اقتصادی

حسین زاده، رئیس اسبق شورای هماهنگی بانک‌ها: در شرایط فعلی و نیاز مبرم کشور، بانک‌ها باید بجای بنگاه‌داری، بنگاه سازی کنند

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

حسین زاده رئیس اسبق شورای هماهنگی بانک‌ها و مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران می‌گوید: در شرایط فعلی و نیاز مبرم کشور، بانک‌ها باید بجای بنگاه‌داری،   بنگاه سازی کنند.

 

حسین زاده در پاسخ به این سوال که در شرایط نگران کننده فعلی که سرمایه گذاری داخلی و خارجی تقریبا در حد صفر می‌باشد چاره کار برای رونق تولید و اشتغالزائی چیست گفت: مشابه شرایط و وضعیت فعلی را در دهه اول انقلاب و دوران جنگ هم شاهد بودیم. در آن مقطع به سبب بی ثباتی داخلی و اقتصادی، تقریبا هیچ سرمایه گذاری در کشور صورت نمی‌گرفت لذا مسئولین و دولتمردان وقت تصمیم گرفتند بانک‌ها که همه شان هم دولتی بودند در پروژه‌های زیرساختی و زیربنایی کشور سرمایه گذاری و مشارکت کنند؛ بنابراین بیشتر بزرگراه‌ها، تعداد زیادی از واحد‌های تولیدی مهمی، چون پتروشیمی، پالایشگاه، و دیگر واحد‌های تولیدی صنعتی توسط بانک‌ها در آن مقطع تاسیس و راه اندازی شدند. بنظرم آن تصمیمات در آن مقطع تجربه درست و موفقی بود و تا حدودی مشکلات تولید و اشتغال کشور را حل کرد.

 

وی درادامه افزود:، اما بعدا با توجه به گشایش‌های صورت گرفته خصوصا در دوران دولت اصلاحات، سرمایه گذاری‌های خارجی جذب و بخش خصوصی هم بدرستی مورد حمایت قرارگرفت و بانک‌ها نیز از سرمایه گذاری مستقیم منع شدند. در نتیجه، تولید و اشتغال رونق گرفتند و البته ثبات داخلی بویژه ثبات تصمیم گیری‌های اقتصادی خیلی در این موفقیت‌ها تاثیر گذار بود.

 

مدیرعامل پیشین بانک ملی ایران در ادامه توضیح داد: متاسفانه در ۶،۷ سال گذشته با توجه به روابط تنش آلود با کشور‌های متعدد، تحریم، عدم پیوستن به Fatf عملا سرمایه گذاری خارجی صورت نگرفته و همچنین با توجه به شرایط داخلی و مهمتر از همه عدم ثبات تصمیم گیری‌های اقتصادی بویژه در بعد ارز، نرخ تورم و آشفتگی‌های ناشی از صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های پرشمار که اقتصاد کشور را قابل پیش بینی نکرده لذا سرمایه گذاری‌های داخلی هم بسیار اندک بوده است.   این اتفاقات دورنمای اشتغال و تولید کشور را بسیار خطرناک و نگران کننده نشان می‌دهد.

 

حسین زاده افزود: برای عبور از این وضعیت دشوار به مانند دههٔ اول انقلاب چاره‌ای جز کمک گرفتن از بانک‌ها برای سرمایه گذاری‌های جدید در پروژه‌های مهم بویژه زیرساختی و زیربنائی نیست تا شرایط روابط بیرونی و نیز ثبات اقتصادی داخلی بهبود یابد و بخش خصوصی ترغیب به سرمایه گذاری گردد.

 

حسین زاده در پاسخ به این پرسش که یکی از آفت‌های اقتصادی کشور، بنگاه‌داری بانک هاست و چه راه حلی برای آن متصور است گفت: در صدور مجوز برای سرمایه گذاری بانک‌ها باید شرط گذاشت که به محض به بهره برداری رسیدن پروژه‌ها باید تا مدت سه سال نسبت به فروش و واگذاری پروژه‌های به بهره برداری رسیده اقدام نمایند. به بیان بهتر، بانک‌ها دیگر بنگاه‌داری نخواهند کرد و نقش بنگاه سازی را ایفا خواهند نمود و این بسیار برای کشور مفید واقع خواهد شد.

 

وی در پایان اضافه کرد: البته توصیه بنده این است که به محض بهبود شرایط سرمایه گذاری برای بخش خصوصی، بانک‌ها از سرمایه گذاری مستقیم کنار بکشند تا راه برای بخش خصوصی باز شود و حداکثر حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی هم صورت بگیرد، در این صورت نگرانی‌های آینده برطرف خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا