دسترسی برخط ایرانیان خارج از کشور به خدمات الکترونیک قضائی فراهم شد
فارس: خدمات الکترونیک قضائی ایرانیان خارج از کشور در راستای تحقق شعار قوه قضائیه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی امروز یکشنبه سوم دی ماه در مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با حضور محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه، کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضاییه و دبیر ستاد حقوق بشر و محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات راه اندازی شد.
محمد کاظمی فرد رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه در بخشی از حکم انتصاب رئیس قوه قضاییه ابلاغی مقام معظم رهبری و همچنین در سند تحول قضایی دسترسی آسان به خدمات قضایی و توجه به فناوری نوین و دسترسی مردم به عدالت مورد تاکید است، گفت: حدود پنجاه درصد از تکالیف سند تحول قضایی بر مبنای فناوری اطلاعات نگارش شده است از این رو محور توسعه و تحول در قوه قضاییه فناوریهای نوین است.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه با بیان اینکه قوه قضائیه در سالهای گذشته خدمات متنوعی را در حوزه فناوری اطلاعات ارائه داده است، گفت: بسیاری از موضوعات مورد تاکید مقام معظم رهبری و سند تحول قضایی از جمله کاهش اطاله دادرسی و کاهش هزینههای دادرسی، با دسترسی به فناوری اطلاعات ممکن شده است.
وی گفت: یکی از سیاستهای قوه قضائیه این بوده است که برخی از کارها به عهده خود مردم گذاشته شود و این را در قالب ابزاری به عهده خود کاربری قرار داده است، مراجعین حرفهای ما شامل وکلا و کارشناسان و نمایندگان حقوقی دستگاهها امروزه میتوانند تمام کارهای خود را در منزل و محل کار انجام دهند که بر این اساس سالانه حدود ۵میلیون اقدام توسط وکلا و یک میلیون اقدام توسط کارشناسان در این زمینه انجام میشود.
کاظمی فرد ادامه داد: در مرکز آمار و فناوری قوه قضائی این امکان فراهم شده است که در بیست و چهار ساعت شبانه روز و هفت روز هفته امکان ارائه خدمات وجود داشته باشد و این امکان نیز فراهم میشود که ارائه خدمات محصور به جغرافیای ایران نباشد.
وی گفت: در گذشته خدمات قضایی وابسته به ثبت نام در ثنا و ثبت نام در ثنا به صورت حضوری با مراجعه به دفاتر خدمات قضایی بود، اما در دوران کرونا ثبت ثنا به صورت غیر حضوری انجام شد که این انگیزه شده تا بتوانیم به ایرانیان خارج از کشور هم خدمات الکترونیک قضایی قرار دهیم، چون با داشتن ثنا ایرانیان خارج از کشور هم میتوانند از تمامی خدمات الکترونیک قضایی که در پنجره واحد خدمات فراهم است همانند هموطنان در داخل کشور استفاده کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه گفت: در زیست بوم احراز ثنا، هشت شرکت دانش بنیان فعال است تا بتواند احراز هویت را به صورت بر خط انجام دهد و امسال با تراکنش یک و نیم میلیون از همین طریق ثنا دریافت میکنند.
کاظمی فرد با بیان اینکه اکنون ۹۴ درصد ابلاغها در کشور به صورت الکترونیک انجام میشود، افزود: اگر ایرانیان خارج از کشور ثنا دریافت کنند، میتوانند ابلاغهای خود را نیز به صورت الکترونیک دریافت کنند و روال رسیدگی پروندههای که در داخل کشور دارند را به صورت الکترونیک پیگیری کنند.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه اکنون سالانه دو میلیون گواهی سوء پیشینه صادر میشود، گفت: پنجاه درصد از صدور گواهی سوء پیشینه به صورت غیر حضوری است ایرانیان خارج از کشور نیز میتوانند از این امکان استفاده کنند. همچنین ایرانیان خارج از کشور اگر نیاز به گرفتن وکیل داشته باشند میتوانند از طریق قرارداد الکترونیک وکالت با داشتن ثنا به این امر اقدام کنند.
وی با اشاره به برگزاری جلسات دادرسی الکترونیک در قوه قضائیه گفت: جلسات دادرسی الکترونیک که در داخل کشور انجام میشود، قابل استفاده برای ایرانیان خارج از کشور نیز است. همچنین درخواستهای دیوان عدالت اداری در پنجره واحد خدمات قضائی به صورت غیر حضوری قابل ثبت است.
کاظمی فرد در ادامه گفت: ایرانیان خارج از کشور همچنین میتواند در خواستهای خود را در سامانه ارتباط مردمی سامع قوه قضائیه ثبت و آن را پیگیری کنند که با این روش مشکلات دسترسی بسیاری از ایرانیان خارج از کشور به خدمات قضائی مرتفع خواهد شد.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه با بیان اینکه مشکل ایرانیان خارج از کشور برای دسترسی به خدمات قضایی و عدم دسترسی به ثنا بحث شماره تلفن همراه بود، گفت: ارتباطات در داخل کشور از طریق تلفن همراه است، اما از چالشهای ایرانیان خارج از کشور نبود شماره تلفن همراه آنها بود که در این زمینه با همکاری وزارت ارتباطات توانستیم با استفاده از دو پیام رسان داخلی گپ و آی گپ حساب کاربری افراد را در این پیام رسانها به عنوان نقطه تماس قوه قضاییه با این عزیزان بپذیریم یعنی تمامی پیامها از طریق این حساب کاربری برای آنها ارسال شود که از این پس نیز سایر پیام رسانهای داخلی به این فرایند خواهد پیوست.
رئیس مرکز آمار و فناوری قوه قضائیه انگیزه اصلی برای حل مشکل ایرانیان خارج از کشور را پیگیریهای دائمی معاونت بین الملل قوه قضاییه نیز اعلام کرد و گفت: در جلسات متعدد با بررسی مشکلات و همراهی مثبت سبب شد طراحیهایی نیز در مرکز آمار در این راستا انجام شود.
در ادامه محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه جلسه گفت: سیاست توسعه سکوهای بومی مورد نیاز برای خدمتگذاری به مردم از سیاستهای بوده از که از سوی وزارت ارتباطات در این دولت دنبال شده است.
وی گفت: دیدی که در مورد مسأله پیام رسانها وجود دارد بسیار حداقلی است، فکر ما این است که باید مردم در یک بستر یکپارچه تمام خدمات خود دریافت کنند و از پیام رسانها به عنوان ابزار خدمات رسانی استفاده کنیم تا مردم بتوانند با آرامش خدمات خود را دریافت کنند.
خوانساری با بیان اینکه قوه قضاییه در ارائه خدمات قضایی به شهروندان پیشرو است، گفت: ظرفیتی که به واسطه حضور مردم در پیام رسانهای داخلی ایجاد شده است باید در اختیار تمام دستگاههای خدمت رسان قرار گیرد، این آمادگی را داریم که با این الگوی موفق خدمت رسانی که تسهیل امور و کاهش هزینهها را انجام دهد از ظرفیتهای موجود استفاده کنیم.
وی گفت: اقبال اولیه به سکوهای بومی پیام رسان اگر چه اطلاع رسانی است، اما قطعا محدود به این نباید باشد چنان که ثابت شده است اگر بخواهیم مردم را با طیب خاطر از خدمات بهرمند کنیم فضای مناسبی است.
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقدیر از فعالیتهای مرکز آمار و فناوری قوه قضاییه در این زمینه گفت: هموطنان ما در اقصی نقاط دنیا باید بتوانند از خدمات قضائی بهرمند شوند و ما نیز با لحاظ همه شرایط و مقررات داخل کشور به راحتی میتوانیم دسترسی به خدمات داخل کشور را برای آنها از کشور فراهم کنیم.