اقتصادی

تفاوت میلگرد زاگرس و ذوب آهن

به گزارش هشت صبح و به نقل از انتخاب :

میلگرد نقش بسیار پراهمیت و پررنگی در اجرای بسیاری از سازه‌های ساختمانی دارد و کارفرما به منظور تامین ایمنی لازم انواع میلگرد را از کارخانه‌های مختلف خریداری می‌کند.

میلگرد تولید شده در هر کارخانه‌‌ از نظر استانداردهای به‌کار گرفته شده، کیفیت مواد اولیه، وزن، سایز و ابعاد، قیمت و بسیاری از فاکتورهای مختلف متفاوت با میلگرد تولید شده در کارخانه‌های دیگر است و باید با در نظر گرفتن تمامی این اطلاعات میلگرد مناسب برای پروژه خود را خریداری کنید.

در بعضی مواقع مقایسه میلگردها و شرح تفاوت‌های آن‌ها در انتخاب درست بسیار کمک‌کننده خواهد بود؛ در این مطلب به تفاوت های میلگرد زاگرس و ذوب آهن اشاره می‌کنیم. درضمن اگر قصد خرید انواع آهن‌آلات مانند میلگرد را دارید، می‌توانید روی این لینک https://ahanresan.ir/product/میلگرد-آجدار-۱۶صبا-فولاد-زاگرس-a3-شاخه۱۲متر/ ضربه بزنید تا شما را در خرید میلگرد مورد نیازتان یاری کند.

مقایسه میلگردهای زاگرس و میلگردهای ذوب آهن

در این قسمت می‌خواهیم میلگرد زاگرس و ذوب آهن را از نظر استانداردهای تولید با یکدیگر مقایسه کنیم:

استانداردهای میلگرد ذوب آهن

این کارخانه برای تولید تمامی میلگردهای خود از سه استاندارد ملی و بین‌المللی پشتیبانی می‌کند و همین موضوع تاثیر بسیار زیادی در قیمت محصولات تولیدی داشته است. این استانداردها شامل:

استاندارد ASTM A 615 در سه حالت G60، G40 و G75.

استاندارد روسی GOST 57.81 در گریدهای A1، A2 و A3.

استاندارد ژاپنی JIS G3112 به چهار حالت SR24، SD35، SD40 و SD50.

تمامی استانداردهای ذکر شده در بالا به ترتیب برای میلگردهای ساده، آجدار مارپیچ، آجدار جناغی و میلگرد آجدار مرکب ذوب آهن در نظر گرفته شده است.

استانداردهای میلگرد زاگرس

در نظر گرفتن استاندارد تولید میلگرد جز آن دسته از موارد مهمی است که قبل از خرید محصول باید به آن توجه داشته باشید. کارخانه صبا فولاد زاگرس برای تولید میلگردهای خود از استاندارد ملی ایران به شماره ۳۱۳۲ و استاندارد روسی GOST پیروی می‌کند.

با توجه به استاندارد روسی GOST میلگردها در چهار گروه اصلی A1، A2، A3 و A4 تهیه می‌شوند که از میان این‌ها A1 به میلگردهای ساده و A2، A3 و A4 به میلگردهای آجدار اشاره دارد و با توجه به استاندارد ملی ایران مشخصات میلگردهای آجدار با میلگردهای ساده متفاوت خواهد بود. در ادامه جدولی از مشخصات میلگردهای آجدار بر اساس نوع آج آن‌ها برای شما آماده کرده‌ایم.

دسته‌بندی

علامت مشخصه

میلگرد ساده A1

س ۲۴۰

میلگرد آجدار مارپیچ

(یکنواخت یا دوکی A2)

آج ۳۴۰

آج ۳۵۰

میلگرد آجدار جناغی

(یکنواخت یا دوکی A3)

آج ۴۰۰

آج ۴۲۰

میلگرد آجدار مرکب A4

آج ۵۰۰

آج ۵۲۰

تفاوت میلگرد زاگرس و ذوب آهن از نظر وزن

در این قسمت می‌خواهیم به مقایسه میلگرد زاگرس و ذوب آهن از نظر وزن در برخی از سایزهای مشترک آن‌ها و البته در قالب جدول بپردازیم:

وزن میلگرد زاگرس و ذوب آهن در سایزهای مختلف

سایز میلگرد

وزن میلگرد زاگرس

وزن میلگرد ذوب آهن

۱۰

۷.۴ کیلوگرم

۷.۳۹ کیلوگرم

۱۲

۱۰.۶۶ کیلوگرم

۱۰.۶ کیلوگرم

۱۴

۱۴.۵۲ کیلوگرم

۱۴.۵ کیلوگرم

۱۶

۱۸.۹۶ کیلوگرم

۱۹ کیلوگرم

۱۸

۲۴ کیلوگرم

۲۴ کیلوگرم

۲۰

۲۹.۶۴ کیلوگرم

۲۹ کیلوگرم

۲۲

۳۵.۷۶ کیلوگرم

۳۶ کیلوگرم

۲۵

۴۶.۲ کیلوگرم

۴۷ کیلوگرم

۲۸

۵۷.۹۶ کیلوگرم

۵۸ کیلوگرم

۳۲

۷۵.۷۲ کیلوگرم

۷۶ کیلوگرم

با توجه به این جدول در برخی از سایزهای مشترک، میلگردهای زاگرس در برخی سایزها کمی وزن بیشتر و در برخی از سایزها نیز وزن کمتری نسبت به میلگردهای ذوب آهن دارند.

تفاوت میلگرد زاگرس و ذوب آهن از نظر سایز

در این بخش به مقایسه میلگرد زاگرس و ذوب آهن از نظر سایز می‌پردازیم که آن را در قالب یک جدول برای شما آورده‌ایم:

سایز میلگردهای زاگرس و ذوب آهن

میلگرد زاگرس

میلگرد ذوب آهن

۱۰

۱۰

۱۲

۱۲

۱۴

۱۴

۱۶

۱۶

۱۸

۱۸

۲۰

۲۰

۲۲

۲۲

۲۵

۲۵

۲۸

۲۸

۳۲

۳۲

۳۶

۴۰

تفاوت میلگرد زاگرس و ذوب آهن از نظر قیمت

قیمت میلگرد به صورت مداوم در حال نوسان است و فرقی نمی‌کند تولید چه کارخانه‌ای است، در هر صورت قیمت آن با توجه به عوامل مختلفی مانند قیمت جهانی فولاد، نوسانات نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، نوسانات نرخ دلار، کیفیت مواد اولیه، استانداردهای استفاده شده در تولید محصول، وزن، سایز، گرید فولاد، حمل‌ونقل، نرخ معاملات بورس کالا، اوضاع سیاسی و اقتصادی حاکم بر کشور و … متغیر خواهد بود.

قیمت میلگرد زاگرس و قیمت میلگرد ذوب آهن نسبت به دیگر میلگردهای موجود در بازار بیشتر است و دلیل آن کیفیت بالای هردوی آن‌ها است. برای اطلاع از قیمت لحظه‌ای این محصولات می‌توانید از کمک سایت‌های معتبر در این زمینه بهره‌مند شوید؛ چرا که اینگونه سایت‌ها امکان برآورد کلی قیمت خرید از طریق محاسبه وزن، مقایسه قیمت برای بازه‌های زمانی مختلف از طریق نمودار قیمت و همچنین امکان مقایسه قیمت محصولات با دیگر رقبا را برای شما فراهم می‌کنند.

مقایسه میلگرد ذوب آهن و زاگرس از نظر کیفیت

اگر بخواهیم این دو میلگرد را از نظر کیفیت با یکدیگر مقایسه کنیم، با پارامترهای مختلفی روبرو خواهیم بود، اما از جمله مهم‌ترین این پارامترها می‌توان به نوع آلیاژ مواد اولیه و همچنین استاندارد به‌کار گرفته شده در تولید میلگرد اشاره کرد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید هردوی این میلگردها از نظر کیفیت بسیار مطلوب هستند و افراد زیادی برای پروژه‌هایشان از این میلگردها استفاده می‌کنند تا استحکام سازه را به بهترین شکل ممکن تامین سازند، اما اگر بخواهیم به یکی از آن‌ها رتبه بالاتری بدهیم، می‌توانیم بگوییم که میلگرد ذوب آهن کیفیت بهتری نسبت به میلگرد زاگرس دارد و دلیل این ادعا این است که کارخانه ذوب آهن اصفهان قدمت بیشتری در این زمینه داشته و میزان تولیدات بالاتری دارد، به‌طوری که حجم بالایی از نیاز بازار به میلگرد را تامین می‌کند.

به‌این‌ترتیب اگر می‌خواهید بهترین میلگرد موجود در بازار از نظر کیفیت را داشته باشید حتما به سراغ میلگردهای ذوب آهن بروید، اما فراموش نکنید که قیمت این محصولات نیز درست به اندازه کیفیت زیادی که دارند، بالا بوده و اگر بودجه‌ی کمی دارید می‌توانید به سراغ دیگر گزینه‌های اقتصادی موجود بروید.

جمع بندی

همان‌طور که گفتیم میلگرد نقش بسیار مهمی در اجرای بسیاری از سازه‌ها و همچنین فراهم کردن استحکام و مقاومت آن‌ها دارد و به همین خاطر بسیار مهم است که قبل از خرید اطلاعات مفیدی درباره انواع میلگردهای تولید شده در کارخانه‌های مختلف داشته باشید؛ از جمله باکیفیت‌ترین میلگردهای موجود در بازار می‌توان به میلگردهای تولید شده در کارخانه صبا فولاد زاگرس و کارخانه ذوب آهن اصفهان اشاره کرد.

این میلگردها هردو کیفیت بسیار بالایی دارند و از نظر وزن، استاندارد تولید، سایز و… نیز با یکدیگر متفاوت هستند که در هنگام خرید بهتر است این تفاوت‌ها را در نظر بگیرید تا تجربه دلنشینی از خرید این مقاطع فولادی داشته باشید. امیدواریم که با خواندن این مقاله توانسته باشید تا حدودی به تفاوت میلگرد زاگرس و ذوب آهن پی برده باشید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا