دغدغه اصلی دولت آن است که برنامه هفتم قابل اجرا باشد – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرنگار مهر، داوود منظور در جلسه علنی امروز (دوشنبه ۳ مهر ماه) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی گزارش کمیسیون تلفیق در مورد لایحه برنامه هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: تجربیات برنامه ریزی کشور به خصوص در یک دهه گذشته حاکی از این واقعیت است که تهیه و تدوین برنامه‌های توسعه به صورت بیان نیازها و مطالبات بخشی و دستگاهی و بدون توجه به منابع و ظرفیت‌های کشور نمی‌تواند موفقیت‌های مورد انتظار را به همراه داشته باشد.

وی افزود: عدم تمرکز بر پیشران‌ها، فرصت‌ها و مؤلفه‌های اصلی نظام مسائل کشور در برنامه‌های گذشته موجب شده بحران‌ها در بخش‌های مختلف کشور تشدید و منابع هم دچار هدررفت شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور تصریح کرد: ناترازی های بودجه‌ای و نظام بانکی و صندوق‌های بازنشستگی از جمله مشکلاتی است که عمدتاً برنامه‌های توسعه قبلی کشور نتوانسته برای رفع این مشکلات پاسخگو باشد و این مشکلات را رفع کند.

منظور متذکر شد: تمام ظرفیت کشور هم عمدتاً صرف موارد جاری و روزمره شده و بر این اساس گفتمان برنامه ریزی کشور باید از برنامه ریزی جامع به برنامه ریزی مسئله محور تغییر کند.

وی ادامه داد: دولت در تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه تلاش کرد مسئله محوری را مورد نظر قرار دهد و بر مسائل اصلی کشور تمرکز کرد و قابلیت اجرایی داشتن برنامه هم از جمله تأکیداتی بود که ما داشتیم.

منظور گفت: در این برنامه تلاش شده از دانش انباشته حاصل پژوهش‌های انجام شده از جمله مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان چراغ راه تدوین لایحه برنامه هفتم توسعه استفاده شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه پیشرفت اقتصادی توأم با عدالت محور اصلی لایحه برنامه هفتم توسعه است، گفت: دغدغه اصلی دولت بر این است که لایحه برنامه هفتم به سرنوشت برنامه‌های قبلی توسعه دچار نشود و دولت بتواند برنامه را به اجرا در بیاورد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا