جزئیات افزایش حقوق کارکنان دولت/ مجلس حقوق نجومی را قانونی می‌ کند؟ – تابناک

Print Friendly, PDF & Email

ماجرای تازه حقوق‌های نجومی این بار در لابه لای بودجه ۱۴۰۰| این حقوق نجومی  قانونی است مردم تعجب نکنند | شهرآرانیوز

به گزارش تانباک سیاسی و مجلس، در نشست علنی صبح امروز (دوشنبه، ۲۹ آبان ماه) مجلس شورای اسلامی بند الحاقی یک و دو ماده ۱۸ لایحه برنامه هفتم توسعه ارجاعی از کمیسیون تلفیق را با موافقت ضمنی دولت و کمیسیون تلفیق تصویب کرد. بر اساس بند الحاقی یک ماده ۱۸ حقوق، مزایا و دریافتی اعضای هیأت علمی و قضات مشمول قوانین استخدامی خود است که در بند دو حقوق و مزایای دریافتی کارکنان وزارتخانه ها و موسسات دولتی و نیروهای مسلح را هم مشمول این قانون می‌کند. به عبارت ساده‌تر اینکه سقف افزایش حقوق برای کارکنان وزارتخانه و موسسات دولتی برداشته شد.

حال آنکه به عقیده برخی نمایندگان تصویب این ماده منجر به بروز دوباره حقوق‌های نجومی می‌شود. موضوعی که رهبر معظم انقلاب بارها درباره آن تذکر دادند و در سال افشای حقوق‌های نجومی (۱۳۹۵) تأکید کردند: «موضوع حقوق‌های نجومی، درواقع هجوم به ارزش‌هاست اما همه بدانند که این موضوع از استثناها است و اکثر مدیران دستگاه‌ها، انسان‌های پاک‌دست هستند، اما همین تعداد کم نیز خیلی بد است و باید حتماً با آن برخورد شود. این موضوع نباید شامل مرور زمان شود بلکه باید حتماً به‌صورت جدی پیگیری و نتیجه آن به اطلاع مردم رسانده شود.»

در مردادماه همان سال نیز رهبر معظم انقلاب در دیدار با اقشار مردم یک بار دیگر بر ضرورت برخورد و توقف پرداخت‌های نجومی تأکید کردند و فرمودند: «من خواهش می‌کنم از این قضیه حقوق‌های نجومی آسان عبور نکنید. مردم اعتمادشان ضربه خورده. مردم خیلی از این ارقام بزرگ و مانند این‌ها را هضم نمی‌کنند.» در آذرماه سال ۱۳۹۵ نیز مقام معظم رهبری در دیدار با فرماندهان نیروی دریایی ارتش خاطرنشان کردند: مسئله رسیدگی به حقوق‌های نجومی موضوع مهمی است که هنوز برای مردم روشن نشده و سؤالاتی پیرامون آن در ذهن مردم باقی مانده است.

با این حساب مشخص نیست تصمیم مجلس در این زمینه بر چه اساس صورت گرفته است. هرچند که محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس اظهار کرد: این بند به هیچ وجه منجر به ایجاد حقوق های نجومی نخواهد شد. اما باید دید این موضوع چقدر قابلیت تحقق دارد! در هر صورت باید منتظر ماند و دید واکنش شورای نگهبان نسبت به این موضوع چیست و آیا بالاخره این ماده تبدیل به قانون می‌شود یا خیر؟

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا