جوامعی که تلاش کردند بر اساس قانون روابط اجتماعی، خود را تنظیم کنند الان در جامعه جهانی پیش روی ما هستند

هشت صبح: خطیب نماز جمعه تهران با اشاره به قرآن سوزی در سوئد، گفت: امیدواریم سازمان همکاری‌های اسلامی و دولت‌های اسلامی برخورد پشیمان کننده‌ و غیرتمندانه‌ای از مجاری قانونی و حقوق بین‌الملل نسبت به این رفتار زشت انجام دهند.

 حجت‌الاسلام محمدجواد حاج علی اکبری در خطبه‌های نماز عبادی- سیاسی این هفته جمعه -۹ تیرماه- تهران با اشاره به عرصه مسئولیت اجتماعی گفت: از بین عرصه‌های مسئولیت، عرصه مسئولیت اجتماعی عرصه بسیار حساس و مهمی است. انسان در محیط روابط اجتماعی آفریده می‌شود و در جامعه به دنیا می‌آید. او در محیط اجتماعی و روابط اجتماعی رشد می‌کند و در این محیط دنیا را ترک می‌کند. بخش عمده‌ای از زیست اجتماعی چه بخشی که در اختیار ماست و جزو انتخاب‌های ما در مناسبات و روابط و چه بخشی که در اختیار ما نیست، ارتباطاتی است که ما را به صورت ضروری در بر گرفته است.

حاج علی اکبری تصریح کرد: اینکه محیط ارتباطات اجتماعی و ارتباطات انسانی ما چگونه باشد دارای اهمیت است، یعنی رابطه من و دیگران. دیگران اعم از افراد، گروه‌ها و جوامع و این رابطه چه کیفیتی باید داشته باشد. یکی از ویژگی‌های زمانه و روزگار ما گستره روابط اجتماعی است. به نظر می‌رسد در مسیر پیش روی بشریت این ماجرا همچنین پیچیده‌تر، گسترده‌تر و حساس‌تر خواهد شد.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: زیست مسئولانه تامین کننده خوشبختی انسان‌هاست و منافع همه انسان‌ها را تامین می کند.

وی افزود: اگر به قرآن عمل شود ظرفیت‌های اخلاقی و زیست انسان در جامعه شکوفا می‌شود و اگر جامعه و زیست اجتماعی از انسان گرفته شود انسانیت او و بخش عمده‌ای از ماهیت انسان به مخاطره می‌افتد.

حاج علی اکبری با بیان اینکه جوامعی که تلاش کردند بر اساس قانون روابط اجتماعی خود را تنظیم کنند الان در جامعه جهانی پیش روی ما هستند و این اقدام تامین سعادت و خوشبختی برای آنها نکرد، گفت: یک راه برای آنها وجود دارد آن هم مراجعه به وحی و خدای متعال است که خداوند متعال برای مهندسی روابط اجتماعی ما چه پیشنهادی دارد باید به خدای متعال مراجعه کنیم تا راه سعادت و خوشبختی به ما نشان داده شود.

خطیب جمعه تهران ادامه داد: رابطه انسان ها با یکدیگر با مسئولیت تعریف شده است و از منظر وحی انسان ها در روابط اجتماعی نسبت به یکدیگر مسئولیت دارند و این مسئولیت ذیل مسئول بودن انسان در ارتباط با خداوند تعریف می شود این مبنای مهندسی روابط اجتماعی است.

حاج علی اکبری تصریح کرد: پیامبر عظیم الشأن اسلام در آغاز رسالت خود دو قاعده مهم را برای ما مطرح کردند: قاعده نخست برای روابط اجتماعی انسان ها  این است که نباید  از ناحیه من به دیگری آسیبی وارد شود  هر مسلمانی باید زندگی خود را با این قاعده تنظیم کند و در قاعده دوم فرمودند: بدون استثنا همه ما در ارتباط با دیگران دارای مسئولیت خیر رسانی به  دیگران هستید.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: همه ما باید روزی پاسخگوی روابط خود باشیم  و باید دقت کنیم پذیرش رفتارها و همه مناسبات در زندگی ما همان تقوا است.

حاج علی اکبری در خطبه دوم نماز جمعه این هفته  تهران  اظهار داشت: زندگی مبتنی بر تقوا یعنی زندگی مبتنی بر پذیرش مسئولیت‌ها. پذیرش مسئولیت سخنانی که به زبان می‌آوریم و رفتارهایی که داریم و پذیرش مسئولیت همه مناسبات در زندگی خود. این همان تقواست که باید همواره به یکدیگر یادآوری کنیم.

خطیب نماز جمعه تهران  با اشاره به مناسبات هفته گذشته افزود: هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم هفته بسیار شیرینی برای ملت عزیز ایران بود. حال و هوای خوش بندگی بود و دهه ذی‌الحجه و برگزاری موسم حج. تعدادی از مردم ما در حال انجام مناسک حج هستند و خداوند از آن‌ها قبول کند و امیدواریم به سلامت به کشورمان بازگردند.

وی گفت: این مناسک امتدادی داشت و شاهد برگزاری گسترده مراسم دعای عرفه در کشورمان بودیم که برگزاری آن به این شکل گسترده به برکت انقلاب اسلامی حاصل شده است. حضور میلیونی مردان، زنان، برادران و خواهران ما در این مراسم نشانه معنویت جامعه ایران اسلامی است. روز گذشته هم شاهد برگزاری نمازهای عید قربان در سراسر کشور بودیم و پس از آن شاهد انجام مناسک مرتبط با عید قربان  و صحنه های دلپذیر بندگی در کشور بودیم.

خطیب نماز جمعه تهران اضافه کرد: با آغاز دهه ولایت و امامت در حال حرکت به سوی عیدالاکبر عید عظیم غدیر خم هستیم که پیش روی ماست و امسال نور علی نور است چراکه در روز جمعه واقع شده و عید در عید است. ملت شریف ما با لطف خداوند متعال یک عید سعید غدیر خم متفاوتی را تجربه خواهند کرد.

حاج علی اکبری اضافه کرد: غدیر یک واقعه صرفاً تاریخی نیست هر چند خیلی‌ها دوست داشتند آن را یک واقعه تاریخی کنند و گرد و غبار بر روی آن نشانده و تحریف کنند. در حالی که غدیر روح حاکم زمان و حقیقت جاری در زمین و زمان است و خدای متعال در جامعه بشریت آن را حفظ کرده و فرزند امیرالمومنین (ع)، امام زمان (عج) در بین بشریت است تا آرمان غدیر را  که  حاکمیت توحید بر کرانه‌های بشری است محقق کند.

وی افزود: در غدیر پیامبر (ص)همه ظرفیت اسلام را در فروغ علی ابن ابیطالب(ع) به بشریت هدیه کرد. غدیر اسم رمز استمرار نبوت و خط انبیاست و  نشانه ای از اسلام زنده پویا و نشاط و حاضر در صحنه مدیریت زندگی انسانهاست. با غدیر فلسفه سیاسی اسلام معرفی شد.

وی با اشاره به فلسفه غدیر گفت: ولایت فقیه هدیه غدیر برای زندگی در عصر غیبت است  و ما با ولایت فقیه می توانیم راه خود را به سوی طلوع خورشید طی کنیم.

خطیب جمعه تهران با اشاره اقدام زبونانه دولت سوئد برای  اجازه به هتک حرمت قرآن کریم اظهار داشت: یک اتفاق بسیار زشت هم اخیراً رخ داد که قرآن سوزی به روش سوئدی آن بود. البته این کار زشت هر از گاهی در چند کشور اروپایی انجام می‌شود. اقدام ضد فرهنگ و ضد بشری دولت سوئد در اعطای مجوز برای هتاکی بی‌شرمانه به کتاب مقدس نزدیک به ۲ میلیارد مسلمان در سراسر جهان در ایام حج و عید قربان چه اسمی را می‌توان برای آن گذاشت؟

خطیب نماز جمعه : ای کاش اسم آزادی بیان را نمی‌آوردید چرا شجاعت این را ندارید که بگویید قائل به حرمت انسان‌ها و قائل به کرامت ۲ میلیارد انسان که در زمین زندگی می کنند نیستید قائل به ارجمندی اندیشه‌ها نیستید. اعلام کنید که شما ضد آزادی، ضد اندیشه و ضد تفکر هستید چرا چهره کثیف و کریه خود را پشت آزادی بیان خود را مخفی می‌کنید؛ طنز تلخ زمانه ماست. این کارهای زشت را انجام می‌دهند و اسم آزادی و آزادی مظلوم را به آن اطلاق می‌کنند.

حاج‌علی‌اکبری تصریح کرد: دولت سوئد و سایر پشت صحنه‌های آن‌ها، البته می‌دانیم که این کار به تحریک و لابی صهیونیست‌ها انجام می‌شود و می‌دانیم که جریان استکبار آمریکایی پشت سر آن است وگرنه دولت سوئد که تصمیم گیرنده نیست و بیچاره‌تر از این حرف‌هاست. آن‌ها باید بدانند این کار باعث منفورشدن بیشتر آن‌ها نزد اندیشه‌های آزادی‌خواهان جهان و به ویژه مسلمانان جهان می‌شود و باعث رسوایی آن‌هاست.امیدواریم سازمان همکاری‌های اسلامی و دولت‌های اسلامی برخورد پشیمان کننده‌ و غیرتمندانه‌ای از مجاری قانونی و حقوق بین‌الملل نسبت به این رفتار زشت انجام دهند. البته ما می‌دانیم وعده خداوند متعال حق است.

حاج علی اکبری اظهار داشت: این رفتارها نه تنها به قرآن آسیب نمی‌زند این کارها از ترس این است که نور قرآن در حال جهان‌گیر شدن است و این را خوب می‌دانند، این رفتارها از سر استیصال است. قرآن کریم تحت حفظ الهی است و  نور قرآن جهان را در خواهد نوردید و همه عالم را روشنایی خواهد داد. خاک پاشیدن به چهره خورشید  تنها باعث ملامت، خفت و خواری آن‌ها خواهد شد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا