چرا تأمین اجتماعی پول داروخانه‌ها را پرداخت نمی‌کند؟

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تامین اجتماعی در خصوص میزان بدهی این سازمان به داروخانه‌ها و همچنین دلیل عدم پرداخت بدهی به داروخانه‌ها توضیحاتی داد.

به گزارش هشت صبح به نقل از تسنیم، شهرام غفاری در برنامه تهران ۲۰ در ارتباط با چرایی عدم پرداخت پول از سوی سازمان تأمین اجتماعی به داروخانه‌ها اظهار کرد: سازمان تامین‌ اجتماعی ادعا دارد مطالبات داروخانه‌ها را طبق قرار پرداخت می‌کند. طرح دارویار از ۲۳ تیرماه به موجب تفاهم‌نامه چهل‌وسه‌‌بندی آغاز شد. زمانی که این طرح مصوب شد ما ۱۷۰۰ میلیارد تومان به داروخانه‌ها بدهی داشتیم؛ اما هم‌اکنون این رقم به حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان رسیده است.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی تصریح کرد: تأمین اجتماعی ردیف بودجه‌ای ندارد. مگر در یکی دو موارد خاص؛ و این برخلاف سازمان‌های بیمه دیگر است. پول ما از حق بیمه مردم و کارفرماها می‌آید. روزانه حدود ۹۰۰ میلیارد تومان وصولی سازمان و میزان هزینه‌های روزمره آن ۱۳۰۰ میلیارد تومان است. انتظار ما از دولت این است که به عنوان کارفرمایی که پذیرفته حق بیمه بخشی از بیمه‌شدگان را واریز کند، ماهانه ۸۰۰۰ میلیارد حق کارفرمایی‌اش را بپردازد.

وی گفت: متناسب‌سازی حقوق مستمری‌بگیران که بخشی از آن را برای طرح دارویار به عنوان سهام اختصاص داده شد کارآیی برای سازمان ندارد. ما یک تفاهم‌نامه چهل‌وسه‌بندی داشتیم و وارد طرح شدیم و قرار بر این شد که مبلغ به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان اوراق یا نفت در اختیار سازمان بگذارند که به ما پرداخت نشد. در نهایت ۲۴۰۰ میلیارد تومان پرداخت کردند و ما ۱۰۰۰ میلیارد دیگر روی آن قرار دادیم و به داروخانه‌ها پرداخت کردیم.

غفاری ادامه داد: بیمه‌های از جمله سلامت و نیروی مسلح ردیف بودجه دارند. ردیف بودجه ما به طور کل حذف نشده و قرار شده ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان از محل هدفمندی‌ها به تامین اجتماعی پرداخت شود. تأمین اجتماعی به لحاظ تعهدی کسری ندارد و کسری ما نقدی است. هیچ یک از دولت‌ها تعهدات خود را در قبال سازمان عملی نکرده‌اند.

وی اضافه کرد: داروخانه‌ها حق دارند که حقوقشان را طلب کنند اما در نظام سلامت نباید جان مردم را به گروگان بگیریم. طبیعتاً این صحبت آنان مبنای عرفی ندارد. ما به داروخانه ها ۲۰۰۰ میلیارد بدهکار هستیم که در هفته‌های آتی به همت سازمان برنامه ۱۰۰۰ میلیارد آن پرداخت می‌شود.

دارویار بدهی بیمه‌ به داروخانه‌ها را ۲ برابر کرده است

علی فاطمی؛ نائب‌رئیس انجمن داروسازان ایران در تماس تلفنی در خصوص مطالبات داروخانه‌ها از سازمان تأمین اجتماعی گفت: مطالبات داروخانه‌ها از بیمه‌ها بعد از اجرای طرح دارویار ۲ برابر شده است. پوشش بیمه‌ای دارو ها بعد از افزایش قیمت، کمتر شده است. بدهی کنونی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است که سال گذشته کمتر از نصف این مبلغ بود. مسئله ما با تأمین اجتماعی عدم تهعد به پرداخت بدهی‌هایشان است. در حال حاضر مطالبات از بیمه سلامت را به روز دریافت می‌کنیم؛ دلیل این امر الکترونیک شدن نسخ است.

فاطمی ادامه داد: چه دلیلی دارد که وصول بدهی تأمین اجتماعی چند ماه طول می‌کشد؟ با سازمان برنامه و بودجه هم در این مورد صحبت کردیم و آنها می‌گویند به محض اینکه اسناد بیمه‌ای توسط بیمه‌ها تایید شوند ما مبلغ را پرداخت می‌کنیم. سازمان‌های دیگر به تعهدات عمل می‌کنند اما تأمین اجتماعی از قبل هم اینگونه بود.

نائب‌رئیس انجمن داروسازان ایران اضافه کرد: اگر من حق بیمه داروخانه‌ام را ندهم به صورت روزانه جریمه می‌شوم. چرا نباید سازمان تأمین اجتماعی مطابق ماده ۳۸ قانون مقررات مالی دولت در صورت تاخیر به صورت روزانه مبلغ نصف اوراق مشارکت را جریمه بدهد؟ بر اساس این قانون بیمه باید ۶۰ درصد مطالبات را بلافاصله و مابقی را ظرف ۳ ماه تسویه کند. البته این برای زمانی است که اسناد به بررسی نیاز داشت ولی الان به خاطر الکترونیک بودن احتیاجی ندارد.

وی افزود: با این حال بسیاری از شرکت‌های توزیع دارو که متعلق به تأمین اجتماعی هستند به دلیل کمبود دارو بلافاصله پول خود را می‌خواهند.

غفاری در پاسخ گفت: نقدینگی سازمان تأمین اجتماعی به دلیل شرایط اقتصادی کشور و عمل نکردن برخی شرکا به تعهداتشان دچار تاخیر است. ما می‌گوییم که کل بدهی‌مان به داروخانه‌ها ۲ میلیارد تومان و به بخش خصوصی ۵ هزار میلیارد تومان است. این مبلغ ۵ درصد طلب ما از دولت هم نیست. ما یا باید وام بگیریم یا حق بیمه را زیاد کنیم. پس دولت به تفاهم‌نامه‌ای که امضا کرده عمل کند.

مدیرکل درمان غیرمستقیم سازمان تأمین اجتماعی ادامه داد: امروز در مجلس تأمین اجتماعی را نقد می‌کنند اما باید واقع‌نگر باشند. شما ۲۴۰۰ میلیارد به ما پرداخت کردید ولی ما باید ۱۰۰۰ میلیارد دیگر رویش می‌گذاشتیم تا بخشی از بدهی‌هایمان را وصول کنیم. با این وضعیت ما دو راه بیشتر نداریم یا پول مستمری‌بگیر را دیرتر بدهیم و پول دارویار را امروز فردا کنیم یا پول مستمری را اول بدهیم و پول دارویار را با تاخیر پرداخت کنیم.

وی افزود: سازمان برنامه بودجه باید به وعده‌هایش عمل کند. مجلس به جای اینکه برنامه بودجه را خطاب قرار بدهد تأمین اجتماعی را که ۴۵ میلیون جمعیت بیمه شده را هم درمان می‌کند و هم مستمری می‌دهد مورد عطاب و خطاب قرار می‌دهد.

فاطمی نیز در مقابل گفت: قرار شد به جای پزشکان تأمین اجتماعی نسخه را الکترونیک کند و اعلام شد که سازمان به ازای هر نسخه ۴۰۰۰ تومان به داروخانه پرداخت می‌کند. دو ماه را پرداخت کردند ولی جالب است که در اسناد جدید تمام مبلغ را پس گرفتند. ما شرایط کشور را درک می‌کنیم ولی در شرایط اینچنینی که دارو سخت پیدا می‌شود، شرکت‌های تأمین اجتماعی دارویی به ما رحم نمی‌کنند. بانک رفاهی که باید امورات ما را پیش ببرد اگر موجودی کم باشد چک‌هایمان را وصول نمی‌کند. تاب‌آوری داروخانه‌ها تمام شده و خیلی از آنها طاقت همکاری با تامین اجتماعی را ندارند.

تهاتر با شرکت‌های دارویی قابل انجام است

غفاری در پاسخ به تهاتر مبلغ بیمه ماهانه داروخانه‌ها با بدهی سازمان تأمین اجتماعی به این مراکز تصریح کرد: قابل تهاتر است ولی اجرا نمی‌شود. چرا که مبلغ بیمه آنها کم است و تهاتر منطقی نیست. ما با بیمارستان‌‌های بزرگ تهاتر داریم ولی برای داروخانه‌ها رقم حق بیمه کم است. اما این اقدام با شرکت‌های دارویی قابل انجام است

فاطمی نیز یادآور شد: ما از هر مکانیزمی که نقدینگی داروخانه را بالا ببرد حمایت می‌کنیم. داروخانه‌ها نقدینگی خرید دارو را که دو برابر شده است را ندارند. ما در تنگنای تولید دارو هستیم. شرکت‌های تأمین اجتماعی تا دیدند قیمت بالا رفته دارو تولید نمی‌کنند. داروخانه مجبور است همیشه در هر شرایطی به فکر مردم باشد. نباید کاری کنند که تاب‌آوری داروخانه‌ها به پایان برسد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا