اقتصادی

در دولت سیزدهم وارد یک عصر جدید تعاملی با دانشگاه‌ها شدیم – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، سید احسان خاندوزی طی سخنانی در جمع نمایندگان و رؤسای اندیشکده‌ها و پژوهشگاه‌های کشور با قدردانی از مشارکت آنها با وزارت اقتصاد در طراحی و اجرای سیاست‌های آن در طول دولت سیزدهم، اظهار کرد: دولت‌های قبل نیز با اندیشکده‌ها، پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌ها ارتباط داشتند اما وجه تمایز دوره اخیر با دوران قبل این است که آرام آرام وارد یک عصر تعاملی متفاوتی با «جامعه اندیشگاهی» کشور شده‌ایم.

وزیر اقتصاد یکی از ویژگی‌های این عصر جدید را این موضوع عنوان کرد که جامعه اندیشگاهی در مقایسه با جامعه دانشگاهی، بار خیلی بیشتری را از دوش نظام اجرایی کشور، برداشتند.

خاندوزی افزود: از سال ۱۴۰۱ به بعد، نقطه ثقل تعامل با اندیشکده‌ها متفاوت شد و به نظر من دانشگاه‌ها باید نسبت به باز تعریف نقش خود اقدام کنند و اصولاً در نحوه پیوند جامعه اندیشگاهی کشور با نهاد تولید علم و پژوهش، باز اندیشی صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه ما شاهد تولد یک کار ویژه جدید از سوی جامعه اندیشگاهی کشور در سه سال اخیر بوده‌ایم، گفت: جامعه اندیشگاهی تا قبل از سال ۱۴۰۰، به جهت علایق خودش، نسبت به برجسته سازی برخی معضلات پنهان از مانده از چشم سیاست گذاران اقدام می‌کرد یا راه حل پیشنهاد می‌داد.

وزیر اقتصاد افزود: کار ویژه جدید جامعه اندیشگاهی در سه سال اخیر این بود که در پیاده سازی و اثر بخش کردن سیاست‌ها و تدابیر دولت نیز دخیل شد؛ یعنی خیلی جاها راه حل و پیشنهاد جدیدی عرضه نکرد اما در عوض در پیاده سازی برخی سیاست‌ها که از توان متعارف دستگاه‌های اجرایی خارج بود، مشارکت کرد.

خاندوزی با اشاره به بازدید رئیس جمهور شهید از وزارت اقتصاد و در فروردین ۱۴۰۱ اظهار کرد: آقای رئیسی خیلی خوشش آمده بود از اینکه می‌دید یک تعدادی از دختر و پسرهای جوان نشسته‌اند و هر کدام دارند با انرژی زیاد، بر روی یکی از مجوزهای کسب، کار می‌کنند.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: جامعه اندیشگاهی کشور، پس از سال ۱۴۰۰ توانست حتی در لایه‌هایی از نظام اداری و اجرایی کشور که پیش از این، عملاً خرید خدمت در مورد آن موضوعیت نداشت، ورود کند و کارها را به عهده گرفت.

خاندوزی افزود: این اتفاق نشان داد که می‌شود در آینده، به دولتی اندیشید که کارکنان ثابت استخدامی خودش، متخصص امر برون سپاری، کنترل و نظارت و ارتباط‌گیری با اقمار اندیشگاهی کشور باشند که آنها در تولید نقشه راه، رایزنی و اقناع، پیاده سازی سیاست‌ها، پشتیبانی کردن سامانه‌ها و IT، کار رسانه‌ای و … تجربه و مهارت دارند.

وزیر اقتصاد متذکر شد: البته خود جامعه اندیشگاهی کشور نیز باید خیلی قوی‌تر، غنی‌تر و مؤثرتر و آماده‌تر برای قرار گرفتن در این نقش شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا