ورزشی

تیراندازی ایران یک گام به عقب/ نتیجه پاریس ضعیف‌تر از توکیو

به گزارش هشت صبح و به نقل از ایسنا؛

تیراندازی ایران در المپیک پاریس چهار نماینده داشت که در نهایت تنها هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر به فینال رسید اما نتوانست صاحب مدال شود.

به گزارش ایسنا، تیراندازی ایران از المپیک ۱۹۴۸ لندن در ادوار مختلف المپیک نماینده داشته اما پس از ۱۱ دور و در المپیک توکیو توانست در این رشته صاحب مدال شود. در این شرایط توقع و انتظارات از این رشته بالا رفت اما نتوانست به انتظارات جامه عمل بپوشاند.

تیراندازی ایران اولین رشته‌ای بود که صاحب سهمیه المپیک پاریس شد و انتظار می‌رفت تعداد سهمیه‌های خود را نسبت به توکیو بیشتر کند اما در نهایت تنها ۴ سهمیه کسب کرد. در پاریس هم تنها در یک ماده فینالیست داشتیم و آن هم به مدال ختم نشد و تیراندازی ایران بدون مدال به کار خود در پاریس پایان داد.

 تیراندازی ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو توسط جواد فروغی در تپانچه بادی به مدال طلا رسیده بود اما در این دوره بهترین نتیجه کسب عنوان ششمی هانیه رستمیان در تپانچه ۲۵ متر بود.

تعداد سهمیه کمتر نسبت به توکیو و ریو

تیراندازی ایران در المپیک توکیو ۶ سهمیه و در المپیک ریو ۵ سهمیه در تفنگ و تپانچه داشت و انتظار می‌رفت این تعداد سهمیه برای المپیک پاریس تکرار و یا حتی بیشتر شود. حتی به گفته کارشناسان پتانسیل کسب سهمیه در تپانچه و تفنگ مردان هم وجود داشت اما آنها در نهایت نتوانستند سهمیه بیشتری نسبت به دو دوره قبل بگیرند. در نتیجه تعداد سهمیه ها در المپیک پاریس نسبت به توکیو و ریو کاهش پیدا کرد و تنها چهار سهمیه کسب شد.

حضور در ماده‌های کمتر نسبت به المپیک توکیو

در المپیک توکیو تیراندازانی که سهمیه المپیک گرفتند در دو ماده تیر زدند و ایران در ۹ ماده نماینده داشت و آنها علاوه بر حضور در دو ماده خود، در بخش میکس هم تیر زدند اما در این دوره تنها در ۴ ماده نماینده داشتیم. ملی‌پوشان تفنگ هم که به دلیل نداشتن حد نصاب لازم در تفنگ سه وضعیت نتوانستند در این ماده رقابت کنند و تنها در بادی تیر زدند. هانیه رستمیان تنها تیراندازی بود که در دو ماده تیر زد.

نتیجه ضعیف‌تر در تفنگ بادی

 شرمینه چهل امیرانی و فاطمه امینی دختران تفنگ ایران در المپیک پاریس در تفنگ بادی در رده‌های یازدهم و بیست و ششم ایستادند و با وجود کسب رکوردهای بهتر نتوانستند رتبه‌های بهتری حداقل نسبت به المپیک توکیو کسب کنند. در المپیک توکیو مهیار صداقت در تفنگ بادی مردان نهم، فاطمه کرم زاده و آرمینا صادقیان در تفنگ بادی زنان بیست و سوم و سی‌ام شدند. الهه احمدی در المپیک ریو و لندن هم در تفنگ بادی به فینال رسیده و در فینال ششم شده بود.

شانس مدالی که در تپانچه از دست رفت

هانیه رستمیان که در تپانچه ۲۵ متر به عنوان اولین ایرانی سهمیه المپیک پاریس را گرفته بود تنها شانس کسب مدال در المپیک پاریس بود تا جایی که رییس فدراسیون در صورت کسب هر مدال به او قول پاداش یک میلیاردی و یک اسلحه داده بود. او در مقدماتی همین ماده با کسب رتبه سومی و ثبت یک رکورد خوب (۵۸۸) به فینال المپیک رسید و شانس کسب مدال داشت اما در پایان نتوانست به رتبه بالاتری از ششمی برسد و شانس کسب مدال برای او از دست رفت. رستمیان در تپانچه بادی هم مسابقه داد اما در بادی هم بیست و دوم شد.

او در المپیک توکیو در تپانچه بادی دهم و در ۲۵ متر بیست و هشتم شده بود.

بیست و چهارمی تیرانداز ۱۵ ساله در تراپ

تیراندازی ایران برای اولین بار در تاریخ این رشته سهمیه اهداف پروازی گرفت. محمد بیرانوند پسر ۱۵ ساله ایران در المپیک پاریس در ماده تراپ تیر زد و از بین ۳۰ ورزشکار در رده بیست و چهارم ایستاد.

نتایج و تعداد حضور تیراندازان در سه دوره اخیر المپیک

المپیک ۲۰۱۲ لندن

تعداد سهمیه‌ها: تفنگ زنان دو سهمیه، تپانچه بادی مردان یک سهمیه

تپانچه: ابراهیم برخورداری در تپانچه بادی ۳۳ و در تپانچه ۵۰ متر ۲۷ شد.

تفنگ: الهه احمدی در مقدماتی تفنگ بادی برای اولین بار با کسب رتبه پنجم به فینال رسید و در فینال ششم شد و به مدال نرسید. او در ۵۰ متر سه وضعیت هم ۴۳ شد.

مه لقا جام بزرگ نیز در تفنگ بادی ۴۳ و در ۵۰ متر سه وضعیت چهاردهم شد.

المپیک ۲۰۱۶ ریو

تعداد سهمیه ها: تفنگ ۴ سهمیه، تپانچه یک سهمیه

تفنگ: پوریا نوروزیان در تفنگ بادی ۲۲ و در ۵۰ متر سه وضعیت ۲۶ شد.

الهه احمدی در مقدماتی تفنگ بادی برای دومین دوره پیاپی سوم شد اما باز هم در فینال ششم شد و به مدال نرسید. در ۵۰ متر سه وضعیت هم ۲۷ شد.

مه‌لقا جام بزرگ در تفنگ ۵۰ متر ۲۷ شد اما نجمه خدمتی در مقدماتی تفنگ سه وضعیت ششم شد و به فینال رسید که در فینال هشتم شد و از رسیدن به مدال بازماند.

تپانچه: گلنوش سبقت‌اللهی در تپانچه ۱۰ متر بیست و یکم و در ۲۵ متر بیست و هشتم شد.

المپیک ۲۰۲۰ توکیو

تعداد سهمیه ها: تفنگ چهار سهمیه، تپانچه دو سهمیه

تپانچه: جواد فروغی در مقدماتی تپانچه بادی پنجم شد و در فینال برای اولین بار در تاریخ تیراندازی ایران قهرمان شد و به مدال طلا رسید.

هانیه رستمیان در تپانچه بادی دهم و در ۲۵ متر ۲۸ شد.

تفنگ: مهیار صداقت در ۱۰ متر بادی نهم و در ۵۰ متر سه وضعیت بیستم شد. فاطمه کرم‌زاده در تفنگ بادی بیست و سوم و در ۵۰ متر سه وضعیت بیست و دوم شد.

نجمه خدمتی در تفنگ سه وضعیت هجدهم و آرمینا صادقیان در تفنگ بادی سی ام شدند.

مهیار صداقت و نجمه خدمتی در میکس تیم تفنگ پانزدهم و جواد فروغی و هانیه رستمیان در تپانچه میکس تیمی پنجم شدند.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا