بین المللی است که موجب آسیب دیدن به همه طرف‌های توافق گردید.

او تصریح کرد: به همین نحو، سیاست همسایگی جمهوری اسلامی ایران یکی از نتایج توجه به چند جانبه گرایی برای حل موضوعات و نگرانی‌های مشترک است. در این زمینه، ایران گفت‌وگو و همکاری منطقه‌ای را دنبال می‌کند تا فضایی را ایجاد کند که بتوان منابع را برای پیشرفت و توسعه منطقه به نفع همگان اختصاص یابد. در واقع، تقویت مشارکت و همکاری برای امنیت جمعی و توسعه پایدار در منطقه‌ای اصل راهنما سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.

سرپرست وزارت امور خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: اقدامات قهری یک‌جانبه به شکل تحریم‌های فراسرزمینی کماکان مظهر یک‌جانبه‌گرایی افراطی و غیرانسانی است. آمریکا و متحدان غربی‌اش که آن تحریم‌ها را اجرا می‌کنند، باید برای ویرانی، مرگ و رنج بی‌پایان ملت‌های تحت تحریم از جمله مردم کشور من پاسخگو شوند.

باقری: شورای امنیت اسرائیل رامجبور به توقف جنگ غزه کند؛ از بین بردن حماس توهمی بیش نیست

سرپرست وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه به وقت محلی (۲۷ تیر ۱۴۰۳) نیز در نشست عالی‌رتبه شورای امنیت ملل متحد در خصوص «وضعیت خاورمیانه، شامل مسأله فلسطین» گفت: ما از شورای امنیت می‌خواهیم تا براساس وظایفش ذیل منشور ملل متحد، اقدامات ضروری و اجرایی، از جمله از طریق تصویب یک قطعنامه جامع و الزام آور تحت فصل هفتم منشور ملل متحد، اتخاذ کرده و رژیم اسرائیل را مجبور نماید تا به طور کامل، بی‌قید و شرط و فوری نسل کشی و جنایت جنگی علیه غزه را متوقف کند، آتش بس دائم در غزه را اجرا و اجازه بازگشایی کامل و بدون قید و شرط کلیه گذرگاه‌های مرزی جهت دسترسی و ارسال سریع و بدون مانع کمک‌های بشردوستانه را بدهد.

باقری تاکید کرد: شورای امنیت همچنین باید رژیم اسرائیل را ملزم کند تا به طور فوری، کامل و بدون قید و شرط، نیروهای نظامی و امنیتی خود را از غزه خارج، نسبت به رفع محاصره غزه، توقف کوچ اجباری مردم، توقف اقدامات غیرقانونی شهرک سازی، و پرداخت فوری و کامل غرامت تمامی خسارات وارده به مردم، زیرساخت‌ها، اماکن مسکونی و نظایر آن در غزه و سایر سرزمین‌های فلسطین اقدام نماید تا شرایط برای بازسازی سریع غزه فراهم گردد.

او اضافه کرد: این رژیم همچنین باید از تمامی اراضی اشغالی فلسطین، سوریه و لبنان عقب‌نشینی کرده و از هرگونه حمله نظامی به لبنان یا دیگر کشورهای منطقه خودداری کند. بعلاوه، جامعه و نهادهای ذیصلاح بین المللی باید زمینه محاکمه و مجازات تمامی آمران، عاملان و حامیان جنایات اسرائیل در غزه و سایر سرزمین‌های فلسطین را فراهم نمایند.

باقری اداامه داد: اخیراً، رهبران جنگ‌طلب این رژیم به این توهم دچار شده‌اند که گسترش جنگ به لبنان می‌تواند آن‌ها را از باتلاق غزه رهایی بخشد. این خیالی باطل و یک اشتباه محاسباتی خطرناک است و اوضاعِ پیشاپیش آشفتهِ این منطقه حساس را از کنترل خارج خواهد ساخت. در این جلسه و از همین تریبون، مایلم قویاً در مورد هرگونه ماجراجویی این رژیم قانون‌شکن و پیامدهای آن اخطار دهم. بدون تردید هرگونه تهاجم به لبنان، به عنوان کشور مستقل عضو سازمان ملل، از سوی رژیم صهیونیستی با پاسخ قاطع و پشیمان کننده جامعه بین المللی، ملت‌های منطقه و گروه‌های مقاومت مواجه خواهد شد. بدیهی است مسئولیت آمریکا به عنوان متحد راهبردی و حامی اصلی رژیم در منطقه در قبال هرگونه تجاوز احتمالی رژیم به لبنان قابل انکار نیست.

تحولات و مقاومت غزه و کرانه باختری در نه ماه گذشته بار دیگر ثابت کرد، از بین بردن مقاومت فلسطین و حماس، به عنوان یک حرکت آزادیبخش در مقابل اشغالگری و تجاوز، توهمی بیش نیست. حمایتِ همه ملل منطقه و آزادی‌خواهان جهان از مقاومت ستودنی ملت فلسطین نیز ثابت کرد که این ملت در تحقق این حق ذاتی خود تحت حقوق بین‌الملل اصلاً تنها نیست. اسرائیل یک دولت مشروع نیست، فقط یک رژیم اشغالگر است و گذشت زمان نیز هرگز به رژیم اشغالگر مشروعیت نمی بخشد، چرا که بر مبنای اصول شناخته شده حقوق بین الملل، وضعیت اشغال یک سرزمین موقتی است حتی اگر دهه‌ها بطول انجامد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا