دستور شبانه وزیر خارجه آمریکا به آغا الهام

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح: آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان بر بازگشایی گذرگاه لاچین برای عبور و مرور خودروهای شخصی و تجاری تاکید کرد.

به گزارش رویترز، وزارت خارجه آمریکا یکشنبه شب در بیانیه‌ای اعلام کرد که بلینکن در این تماس تلفنی خواستار بازگشایی هر چه سریع‌تر گذرگاه لاچین برای ازسرگیری عبور و مرور این خودروها شد.

متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که بلینکن روز شنبه در گفت‌وگو با نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان بر اهمیت مذاکرات صلح میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان تاکید کرد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: بلینکن بار دیگر تاکید کرد که گفت‌وگوی مستقیم و دیپلماسی تنها راه صلح پایدار در قفقاز جنوبی است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بلینکن از تعهد نخست وزیر ارمنستان به روند صلح قدردانی کرد.

همزمان با تشدید تنش ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر تداوم مسدود ماندن گذرگاه لاچین و ایجاد پست مرزی جدید از سوی باکو، واشنگتن میزبان مذاکرات عادی سازی روابط دو کشور همسایه است.

به رغم سالها تلاش برای میانجیگری بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان، دو طرف هنوز به توافق صلحی که اختلافات آنها را بر سر تعیین مرزها و بازگرداندن زندانیان حل کند، دست نیافته‌اند.

در بحبوحه ادامه تنش‌ها و ناآرامی‌ها جمهوری آذربایجان هفته گذشته یک مرکز ایست و بازرسی جدیدی را در گذرگاه لاچین مستقر کرد؛ اقدامی که ارمنستان آن را نقض کامل آتش بس سال ۲۰۲۰ توصیف کرده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا