ورزشی

جرایم بی‌سابقه در انتظار لیگ برتری‌های بدون مجوز/ ۴ باشگاه در خطر سقوط و کسر امتیاز

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

براساس آیین‌نامه‌های جدید صدور مجوز باشگاهی فدراسیون فوتبال، جرایم سنگینی در انتظار باشگاه‌هایی است که مجوز ملی نمی‌گیرند. در این بین اوضاع برای ۴ باشگاه بسیار خطرناک است.

به گزارش ایسنا، در جلسه دهم مهر هیات رئیسه فدراسیون فوتبال، آیین‌نامه‌های مجوز باشگاهی برای لیگ نخبگان، لیگ برتر، لیگ دسته اول و لیگ بانوان تصویب شد. این آیین‌نامه‌ها برای اجرا به کلیه باشگاه‌ها ابلاغ شده است.

دو آیین‌نامه لیگ برتر و بانوان در واقع همان آیین‌نامه مجوز حرفه‌ای AFC با کمی تفاوت است و آیین‌نامه صدور مجوز باشگاه‌های لیگ آزادگان در واقع همان آیین‌نامه مجوز ملی است. این نکته حائز اهمیت است که تفاوت مهم آیین‌نامه AFC با آیین‌نامه صدور مجوز باشگاه‌های لیگ برتری در قسمت تیم‌داری در بخش بانوان است.

در آیین‌نامه صدور مجوز حرفه‌ای AFC تیم‌داری در بخش بانوان درجه اهمیت C دارد اما در آیین‌نامه صدور مجوز باشگاهی لیگ برتر به این بخش درجه A داده شده است. برای روشن شدن اهمیت تفاوت این درجه‌بندی باید اشاره کرد که دادن درجه A به یک معیار باعث نگرفتن مجوز حرفه‌ای و جریمه نقدی می‌شود اما درجه C منجر به لغو مجوز حرفه‌ای و جریمه نقدی نخواهد شد. در نتیجه فدراسیون فوتبال همان طور که در ابتدای فصل هم گفته شده بود، باشگاه‌های لیگ برتری را رسما برای اخذ مجوز حرفه‌ای AFC ملزم به تیم‌داری در بخش بانوان کرده است.

در بخش مهمی از آیین‌نامه‌های منتشر شده از سوی فدراسیون فوتبال، جرایم نقدی و ورزشی مربوط به کسب نکردن مجوز حرفه‌ای و ملی آورده شده که جرایم سنگینی به حساب می‌آید و تاکنون بی‌سابقه بوده است.

علاوه بر این، بر اساس ماده ۱۰ ضمیمه ۸ آیین‌نامه مجوز باشگاه‌داری با عنوان “دستورالعمل جرایم انضباطی مرتبط با مجوز باشگاهی” جرایم دریافتی از این بخش در امور توسعه فوتبال پایه و آموزش در مناطق کمتر برخوردار هزینه خواهد شد که دپارتمان مجوز باشگاهی ناظر بر حسن انجام این بند است.

جرایم سنگین در انتظار باشگاه‌ها

در صورتی که باشگاه لیگ برتری نتواند مجوز ملی اخذ کند در سال اول به کسر سه امتیاز، در سال دوم به کسر ۶ امتیاز و در سال سوم به سقوط به لیگ دسته اول محکوم خواهد شد و در هیچ کدام از این سال‌ها نمی‌تواند بازیکن خارجی جذب کند.

همچنین اگر باشگاه لیگ یکی نتواند مجوز ملی اخذ کند، در سال اول به کسر سه امتیاز، در سال دوم به کسر ۶ امتیاز و در سال سوم به سقوط به لیگ دسته پایین‌تر محکوم خواهد شد و در هیچ‌کدام از این فصول نمی‌تواند بازیکن خارجی جذب کند. البته بخش دوم این جریمه تفاوتی برای تیم‌های لیگ یکی نمی‌کند چرا که در کل جذب بازیکن خارجی در لیگ دسته یک و پایین‌تر امکان‌پذیر نیست.

این جرایم با توجه به اینکه نتایج کسب مجوز در پایان لیگ هر سال اعلام می‌شود، برای فصل بعد اعمال خواهد شد. علاوه بر این در آیین‌نامه تاکید شده که شایستگی ورزشی هیچ باشگاهی نمی‌تواند مانع سقوط آن باشگاه به دسته پایین‌تر شود.

دیگر جرایم مالی در صورت برآورده نکردن هر کدام از معیارهای مجوز ملی به شرح زیر خواهد بود:

جرایم بی‌سابقه در انتظار لیگ برتری‌های بدون مجوز/ ۴ باشگاه در خطر سقوط و کسر امتیاز

جرایم بی‌سابقه در انتظار لیگ برتری‌های بدون مجوز/ ۴ باشگاه در خطر سقوط و کسر امتیاز

سقوط و کسر امتیاز در انتظار ۴ باشگاه لیگ برتری

ذوب‌آهن، مس رفسنجان و ملوان سه باشگاهی هستند که در دو فصل گذشته حتی نتوانسته‌اند مجوز ملی کسب کنند و در صورتی که امسال هم در کسب این مجوز ناکام بمانند، قطعا فصل آینده به لیگ دسته یک سقوط خواهند کرد. همچنین در صورتی که استقلال خوزستان مجوز ملی نگیرد، امسال سال دومی است که این اتفاق در لیگ برتر برایش می‌افتد و سال آینده باید با منفی ۶ امتیاز فصل را آغاز کند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا