حمله نخست وزیر سابق انگلیس به سیاست نزدیکی به چین

هشت صبح: نخست وزیر اسبق انگلیس، در حالی که دولت جدید این کشور درصدد ترمیم و گسترش روابط با چین است خواستار شناسایی پکن به عنوان تهدید علیه امنیت ملی انگلیس شد.

 لیز تراس که به تایوان سفر کرده است طی سخنانی از کشورهای غربی خواست تا با پکن کار نکنند. وی چین را یک کشور تمامیت‌خواه نامید که به تعبیر او قابل اعتماد نیست.

تراس که شناخته‌شده‌ترین سیاستمدار انگلیسی است که ۲۷ سال پس از سفر مارگارت تاچر نخست وزیر پیشین انگلیس از تایوان بازدید کرده است، با ایراد سخنانی که فرازهایی از آن در رسانه‌های انگلیسی منتشر شد، تنش میان چین و تایوان را با روسیه و اوکراین مقایسه کرد و خواستار اتخاذ موضع‌ سختگیرانه غرب علیه پکن شد.

نخست وزیر اسبق انگلیس گفت که دولت لندن باید در سند بازنگری سیاست‌های خارجی و دفاعی این کشور که چند هفته پیش منتشر شد، چین را به عنوان یک تهدید معرفی می‌کرد.

وی در ادامه خواستار تشکیل “یک ناتو اقتصادی” شد که به گفته او از تجارت آزاد حمایت کند. تراس پیشنهاد کرد که کشورهای گروه هفت، اعضای اتحادیه اروپا، کره جنوبی و استرالیا می توانند به این گروه اقتصادی بپیوندند.

نخست وزیر اسبق انگلیس ادعا کرد: «اکنون نمی‌توانیم به شورای امنیت سازمان ملل که ریاست (دوره‌ای) آن برعهده روسیه است، تکیه کنیم. نمی‌توانیم برای اطمینان از وضع قوانین تجاری منصفانه به سازمان تجارت جهانی تکیه کنیم. به همین دلیل است که برای انجام کارها به جایگزین‌های دیگری نیاز داریم.»

روابط لندن با پکن در سال‌های اخیر در نتیجه پیروی انگلیس از سیاست‌های کاخ سفید تیره شده است. انگلیس چین را به نقض ارزش‌های حقوق بشری در هنگ‌کنگ و سین کیانگ و همچنین جاسوسی متهم می‌کند و تعدادی از قراردادهای سنگین تجاری با این کشور را فسخ کرده است.

سیاستمداران تندرو و دنباله‌رو کاخ‌سفید در انگلیس از جمله لیز تراس، کاهش روابط لندن با پکن را خواستار هستند و دولت را به اتخاذ مواضع معتدل در قبال چین متهم می‌کنند. اما تحرکات اخیر دولت ریشی سوناک از عقب‌نشینی و تلاش برای گسترش روابط با پکن حکایت دارد.

جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس ماه گذشته در تشریح سیاست دولت این کشور در قبال چین گفت که منزوی کردن پکن یک اشتباه خواهد بود و لازم است در حوزه‌هایی مانند تغییرات آب و هوایی با آن کشور تعامل شود.

وی تصریح کرد: چین یک کشور بزرگ، تأثیرگذار و مهم است. این کشور نقش فوق‌العاده مهمی در مسائل زیست‌محیطی و اقتصادی دارد و بنابراین ما باید تعامل نزدیک و منظم با چین داشته باشیم زیرا انجام ندادن این کار نتیجه معکوس خواهد داشت.

رئیس دستگاه دیپلماسی انگلیس همچنین با معاون رئیس جمهوری چین که دو هفته پیش برای شرکت در مراسم تاج‌گذاری چارلز سوم به لندن سفر کرده بود دیدار و دو طرف درباره توسعه مناسبات اقتصادی گفت‌وگو کردند.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا