تکمیل مراحل قانونی عضویت ایران در «سازمان شانگهای»

طحان نظیف خبر داد؛

تکمیل مراحل قانونی عضویت ایران در «سازمان شانگهای»

تکمیل مراحل قانونی عضویت ایران در «سازمان شانگهای»

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آخرین بخش باقی مانده از الحاق ایران به سازمان شانگهای خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد، بر این اساس مراحل قانونی عضویت ایران در سازمان شانگهای به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار مهر، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز (دوشنبه ۲۴ بهمن ماه) در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تقدیر از مردم شریف و زمان‌شناس ایران اسلامی برای حضور حماسی در راهپیمایی ۲۲ بهمن، گفت: لایحه دوفوریتی یادداشت تعهدات جمهوری اسلامی ایران در راستای کسب جایگاه دولت عضو در سازمان شانگهای در شورای نگهبان بررسی شد و مورد تأیید قرار گرفت.

وی افزود: این آخرین بخش باقی مانده از الحاق ایران به سازمان شانگهای بود که خلاف شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بر این اساس مراحل قانونی عضویت ایران در سازمان شانگهای به پایان رسید.

از سال آینده بودجه دو مرحله‌ای بررسی می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: طرح اصلاح قانون برقراری عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی و تخصصی که با اصلاحاتی در جلسه مورخ هجدهم بهمن ماه ۱۴۰۱ به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

وی افزود: طرح نحوه تشکیل و فعالیت تشکل‌های صنفی – تخصصی که با اصلاحاتی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده بود، در شورای نگهبان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و با توجه به اصلاحات به عمل آمده مغایر با موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

طحان نظیف بیان کرد: طرح اصلاح مواد ۱۸۰ و ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس درباره تغییر سازوکار تصویب بودجه مغایر موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد. بر این اساس از سال آینده بودجه کشور باید به صورت دو مرحله‌ای یعنی به تفکیک احکام، ارقام و جداول بررسی و سپس به شورای نگهبان ارسال شود.

مصوبه مولدسازی ترتیبات قانونی را طی کرده است

سخنگوی شورای نگهبان درباره مصوبه مولدسازی دارایی‌های دولت و انتقاداتی که درباره این مصوبه مبنی بر دور زدن قانون و عدم توجه به جایگاه مجلس مطرح شده است، گفت: مولدسازی مصوبه سران قواست که به تأیید رهبری رسیده است و در چارچوب اختیارات رهبری است و مبنای آن قانونی است و ترتیبات قانونی را طی کرده است. با توجه به اینکه در چارچوب صلاحیت شورای نگهبان نیست، درباره جزئیات آن اظهارنظر نمی‌کنیم.

وی در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه هفته گذشته برخی از نمایندگان گفتند که طرح تنظیم مقررات خدمات فضای مجازی موسوم به طرح صیانت در کمیسیون مشترک تصویب و به شورای نگهبان ارسال شده است که البته سخنگوی هیئت رئیسه مجلس این موضوع را تکذیب کرد. ادامه داد: همان طور که خودتان گفتید مجلس درباره این موضوع پاسخ داد. ما هم هیچ مصوبه‌ای درباره این موضوع دریافت نکردیم. تا مصوبه‌ای تشریفات قانونی را طی نکند، امکان ارسال آن به شورای نگهبان وجود ندارد.

شورای نگهبان مرجع نظارت بر آئین‌نامه‌ها و مصوبات دولت نیست

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اساسنامه شهرهای گلمان، تابناک و مهرگان در شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت و تأیید شد و این شهرها می‌توانند ایجاد شوند.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان هنوز وارد بررسی لایحه بودجه سال آینده نشده است. پیش‌بینی درآمدها و هزینه‌ها باید در بودجه مورد توجه قرار گیرد، چراکه عدم درج برخی از ردیف‌های بودجه مشکلاتی را ایجاد می‌کند. ارقام کلان بودجه باید دقیق باشد. اخیراً ذیل جداول، احکامی آورده می‌شود که نظم بودجه را مخدوش می‌کند و بهتر است که احکام ذیل تبصره‌های بودجه بیاید.

طحان نظیف عنوان کرد: بودجه باید جامعیت و شمول نسبت به همه درآمدها داشته باشد و همه درآمدها باید در بودجه ذکر شود تا بودجه نظارتپذیر شود. غیرواقعی بودن درآمدها هم مشکلاتی را ایجاد می‌کند که باید درآمدها واقعی باشد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه میزان از ظرفیت‌های قانون اساسی مغفول مانده است، گفت: قانون اساسی ۱۷۷ اصل دارد که بسیاری از آن اجرا و برخی مغفول مانده است که نخبگان و فرهیختگان باید در مجامع علمی به این موضوع بپردازند. اینکه مجلس علاوه بر تقنین به بحث نظارت هم بپردازد یکی از ظرفیت‌های پیش‌بینی شده برای مجلس است.

وی بیان کرد: قانون اساسی وظایف دستگاه‌ها را مشخص کرده است که وظیفه شورای نگهبان بررسی مصوبات برای رعایت شرع مقدس و قانون اساسی است. ما در شورای نگهبان آئین‌نامه‌ها و مصوبات دولت را دریافت نمی‌کنیم و مرجع نظارتی آن شورای نگهبان نیست و دیوان عدالت اداری و رئیس مجلس شورای اسلامی است که این نظارت‌ها را انجام می‌دهند.

جزئیات بررسی و اجرای طرح اصلاح قانون انتخابات

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رئیس جمهور سابق درباره رد صلاحیت افراد مربوط به جریان اصلاحات، گفت: از زمان پیروزی انقلاب جریان‌های مختلف سیاسی روی کار آمدند و انتخابات هم سال آینده برگزار می‌شود، لذا باید پیش برویم و ببینیم اصلاح قانون انتخابات به کجا می‌رسد.

سخنگوی شورای نگهبان درباره طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس گفت: هنوز چیزی مصوب نشده است و اگر مواردی که در اصلاحیه پیش بینی شده تصویب شود، سازوکارها دچار تغییراتی می‌شود و زمان بندی انتخابات با تغییرات مواجه می‌شود و دستگاه‌ها باید تمهیداتی را داشته باشند. اگر مقدمات آن فراهم شود، این قانون باید اوایل سال آینده به نتیجه برسد که امکان اجرایی آن برای انتخابات اسفند سال بعد باشد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان دارد کسی در انتخابات ریاست جمهوری رد صلاحیت شود اما در مجلس تأیید صلاحیت شود، گفت: بله چرا که شرایط کاندیداها در انتخابات مختلف فرق دارد و در ریاست جمهوری رجل سیاسی و مذهبی داریم اما در مجلس نداریم. برخی شرایط عمومی و برخی اختصاصی است و شورای نگهبان در هر دوره صلاحیت افراد را بررسی می‌کند.

طحان نظیف گفت: کار کارشناسی در مورد لایحه بودجه را باید دولت و مجلس در زمان بودجه ریزی انجام دهند و ما هم در شورای نگهبان در چارچوب اصول قانون اساسی اگر موضوعی باشد، نسبت به آن اعلام موضع می‌کنیم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا