توجه به تولید و اشتغال، مشکل تأمین مالی را رفع می‌کند

حسینی:

توجه به تولید و اشتغال، مشکل تأمین مالی را رفع می‌کند

توجه به تولید و اشتغال، مشکل تأمین مالی را رفع می‌کند

نماینده مردم تنکابن در مجلس گفت: اگر به تولید و اشتغال اهمیت دهیم، می‌توانیم مسئله تأمین مالی و دغدغه‌های این موضوع را حل کنیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سید شمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش رونق تولید صبح امروز (سه شنبه ۱۷ آبان ماه) در صحن علنی مجلس درباره عملکرد دستگاه‌های مسئول در اجرای بند (الف) تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ کل کشور، گفت: رشد اقتصادی کشور طی یک دهه گذشته سالانه متوسط در حدود نیم درصد بوده است، رشد سرمایه گذاری کشور به طور متوسط منفی ۴ درصد بوده است و اگر نرخ مشارکت سال ۹۸ را مبنا قرار دهیم، بیکاری حدود ۱۶ درصد است. طبیعی است در این فضا تولید و اشتغال اهمیت بسزایی دارد، همانطور که مقام معظم رهبری سال جاری را سال «تولید دانش بنیان و اشتغال آفرین» نامگذاری کردند.

وی ادامه داد: برای اینکه تولید صورت گیرد، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و برای سرمایه‌گذاری به تأمین مالی نیازمند هستیم. عملکرد یا کارکرد بند الف تبصره ۱۸ تأمین مالی تولید و اشتغال است و اگر بپذیریم که تولید و اشتغال یکی از مهمترین مسائلی است که باید به آن پرداخته شود، بنابراین تخصیص به این موضوع نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حسینی تصریح کرد: تبصره ۱۸ را در سال ۱۴۰۰ هنگام رسیدگی به لایحه بودجه اصلاح اساسی کردیم، بنابر اصلاح تبصره ۱۸ مقرر شد یک مبلغ پایین و آن هم به صورت کمک پرداخت شود، ولی بنا بر آنچه در تبصره ۱۸ سال ۱۴۰۰ آمد، منابع افزایش یافت، سپس تخصیص داده شد و رویکرد از کمک به سمت سرمایه گذاری با هدف هم افزایی و اهرم کردن منابع حرکت کرد و چون این منبع در سال ۱۴۰۰ به نوعی تخصیص یافته بود، عملکرد قابل قبولی داشت.

نماینده مردم تنکابن در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: با تغییر دولت و ورود به این موضوع، توانستیم تبصره‌ای را که تعطیل شده بود، احیا کنیم. در سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان باید پرداخت می‌شد، در حالی که ۱۷ هزار میلیارد تومان پرداخت شد، ولی چون اهرم شد، ۴۷ هزار میلیارد تومان تأمین مالی شد، مبلغ ۱۹ هزار میلیارد تومانی نه تنها هزینه نشد، بلکه پس انداز شده است.

وی با اشاره به اینکه مکانیزم تبصره ۱۸ مکانیزم خوبی است اظهار کرد: اگر به تولید و اشتغال اهمیت دهیم، می‌توانیم مسئله تأمین مالی آن را حل کنیم که از سال گذشته ۱۲ هزار میلیارد تومان باقی مانده است، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها باید آن را پرداخت کند. این موضوع نیازی به تخصیص ندارد و برای سایر مبالغ نیز اگر سازمان برنامه و بودجه و کمیته تخصیص به آن اولویت دهد، باید تخصیص صورت بگیرد.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا