اقتصادی

تولید ۱۸ هزار و ۶۸۴ تن گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، اکبر کرامتی در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به سطح کشت گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی گفت: در استان ۸ هزار و ۷۰۰ هکتار مساحت زیر کشت گیاهان دارویی است که در سال گذشته ۱۸ هزار و ۶۸۴ تن گیاهان دارویی در این سطح زیر کشت تولید شده است. آذربایجان شرقی از نظر سطح زیر کشت گیاهان دارویی رتبه هشتم کشور را به خود اختصاص داده است.

وی کشت گیاهان کم آب در مناطقی که با چالش آب مواجه هستند را یک ضرورت دانست و افزود: گل محمدی و زعفران از جمله محصولاتی هستند که علاوه بر کم آب بر بودن، ارزش افزوده قابل توجهی نیز دارند. در آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، یکهزار و ۳۷۴ هکتار به کشت گل محمدی و ۴۰۸ هکتار به کشت زعفران اختصاص یافت که در نتیجه آن ۴ هزار و ۳۳۳ تن گل محمدی و یک هزار و ۸۴۷ کیلوگرم زعفران تولید شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گیاهان دارویی را یک گزینه مناسب برای جایگزینی با محصولات پرآب بر در آذربایجان شرقی دانست و در این خصوص گفت: تغییرات اقلیمی در سالهای اخیر و کاهش منابع آبی سبب شد تا آذربایجان شرقی که به دلیل شرایط جغرافیایی و دارا بودن میکرو کلیماهای منحصر بفرد از جمله جنگل‌های ارسباران که محیط طبیعی برای رشد گیاهان دارویی متعددی است، با توجه به ظرفیت‌هایی که دارد به سمت توسعه گیاهان دارویی برود.

کرامتی ادامه داد: ترویج کشت و جایگزینی گونه‌های گیاهان دارویی کم آب بر علاوه بر کمک به اشتغال زایی در مناطق روستایی به ویژه برای زنان و جوانان روستایی، می‌تواند ارزش افزوده بالاتری نسبت به گونه‌های پر آب بر ایجاد کرده و به بهبود معیشت کشاورزان و روستاییان نیز کمک کند.

وی توسعه گیاهان دارویی را یکی از اهداف طرح جهش تولید در دیمزارها در کشور دانست و در خصوص عملکرد آذربایجان شرقی در این حوزه گفت: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ سطح ابلاغی آذربایجان شرقی در زمینه گیاهان دارویی ۲ هزار و ۹۷۵ هکتار بود که موفق شدیم با ۲ هزار و ۸۶۰ هکتار ۹۶ درصد آن را اجرایی کنیم و رتبه دو کشوری را در این زمینه در طرح جهش تولید به خود اختصاص دهیم.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ سطح ابلاغی به ۶ هزار هکتار افزایش یافت که با همکاری کشاورزان و تلاش کارشناسان سطح کشت گیاهان دارویی در استان را به ۷ هزار و ۲۳۸ هکتار رساندیم و با اجرای ۱۲۰ درصدی سطح کشت ابلاغی در طرح جهش تولید در دیمزارها در حوزه گیاهان دارویی، رتبه یک کشور را به خود اختصاص دادیم. در سال جاری سطح ابلاغی ۱۰ هزار هکتار است که امیدواریم بتوانیم آن را اجرایی کنیم.

کرامتی از بالنگوی شهری، کتان سرخ، سیاهدانه، زیره سبز، سماق، گل محمدی، زعفران و…. به عنوان عمده گونه‌های توسعه یافته گیاهان دارویی در آذربایجان شرقی نام برد و ادامه داد: با تخصیص ۵,۲۰۰ میلیون ریال یارانه از محل اعتبار استانی، یک هزار و ۸۸۵ کیلوگرم بذر گیاهان دارویی استاندارد و ۷۶۰ اصله نهال سماق تأمین و در ۲۱ شهرستان استان توزیع شد همچنین ۳,۰۰۰ میلیون ریال از محل اعتبار ملی برای تأمین پیازچه زعفران و نهال کشت بافتی سماق اختصاص یافت.

وی همچنین از پروژه پهنه بندی مناطق مستعد کشت گیاهان دارویی در استان آذربایجان شرقی برای ۱۰ گونه گیاه دارویی شامل بالنگوی شهری، کتان سرخ، زیره سبز، سیاهدانه، سماق آبی و دیم، رازک، قره قاط، سالیکورنیا، اسطوخودوس و رزماری توسط شرکت دانش بنیان جهت شناسایی مناطق مستعد کشت استاندارد گیاهان دارویی خبر داد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: برای اولین بار در استان آذربایجان شرقی کاشت الگویی بالنگوی شیرازی در سطح ۲۰ هکتار با استفاده از اعتبارات طرح جهش تولید در دیمزارها برای تأمین بذر استاندارد انجام شد. علت کاشت بالنگوی شیرازی قیمت بالای این محصول نسبت به بالنگوی شهری است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا