سیاسی

جلیلی: شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، سعید جلیلی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به همراه وحید عزیزی، معاون تعالی مدیریت و شبکه سازمان ملی بهره‌وری و مجید کریمی، دبیر کارگروه اقتصاد دولت سایه و مدیرکل مرکز تسهیل تأمین مالی تولید، امشب در برنامه «میزگرد اقتصادی» حضور یافت و به پرسش‌های حجت‌الاسلام محمدحسین حسین‌زاده بحرینی، یحیی آل‌اسحاق و داوود دانش‌جعفری، سه کارشناس حوزه اقتصادی پاسخ گفت.

وی در ابتدا ضمن تشریح برنامه‌های اقتصادی خود برای دولت چهاردهم، گفت: مردم می‌خواهند بدانند کاندیداهای انتخاباتی چه برنامه‌هایی دارند و چگونه آنها را اجرا می‌کنند و معمولاً این برنامه‌ها در قالب شعار مطرح می‌شود. به نظر من شعار باید عصاره برنامه‌ای باشد که برای کشور در نظر می‌گیریم. در برنامه‌های روزهای گذشته در تلویزیون مطالعات برنامه خود را بر اساس مطالعات ۱۱ ساله و کتاب‌های زیادی که در اقتصاد ایران خوانده‌ام، ارائه کردم.

رئیس جمهور باید بداند چه موضوعاتی مهم است و حل آن‌ها در اولویت است
وی ادامه داد: سوال این روزهای مردم این است که مشکلات اقتصادی شناخته شده است و راه حل‌های آنها نیز مشخص هستند، اما چرا تاکنون اجرا برطرف نشده است. رئیس جمهور باید بداند چه موضوعاتی مهم است و حل آن‌ها در اولویت است. من چهار موضوع را در اولویت قرار دادم و معتقدم رئیس جمهور باید این‌ها را در رأس کارها قرار دهد.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: وقتی شعار من این است که یک جهان فرصت پیش روی ماست، معتقدم اگر بعضی از کشورها برخی از ظرفیت‌ها را دارند، خداوند همه ظرفیت‌ها را به ما اعطا کرده و از همه آن‌ها مهم‌تر، نیروی انسانی است که در اختیار داریم. با برنامه باید یک ایران جهش را محقق کنیم. رئیس جمهور باید به طور کامل به برنامه خود اشراف داشته باشد و این چیزی نیست که به صورت سفارشی بگوییم کسی آن را بنویسد. شروع کار دولت چهاردهم همزمان است با آغاز کار برنامه هفتم توسعه و این هم یک فرصت است.
جلیلی با اشاره به اینکه دولت باید نقش آفرینی لازم را برای ایفای نقش آفرینی مردم داشته باشد بیان کرد: در اقتصاد باید توجه کنیم که منابع و مصارف در توازن قرار گیرند. به طور مثال قیمت نفت در دوره‌های مختلف متفاوت بوده است. لازم است که در کنار توسعه اقتصادی معیشت مردم مورد توجه باشد.

باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم که بتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم

وی در پاسخ به پرسشی که از سوی محمدحسین حسین‌زاده بحرینی راجع به کاهش ارزش پول ملی و از غیرقابل پیش‌بینی بودن بازار ارز موضوعاتی را مطرح کرد و پرسید آیا شما ارز مرکز مبادله و ارز نیمایی را حفظ می‌کنید یا خیر؟ گفت: باید ساز و کاری برای حاکمیت ریال داشته باشیم که بتوانیم ارزش پول ملی را حفظ کنیم. این یک بحث جدی است، این موضوع شرط انضباط مالی نیز محسوب می‌شود. حکمرانی ریال در داخل کشور اقتضائات خاص خود را دارد؛ تکمیل و اتصال سامانه‌ها از جمله آن است که شفافیت اقتصاد را در تراکنش‌های بانکی رقم می‌زند.
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ادامه داد: زیرساخت‌ها و سامانه‌های ایجاد شده باید به هم متصل شوند و کاربردی باشند. ناترازی بودجه نیز یکی از مواردی است که به ارزش پول ملی فشار وارد می‌کند و به آن آسیب می‌زند. همچنین موجب رشد غیرموجه نقدینگی می‌شود. یکی از برنامه‌های مهم دولت من، ارزآوری است. زمانی که به شهید رئیسی برای موفقیتش در انتخابات تبریک می‌گفتم به این موضوع اشاره کردم. من شیوه‌های فعلی ارزآوری در کشور را کافی نمی‌دانم.

می‌توانیم با داشتن برنامه به دانشگاه‌ها مأموریت ارزآوری دهیم

جلیلی به ظرفیت دانشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: دانشگاه استنفورد دهمین هلدینگ اقتصادی جهان شده است، ما هم می‌توانیم با داشتن برنامه به دانشگاه‌ها مأموریت ارزآوری دهیم و از ظرفیت آنها استفاده کنیم. دولت بر اقتصاد نقش تنظیم‌گری نیز دارد. برخی از معاملات مجاز که هم اکنون در حال انجام در بسترهای غیر رسمی صورت می‌گیرد و لازم است بستری فراهم شود که آنها به صورت رسمی انجام شود.
وی در مورد تعیین قیمت ارز گفت: هم‌اکنون معاملات رسمی در بازارهای غیر رسمی اتفاق می‌افتد و برای آن‌ها هیچ تنبیهی در نظر گرفته نشده است، به نظر من این از اختیارات دولت است و می‌تواند این موارد را در هفته اول کاری خود نیز ابلاغ کند. اگر حاکمیت ریال نباشد و معاملات رسمی نیز در فضای غیر رسمی صورت گیرد چگونه می‌توان کشف قیمت کرد؟
نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: در حال حاضر بودجه ارزی روشن و شفافی وجود ندارد. فاصله میان تخصیص تا تأمین وجود دارد. معتقدم باید این مباحث را ساماندهی کرد.

در حال تکمیل…

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا