اقتصادی

جهش ۱۰ ساله قیمت‌ها؛ تورمی‌ترین دهه ایران کدام است؟

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

اکوایران: بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران دهه ۷۰ بیشترین میزان افزایش قیمت را تجربه کرده و قیمت‌ها در این دهه بیش از ۸ برابر شده است.

 

 بر اساس داده‌هایی که مرکز آمار ایران از شاخص قیمت مصرف‌کننده مناطق شهری از سال ۱۳۱۵ منتشر کرده، می‌توان افزایش قیمت کالاها و خدمات در اقتصاد را در هر دهه محاسبه کرد.

 

طبق این آمار بدترین دهه از نظر شاخص‌های قیمتی، دهه ۷۰ و بهترین آن دهه ۴۰ بوده است. این آمارها نشان می‌دهد قیمت کالاها و خدمات در دهه ۷۰ حدود ۸.۵ برابر شده است. در سمت دیگر نیز دهه ۴۰ قرار گرفته که قیمت‌ها در آن دهه ۱.۲ برابر شده و کمترین میزان افزایش را داشته است.

جهش ۱۰ ساله قیمت‌ها؛ تورمی‌ترین دهه ایران کدام است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد دهه ۹۰ با تمام فراز و فرودهایی که متحمل شده از برجام تا خروج آمریکا از این توافق، کرونا، افزایش قیمت بنزین و سیاست ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی، افزایش قیمتی معادل ۷.۳ برابر را تجربه کرده است.

 

همچنین براساس آخرین آمارها اعلام شده از شاخص قیمت مصرف‌کننده در سال جاری، قیمت کالاها و خدمات در تیر ماه امسال نسبت به ابتدای سال ۱۴۰۰، حدود ۳.۶ برابر شده است. با وجود اینکه این دهه تنها یک سوم از عمرش را طی کرده (سه سال و ۴ ماه) و هنوز راه زیادی تا اتمام دارد همچنان نسبت به دهه ۳۰، ۴۰ و ۵۰ نامناسب‌ترین آمار را به ثبت رسانده است. همچنین در این سال مهمترین اتفاق اقتصادی که شوک عمیقی به قیمت‌ها وارد کرده مربوط به حذف ارز ترجیحی بوده است.

 

به طور کلی می‌توان گفت وضعیت افزایش قیمت‌ها در دهه های مختلف یک کاهش را از دهه ۲۰ تا دهه ۴۰ تجربه کرده که به کمترین سطح خود در این مدت رسیده، پس از آن شتاب افزایش قیمت‌ها بیشتر شده و تا دهه ۷۰ سیر صعوده داشته است.

 

دهه ۸۰ یک افت شتاب در افزایش قیمت‌ها را تجربه کرده سپس دهه ۹۰ با فراز و فرودهای بسیارش شتاب زیادی را در افزایش قیمت‌ها شاهد بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا