توسعه روابط ایران با آمریکای لاتین، تحریم‌ها را خنثی خواهد کرد – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email


«فداحسین مالکی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به سفر رئیس‌جمهور کوبا به ایران اظهار کرد: روابط جمهوری اسلامی ایران و کوبا در طول ۴ دهه گذشته، علی‌رغم آنکه بعضاً فراز و نشیب‌های سیاسی داشته اما همواره رو به پیشرفت بوده است.

وی افزود: ممکن است به لحاظ برخی معادلات و تحولات بین‌المللی و در مقاطعی، روابط ایران و کوبا سرد شده باشد اما در حال حاضر، رویکرد مقامات دو کشور آن است که در زمینه‌های مختلف اعم از سیاسی و تجاری و سایر موضوعات، همکاری‌هایی فراتر از وضعیت فعلی بین ایران و کوبا به وجود بیاید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر اینکه باید سطح مبادلات تجاری ایران و کوبا ارتقا یابد، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در کشورهای آمریکای لاتین نفوذ کرده و آمریکا جایگاهی میان این کشورها ندارد؛ امروز کشورهایی مانند کوبا از جمله دوستان مهم و استراتژیک ایران در حوزه‌های سیاسی و اقتصادی هستند و افزایش تعاملات با این کشورها، منجر به توسعه اقتصادی برای ما و آنان و همچنین خنثی‌شدن تحریم‌ها خواهد شد.

نماینده مردم زاهدان در مجلس ادامه داد: با توجه به موقعیتی که کوبا در بین کشورهای آمریکای لاتین دارد، تقویت روابط با این کشور فرصت خوبی برای ایران خواهد بود و از سوی دیگر کوبا هم با نزدیک‌شدن به ایران می‌تواند دستاوردهایی به ویژه در حوزه اقتصادی و تجاری داشته باشد.

مالکی با بیان اینکه در چند سال اخیر، روابط جمهوری اسلامی ایران با برخی کشورهای آمریکای لاتین، بسیار خوب شده است تصریح کرد: «هیلاری کلینتون» وزیر امور خارجه سابق آمریکا در خاطرات خود نوشته که نفوذ ایران در آمریکای لاتین، بسیار زیاد است؛ بنابراین بسیار مهم است که خود آمریکایی‌ها هم به این موضوع اعتراف کرده‌اند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهای آمریکای لاتین در مقاطع مختلف نگاه سردی به آمریکا داشته‌اند و هدف‌شان آن بوده که این نگاه در مقامات آمریکایی به وجود نیاید که کشورهای آمریکای لاتین، قیم و تحت سلطه آنان هستند.

وی با تاکید بر اینکه کشورهای آمریکای لاتین گرایش زیادی به کشورهای مستقلی مانند جمهوری اسلامی ایران دارند، تصریح کرد: مجلس شورای اسلامی و به ویژه کمیسیون امنیت ملی، در جلساتی که با وزیر امور خارجه و معاونانش داشته، همواره این موضوع را مورد تاکید قرار داده که باید از فرصت تقویت روابط با کشورهای آمریکای لاتین، نهایت بهره را ببریم.

نماینده مردم زاهدان در مجلس اظهار کرد: برای رفع تحریم‌ها در وهله اول، ما باید روی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های خودمان متمرکز باشیم و خودمان را باور کنیم و همچنین باید از موقعیت و ظرفیت کشورهای مختلف بهره ببریم. مالکی افزود: در این راستا، تقویت روابط کشورمان با کشورهای آمریکای لاتین، نقش مهمی در دور زدن تحریم‌ها دارد و رویکرد دستگاه دیپلماسی ما در چند سال اخیر در ارتباط با کشورهای آمریکای لاتین، قابل قبول بوده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا