سیاسی

حمله حزب الله به اسرائیل الزاماً نمی‌تواند به پاسخ ایران ربطی داشته باشد / هنوز مشخص نیست ایران جواب می‌دهد یا خیر و بعد از آن پاسخ اسرائیل چه خواهد بود / جواب دادن حزب الله الزاماً به معنای منصرف شدن ایران از پاسخ نیست / اظهارات مقامات ایرانی نشان می‌دهد که گزینه پاسخ هنوز در دستور کار است؛ گویا پیام نخست وزیر قطر هم دعوت ایران به خویشتنداری است

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

رحمان قهرمانپور، کارشناس روابط بین‌الملل می گوید تجربه سال‌های اخیر نشان داده که درست است بین ایران و حزب الله ارتباط وجود دارد، اما به این معنا نیست که در تمام موارد هماهنگ هستند. 

قهرمانپور، درباره حمله حزب الله به اسرائیل و آغازی برای مقدمه پاسخ ایران به «انتخاب» گفت: تجربه سال‌های اخیر نشان داده که درست است بین ایران و حزب الله ارتباط وجود دارد، اما به این معنا نیست که در تمام موارد هماهنگ هستند. حزب الله بعد از جنگ غزه درگیری‌های مختلفی با اسرائیل داشت. آنچه در رسانه‌ها می‌بینیم، حمله حزب الله ادامه تنش با اسرائیل است. اسرائیل می‌خواهد حزب الله را وادار به عقب نشینی کند تا اسرائیل به مناطق مدنظرش برسد و برخی از شهروندان خود که از لبنان عقب نشینی کردند را به جای قبلی برگرداند. ترور فرماندهان حزب الله از جمله فوأد شکری برای این گروه خیلی مهم است. الزاماً حمله حزب الله نمی‌تواند به پاسخ ایران ربطی داشته باشد.

وی درباره اهمیت حمله حزب الله به اسرائیل بیان کرد: حزب الله بیش از هر زمان وارد اسرائیل شده و پهپاد‌ها و موشک‌های حزب الله وارد گنبد آهنین شدند. این اتفاقات نشان داد که حزب الله از نظر فناوری نظامی توانایی‌های تازه‌ای دارد که اسرائیل از آن‌ها خبر ندارد. حزب الله در برابر ترور فرماندهان اصلی خود واکنش نشان داد در حالیکه اسرائیل تصور می‌کرد پاسخی داده نشود. افزایش قدرت نظامی حزب الله هم متغییر مهمی در محاسبات نظامی اسرائیل است.

این کارشناس روابط بین‌الملل درباره تأثیر شکست مذاکرات صلح بر حمله حزب الله اظهار داشت: در مورد توافق صلح و شکست آن، اما و اگر‌های بسیاری وجود دارد. قرار بود توافق در قطر انجام شود و به قاهره کشیده شد. در آن جا هم آمریکا گفت که توافق نزدیک است، اما اتفاق نیفتاد. فرماندهان حماس معتقدند که مذاکرات وقت کشی است. باتوجه به اینکه نخست وزیر قطر در تهران بود، امیدواری به آتش بس کمتر شده است. نتانیاهو نیز به ادامه جنگ نیاز دارد. پاسخ حزب الله شاید برای این بود که آمادگی خود را حفظ کند و از روند فعلی اعلام نارضایتی کند و نشان دهد که آستانه درگیری فراتر هم می‌رود.

قهرمانپور درباره وضعیت پاسخ ایران به اسرائیل پس از حمله حزب الله گفت: در مورد ایران و اسرائیل، هنوز فضای نااطمینانی موجود است. هنوز مشخص نیست ایران جواب می‌دهد یا خیر و بعد از آن پاسخ اسرائیل چه خواهد بود. اقدامات حزب الله در این بین مهم است، اما تعیین‌کننده نیست. موضوع حزب الله در یک بستر دیگر قابل تحلیل است و جواب دادن حزب الله الزاماً به معنای منصرف شدن ایران از پاسخ نیست؛ بنابراین باید بینیم که اظهارات مقامات ایرانی نیست. صحبتی درباره پاسخ ایران و حزب الله مطرح نشده است. اظهارات مقامات ایرانی نشان می‌دهد که گزینه پاسخ هنوز در دستور کار است. گویا پیام نخست وزیر قطر هم دعوت ایران به خویشتنداری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا