مجلس

حاجی‌بابایی: بانک‌ها در اعطای تسهیلات با مردم همراهی نمی‌کنند – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، حمیدرضا حاجی‌بابایی در جلسه علنی امروز (شنبه ۲ تیر ماه) مجلس شورای اسلامی و پس از بررسی گزارش وزیر اقتصاد و دارایی در مورد حمایت از تولید و اشتغال پایدار و رشد تولید ملی موضوع نحوه اجرای تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، گفت: در بودجه سال ۱۴۰۲، ۳۱ همت برای تولید در نظر گرفته شد که با احکامی که در بودجه ۱۴۰۲ آمد جمعاً به ۷۷ همت می‌رسد، اما از این عدد ۳۱ همت بیشتر عملیاتی نشده است. از طرفی از این مقدار تنها هزار و ۳۷۴ همت نقدی و بقیه اوراق قرضه بوده است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: علاوه بر این، ۱۰۰ همت هم تکلیف بانک‌ها بوده که متأسفانه به آن شکلی که مجلس می‌خواست، عملیاتی نشده است و در نتیجه بانک‌ها انباشت این مبالغ را دارند و نظارتی بر کار آن‌ها انجام نشده است.

وی افزود: ۷۰ درصد از ۳۱ همتی که در سال ۱۴۰۲ برای تولید در نظر گرفته شد، در اختیار استان‌ها قرار داده شد که گزارش هیئت امنای استان‌ها حاکی از این است که صرفاً ۲۰ درصد از سهم مرتبط با استان‌ها عملیاتی شده و نظارتی در این رابطه نبوده است، بنابراین درخواست ما از وزیر اقتصاد این است که نظارتی انجام گیرد تا این کار عملیاتی شود.

وی با اشاره به بودجه تولید در سال ۱۴۰۳، بیان کرد: در سال ۱۴۰۳ ۳۱ همت اعتبار برای تولید قرار دادیم که ۷۰ درصد آن معادل حدود ۲۲ همت در اختیار استان‌ها است.

حاجی‌بابایی توضیح داد: ویژگی بودجه امسال این است که باید این کار ماهانه انجام بپذیرد و یک دوازدهم پرداخت شود و ۱۰۰ درصد تخصیص یافته تلقی شود. البته از آنجایی که لایحه بودجه ۳۱ اردیبهشت ماه ابلاغ شد به دولت در اینکه تاکنون این کار عملیاتی نشده است، حق می‌دهیم، اما توقع و تقاضای ما این است که در تیرماه، هم سهم خرداد و هم سهم تیرماه بر اساس یک دوازدهم در اختیار استان‌ها قرار گیرد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: متأسفانه بانک‌ها همراهی لازم در این مورد و تسهیلاتی که مجلس مصوب کرده با مردم ندارند، بنابراین مردم و تولیدکنندگان ناراضی هستند و افرادی که قرار بود تسهیلات برای ایجاد اشتغال خرد در اختیار آنان قرار گیرد، با مشکل جدی روبرو هستند.

حاجی‌بابایی گفت: ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای برخی اقلام اجرایی نشده است، در حالی که قرار بر این بود که مکملی مانند کمک از طریق کالابرگ باشد تا به مردم فشار وارد نشود، اما خیلی خوب انجام نشده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا