دبیر شورای اطلاع رسانی دولت: تعامل دولت قبل با چند کشور غربی در چارچوب سندرم استکهلم قابل تحلیل است

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

احسان صالحی، دبیر شورای اطلاع رسانی دولت در توییتی نوشت:  تیپ تعامل دولت قبل با چند کشور غربی زیاده‌خواه در چارچوب سندرم استکهلم قابل تحلیل است. سندرم استکهلم بازگوی حالتی است که در آن گروگان به گروگان‌گیر حالت همدلی و وفاداری پیدا، و با اختیار و علاقه خودش را تسلیم او می‌کند.

 

تعطیل کردن ظرفیت‌های مهم همکاری با آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین و پرهیز از متنوع سازی روابط خارجی، در واقع گروگان کردن فرصت‌های پرشمار به بهای دلخور نشدن چند کشور گروگان‌گیر بود. سفر امروز به آفریقا در حالی است که رئیس دولت قبل حتی یک بار به این قاره یعنی سرزمین فرصتها سفر نکرد.

 

۹۶ درصد الماس، ۹۰ درصد کروم، ۸۵ درصد پلاتین، ۵۰ درصد کبالت، ۵۵ درصد منگنز، ۴۰ درصد بوکسیت، ۱۳ درصد مس، ۵۰ درصد فسفات، ۶۵ درصد طلا و ۳۰ درصد توریوم و اورانیوم جهان به صورت طبیعی در آفریقا ذخیره شده و این فقط ظرفیتهای همکاری در بخش معدنی است‌.

 

متأسفانه در دوره ابتلای دولت قبل به سندرم استکهلم و مغازله با چند دولت غربی، رقبای ایران با شتاب زیاد به سمت استفاده از فرصت‌های آفریقا رفته‌اند به نحوی که مثلاً روابط تجاری ترکیه با آفریقا امروز بیش از ۲۰ برابر ایران است.

 

آواربرداری دولت سیزدهم محدود به بحران‌های اقتصادی به ارث رسیده نیست؛ در حوزه خارجی نیز آواربرداری ادامه دارد و پس از توفیق در سیاست همسایگی و آسیاگرایی و تثبیت آن، رئیس‌جمهور با سفرهای اخیر به آمریکای لاتین و آفریقا به دنبال آواربرداری از روابط خارجی است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا