توسعه علم و فناوری یکی از خطوط مقدم مبارزه با استکبار است – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


به گزارش خبرگزاری مهر، امیر سرتیپ عباس فلاح معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش در اولین همایش ملی فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده، اظهار داشت: آنچه از عنوان این همایش و محورهای آن برداشت می‌شود، رصد رویکردهای نوین مدیریتی و علمی در جنگ‌های آینده است. حضرت آقا همواره بر توسعه علم و فناوری تاکید داشته و دارند و تحقیق و پژوهش را به دفعات مورد عنایت و تاکید قرار داده‌اند.

وی افزود: در آخرین حضور رهبری در این دانشگاه اولین نکته‌ای که بر آن تاکید داشتند تقویت سطح دانش و پژوهش در دانشگاه‌های افسری بود؛ لذا امروز اهمیت و اولویت دانش‌ورزی و پژوهشگری بر کسی پوشیده نیست و به جرأت می‌توان گفت که یکی از خطوط مقدم مبارزه با سلطه استکبار، توسعه، علم و فناوری در سطح کشور است.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش ادامه داد: با توجه به پیچیدگی و فناورانه بودن جنگ‌های اخیر و پیش رو، مدیریت صحنه نبرد و عملیات، یک فرآیند بسیار پیچیده و عالمانه بوده و بدون استفاده از علم و فناوری و تسلط بر ابعاد مختلف آن، تجزیه و تحلیل فرآیندهای مورد استفاده در جنگ و به کارگیری بهینه ابزارها و تجهیزات نظامی، قابل تحقق نیست و نمی‌توان بدون داشتن دانش و اشراف مورد نیاز، انتظار موفقیت در عملیات را داشت؛ لذا امروز مصداق واقعی فرمایش امام علی (ع) که فرمودند: «العلم سلطان» در عرصه نبردهای امروزی به وضوح برای همه قابل لمس و درک است.

وی خاطرنشان کرد: آن چیزی که امروزه دشمن را به انفعال می‌کشاند، پیشرفت‌های علمی ماست. اگر نبود پیشرفت‌های علمی و فناوری ما در عرصه‌های متعدد دیگر، مگر ممکن بود قدرت‌های غربی برای مذاکره با ما، تلاش‌های مذبوحانه داشته باشند.

امیر فلاح اضافه کرد: امروز دیگر لازم نیست در مورد اهمیت و ضرورت پرداختن به علم و فناوری صحبت کنیم، چون بر همه مسجل و ثابت شده است. شاید به جرأت بتوان گفت برای شروع اقدامات پژوهشی در بسیاری از زمینه‌ها، خیلی هم دیر شده است، البته ما از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی برای اجرای این همایش را شروع کردیم و امروز وقت آن است با جدیت، به توسعه توانمندی‌های خود در این عرصه بپردازیم و پیگیر اجرایی سازی فرمایشات و انتظارات حکیمانه رهبری در این عرصه باشیم.

معاون هماهنگ‌کننده نیروی زمینی ارتش عنوان کرد: نکته مهمی که به نظر می‌رسد، این است که اساسی‌ترین مأموریت در این عرصه، مدیریت و راهبری این عرصه علم و فناوری است. ما در این موضوع هنوز با چالش‌هایی مواجه هستیم و خیلی جای کار داریم. امروزه در حوزه‌های علمی و پژوهشی، دانشگاه افسری امام علی از ظرفیت‌های بسیار بالایی هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی برخوردار است. اما لازم است برای استفاده از این ظرفیت‌ها، مدیریت و فرماندهی علمی و جهادی اعمال شود.

وی یادآور شد: برگزاری این همایش ملی با عنوان فرماندهی و مدیریت در جنگ‌های آینده با توجه به محورهای علمی که در نظر گرفته شده و تعداد بالای مقالاتی که دریافت شده است رسوب دانشی به دنبال خواهد داشت که می‌تواند در مدیریت صحنه نبرد جنگ‌های آینده به ما کمک کند. آنچه مشخص است، تیم علمی و اجرایی این همایش، محورها و موضوعات مورد فراخوان را هوشمندانه انتخاب کردند و دقیقاً بر نیازهای اساسی ما در صحنه جنگ‌های آینده متمرکز شده‌اند و این انتظار از دانشگاه افسری امام علی (ع) می‌رود که به عنوان مرجعی علمی نزاجا در حوزه‌های مختلف مورد نیاز ورود کرده و دست نزاجا و در برخی زمینه‌ها آجا را برای رفع نیازهای علمی و تحقیقاتی، آن طور که شایسته نام دانشگاه است بگیرد.

امیر فلاح در پایان تصریح کرد: در سال‌های اخیر، کارهای ارزشمندی در زمینه توسعه تحقیقات و پروژه‌های تحقیقاتی انجام شده است و اخیراً طرح جهادی که ۲۵ محور در حوزه‌های مختلف تحقیقاتی را پوشش می‌دهد و طرح ایجاد بوستان علم و فناوری که با اختصاص اعتبارات قابل توجه، مورد حمایت ستاد کل نیروهای مسلح نیز است.

وی اظهار داشت: همچنین موارد دیگر از این حوزه‌های مؤثر و کارآمد، راه‌اندازی مراکز رشد در دانشگاه‌ها و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و هسته‌های فن‌آور است که بسیار مورد تاکید فرماندهی معظم کل قوا هم می‌باشد و لازم است به این موضوعات اهتمام بیشتری داشته باشیم. امیدوارم نزاجا و دانشگاه افسری امام علی (ع) همگام با جامعه علمی کشور در راین حوزه‌ها نیز همچنان فعال و پیش قدم باشد و اقدامات مؤثری را انجام بدهد و خیر و برکات آن نصیب کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا