خط و نشان دبیرکل ناتو برای پوتین

هشت صبح: ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو گفت: برغم اینکه جنگ اوکراین وارد دومین سال خود می‌شود، پوتین به دنبال صلح نیست.

به گزارش از سی ان ان، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو دوشنبه شب در مصاحبه با شبکه خبری سی‌ان‌ان گفت: هیچکس نمی‌داند جنگ در اوکراین چگونه به پایان خواهد رسید اما هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه جاه‌طلبی‌های خود را تغییر داده باشد.

وی افزود: در حالی که در آستانه سالگرد آغاز حمله روسیه به اوکراین قرار داریم، شاهد هستیم که پوتین نه‌تنها به دنبال صلح نیست بلکه در حال برنامه‌ریزی برای گسترش هر چه بیشتر جنگ است.

دبیرکل ناتو با اشاره به شدت گرفتن درگیری‌ها در شرق اوکراین، به‌ویژه در اطراف شهر باخموت، خاطرنشان کرد: نیروهای روسیه هم‌اکنون در حال انجام عملیات تهاجمی برای تصرف شهر باخموت هستند. گفتن اینکه آیا این همان حمله بزرگ بهاری پیش‌بینی شده است یا اینکه صرفا نوعی مقدمه برای آن تهاجم است، کمی سخت است اما موضوعی که مشخص است اینکه آنها در حال اعزام شمار زیاد نیرو و حجم زیاد تسلیحات به آن منطقه هستند.

استولتنبرگ در حالی که از تاکتیک جنگی مورد استفاده فرماندهان روسی در حملات ارتش این کشور به عنوان «گسیل سربازان به سمت خطوط دفاعی اوکراین» یاد کرد افزود: روسیه در تلاش است تا ضعف ارتش خود در تجهیزات و تدارکات را با استفاده از شمار زیاد سربازان جبران کند، تاکتیکی که از زمان جنگ جهانی اول دیده نشده است.

استولتنبرگ با اشاره به اینکه نحوه پایان این جنگ مشخص نیست، تصریح کرد: آنچه که از آن اطمینان دارم، اهمیت حمایت نظامی غرب از اوکراین است.

وی با تاکید بر اینکه اثربخشی مذاکرات برای اوکراین به قدرت این کشور در میدان جنگ بستگی دارد، افزود: اگر می‌خواهیم اوکراین به‌ عنوان یک کشور مستقل پیروز شود و اگر می‌خواهیم فردا به راه‌حلی مسالمت‌آمیز از طریق مذاکره دست پیدا کنیم، امروز باید از حمایت نظامی همه‌جانبه این کشور دریغ نکنیم.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را «عملیات ویژه» خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو – کی‌یف به رویارویی نظامی تبدیل شد.

آمریکا و کشورهای غربی در پاسخ به این اقدام روسیه، تاکنون تحریم‌های گسترده‌ای را علیه مسکو اعمال و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کی‌یف ارسال کرده‌اند.

ایالات متحده بر اساس آمارها از زمان آغاز جنگ میان روسیه و اوکراین در پنجم اسفند سال گذشته تاکنون، حدود ۶۸ میلیارد دلار به کی‌یف کمک نظامی و مالی کرده است. دولت بایدن حتی در شرایطی که روسیه پیشنهاد آتش بس موقت را مطرح و سازمان ملل از آن استقبال کرده بود، وعده ارسال حمایت‌های نظامی و تسلیحاتی را داده بود که به اعتقاد تحلیلگران نشانه تمایل واشنگتن برای ادامه درگیری‌ها و تشدید تنش‌ها در اوکراین است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا