استان ها

جدول افزایش اجاره‌بها برای ۳۱ استان ابلاغ شد – هشت صبح

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر، در هفته‌ای که گذشت رویدادهای مختلفی در حوزه راه و شهرسازی رخ داد که در ادامه به اهم این اخبار اشاره شده است.

برنامه مسکنی جلیلی قابلیت اجرا دارد

فرشید ایلاتی کارشناس مسکن در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به طرح مسکنی اعطای ۲۰۰ متر زمین به مردم سعید جلیلی یکی از دو نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری، گفت: در خصوص واگذاری زمین طبق برنامه هفتم توسعه نیز باید حدود ۲۵ درصد به محدوده‌های شهر و روستای کشور طی ۵ سال اضافه شود که اجرای این طرح از لحاظ قانونی و اجرایی در داخل کشور ظرفیت دارد.

این کارشناس مسکنی در ادامه تاکید کرد: به عبارت دیگر وعده اعطای ۲۰۰ متر زمین به مردم امکان تحقق دارد و وعده راست است و از سوی دیگر مجلس شورای اسلامی اختیارات زیرساخت قانونی این طرح را به وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته تا روند واگذاری زمین به افراد واجد شرایط مرتفع شود.

ایلاتی افزود: از سوی دیگر اجرای این طرح یک فرصت برای کشور است که نباید این فرصت از دست رود، زیرا پس از گذشت ۴ دهه از انقلاب در دهه ۶۰ تاریخ اجرای قانون زمین شهری کمک‌های حائز اهمیتی در راستای خانه‌دار کردن مستأجران انجام داد؛ به طور مثال در محله سعادت آباد تهران اکثر افراد به همین روش خانه دار شدند، بر همین اساس کسانی که از این روش خانه دار شدند افراد متوسط رو به بالا جامعه به شمار می‌روند.

وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد

هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی امروز (چهارشنبه، ۱۳ تیرماه) با اشاره به عملکرد دولت سیزدهم در حوزه بازار مسکن، اظهار کرد: بر اساس سرپرست ریاست‌جمهوری، سقف تسهیلات ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن ابلاغ شد. بر اساس تصمیم گرفته شده در دو سال نخست، بازپرداخت این تسهیلات برای دریافت‌کنندگان ماهانه ۵ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است.

وی گفت: بانک‌ها مکلف به پرداخت سالانه ۲۰ درصد از منابع مالی تسهیلاتی خود به بخش مسکن هستند و بانک‌های متخلف در این بخش در صورت عدم رعایت جریمه خواهند شد.

جدول افزایش اجاره‌بها برای ۳۱ استان ابلاغ شد

دفتر ریاست جمهوری به صورت رسمی جدول افزایش سقف اجاره‌بها مسکن را به مراکز ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است.

بر این اساس حداکثر افزایش سقف اجاره‌بها مسکن با ۲۵.۲ درصد مربوط به شهر یزد و کمترین با ۲۲ درصد برای شهر زاهدان و در شهر تهران نیز سقف افزایش نرخ اجاره‌بها ۲۵ درصد است.

جوان‌سازی ناوگان هوایی کشور به ۲۶ سال رسید

محمد محمدی‌بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: در شهریور ۱۴۰۰ و در ابتدای دولت سیزدهم، تعداد ناوگان هواپیمایی کمتر از ۱۰۰ فروند بود و عمر ناوگان به ۲۸.۵ سال می‌رسید و ناوگانی بسیار شکننده در کشور فعالیت می‌کرد.

وی ادامه داد: با این وجود، تمهیدات متعددی برای عبور از وضعیت موجود در دستور کار قرار گرفت و با استفاده از راهکارهای متنوع، تعداد ناوگان به بیش از ۲۰۰ فروند رسید.

محمدی بخش افزود: این در شرایطی است که عمر ناوگان هواپیمایی نیز با اقدامات انجام شده در زمینه نوسازی به ۲۶ سال رسیده است.

تحریم‌ها صنعت هوایی را متوقف نکرد

محمد محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، گفت: صنعت هواپیمایی در لبه فناوری و تکنولوژی در حرکت است و با وجود شرایط ظالمانه تحریم‌، نه تنها چرخ این صنعت از چرخش متوقف نشد، بلکه با شدت به انجام مأموریت‌های جاری خود پرداخته است.

وی گفت با وجود همه مشکلات اما در زمینه ورود ناوگان جدید تجهیز ناوگان و تاب‌آوری ناوگان اتفاقات خوبی را شاهد هستیم و امیدواریم تا پایان سال ناوگان را به عددی برسانیم که مردم دیگر دغدغه‌ای برای پروازهای خاص از جمله ایام اربعین، نوروز و غیره نداشته باشند و آن را به سطح ایده‌آل برسانیم.

به گفته محمدی بخش؛ انجام ۶ میلیون پرواز بدون سانحه در مدت حدود چهار سال، با وجود همه کمبودها، تحریم‌ها و مشکلات، نشان‌دهنده تخصص، توانمندی و تلاش بالای فعالان صنعت هواپیمایی کشور است.

نیاز ۵۰۰ میلیون دلاری هواپیماهای زمین‌گیر برای بازگشت به چرخه

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در آئین بهره‌برداری از پروژه‌های زیرساختی شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، گفت: ۱۱۳ فروند هواپیمایی یاد شده به دلایل مشکلات نقدینگی و سرمایه در گردش زمین گیر هستند و برای اینکه وارد چرخه عملیاتی شوند ۵۰۰ میلیون دلار نیاز ارزی دارند.

وی گفت: در صورت آزادسازی قیمت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی نیز به طور قطع تلاش خواهند کرد تا تعداد هواپیماهایشان را افزایش دهند. شرکت‌های هواپیمایی برای هزینه‌های جاری خود سالیانه حدود یک میلیارد دلار نیاز ارزی دارند که سال گذشته حدود ۴۳۰ میلیون دلار از طریق مرکز مبادله ارزی دریافت کردند، اما ناچار شدند بقیه نیاز خود را از بازار آزاد تأمین کنند.

وی همچنین گفت: شرکت‌های خارجی مطابق قانون اجازه جابه‌جایی مسافر در کشورمان را ندارند، به ویژه این

قیمت بلیت پروازهای اربعین تعیین نشده است

فرزادی‌پور در خصوص پروازهای اربعین گفت: برای قیمت‌گذاری بلیت پروازهای اربعین تابع سیاست‌های حاکمیتی خواهیم بود و تا به امروز قیمتی در خصوص بلیت‌های اربعین مشخص نشده است.

مدیرعامل هما در خصوص نرخ بلیت هواپیماها گفت: با توجه به محدودیت‌ها و معذوریت‌های موجود از جمله نوسانات نرخ ارز تأمین قطعات خارجی قیمت‌های ماه حتی باید از قیمت‌های جهانی بالاتر باشد اما در حقیقت پایین‌تر و امروز متوسط جهانی هر ساعت صندلی پروازی بین ۴۷ تا ۶۰ دلار است.

وی با تاکید بر اینکه کف قیمت برای بلیت هواپیما وجود ندارد اما سقف قیمتی وجود دارد، تصریح کرد: هواپیمای جمهوری اسلامی تا امروز حتی یک ریال مازاد بر نرخ مصوب سازمان بلیط نفروخته است.

افزایش قیمت مسکن از متری ۳ میلیون به ۳۲ میلیون تومان در دولت روحانی

طی سال‌هایی که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی بود همه اتفاقات ناخوشایند را در این زمینه رقم زد از رکود در ساخت و ساز گرفته تا رکود در خرید و فروش مسکن تا جایی که صدای املاکی‌ها نیز درآمده بود و نسبت به سیاست‌هایی که در زمینه مسکن وجود نداشت انتقادات جدی مطرح می‌کردند.

عباس آخوندی وزیر سابق راه و شهرسازی در حالی از نیمه دوم سال ۹۲ و از ابتدای دولت حسن روحانی بر صندلی سکان داری وزارت راه و شهرسازی تکیه زد که وارث بزرگترین پروژه مسکن سازی کشور با عنوان مسکن مهر بود؛ اما به جای تبدیل بهینه این پروژه به ابزاری برای خانه دار شدن مردم، از همان ابتدا بدگویی علیه این پروژه با عبارات پُر تکراری چون «عامل ایجاد تورم با تزریق نقدینگی خط اعتباری ۵۰ هزار میلیارد تومانی و پول پُر قدرت بانک مرکزی»، «طرحی بدون داشتن یک خط مطالعه»، «اعتقادی به مسکن مهر ندارم» و «طرح خیلی مزخرفی است» … عَلَم مخالفت با این طرح را بلند کرد.

همچنین آخوندی در یکی از مصاحبه‌های خود نسبت به اینکه در مسیر خانه‌دار شدن مستأجران گامی برنداشته بود، افتخار و اعلام کرد: «در این ۶۲ ماه چه طور وقتی بنده از لحاظ بنیادی با مسکن مهر مخالف بودم، باید به افتتاح این واحدها فکر می‌کردم، پس بنابراین افتخار می‌کنم یک مورد از این واحدها را افتتاح نکردم.»

۴۹۸ هزار و ۸۶۴ متقاضی تسهیلات ودیعه مسکن دریافت کردند

سیداحمد خادمیان مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن از روند رو به رشد ارائه تسهیلات ودیعه مسکن خبر داد و گفت: تاکنون یک میلیون و ۸۸۷ هزار و ۴۵۲ نفر متقاضی تسهیلات ودیعه مسکنی که ثبت‌نام کردند که از این تعداد یک میلیون و ۶۷۷ هزار و ۵۷۰ نفر حائز شرایط شناخته شدند.

مدیرکل دفتر پایش طرح‌های مسکن وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: از تعداد افراد واجد شرایط شناخته شده تعداد یک میلیون و ۱۸۸ هزار و ۷۵۸ نفر برای دریافت تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

به گفته خادمیان، بانک‌های عامل تاکنون تسهیلات ودیعه مسکن ۴۹۸ هزار و ۸۶۴ متقاضی را پرداخت کرده‌اند و روند پرداخت تسهیلات رشد یافته است.

۴۳۵ هکتار زمین دولتی رفع تعرض شد

ارسلان مالکی مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، گفت: یگان حفاظت این سازمان در سه ماه نخست امسال موفق به رفع فوری یک‌هزار و ۲۱۵ مورد تعرض به اراضی دولتی به مساحت حدود ۴۳۵ هکتار شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه یگان حفاظت در سه ماه گذشته ۸۳ مورد حکم قطعی رفع تصرف را هم اجرا کرده است، گفت: مساحت اراضی آزاد شده توسط یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن در کشور بیش از ۲۰۸ هکتار زمین بوده است.

بر اساس گزارش‌ها، بیشترین میزان وقوع تعرض در سه ماه نخست امسال در استان‌های تهران، فارس و خوزستان انجام شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا