تغییر ذائقه موجب عقب ماندگی شرکت‌های نساجی شد/ضرورت تغییر سیاست در حوزه تولید پارچه

Print Friendly, PDF & Email

هشت صبح/مازندران راهبر زنجیره ارزش استان مازندران، با بیان اینکه موانع برای تولید و تکنولوزی پارچه زیاد است،گفت: تغییر ذائقه و مد از سالانه به فصلی سبب شده است شرکت‌های نساجی نتوانند همپای طراحان نیازهای روز را پاسخ دهند بنابراین یک تغییر سیاست در حوزه تولید پارچه از نساجی ضروری به نظر می‌رسد.

به گزارش هشت صبح، سید محمود مهدی‌زاده امروز در حاشیه جشنواره فن بازار پوشاک در نمایشگاه نیاوران ساری در گفت‌گو با هشت صبح با بیان اینکه پوشاک از الزامات بشر است، اظهار کرد: شرع مقدس نیز تامین پوشاک را در کنار تامین خوراک جزو نفقه به شمار آورده است.

وی با بیان اینکه پوشاک حجم عظیمی از بازار را به خود جذب کرده است، افزود: حدود ۱۲ تا ۱۵ هزار میلیارد تومان حجم اقتصادی پوشاک استان مازندران است و این نشان می‌دهد اگر ما در بخش کارگاهی بخواهیم حجم بازار را پوشش دهیم نیازمند تولیدکنندگان زیادی هستیم.

مهدی‌زاده با بیان اینکه ۴۰ تا ۵۰ درصد حجم پوشاک استان مازندران توسط تولیدکنندگان داخل تامین می‌شود، تصریح کرد:  باقی پوشاک از طرف استان‌های دیگر و یا به صورت قاچاق تامین می‌شود.

وی افزود: اگر بخواهیم در بازار پوشاک ورود جدی داشته باشیم باید مهارت دوزندگان خیاطان و هنرستان‌ها از سطح مبتدی و با چرخ‌های ساده به سطح پیشرفته و با چرخ حرفه‌ای پرسرعت ارتقا پیدا کند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موانع برای تولید و تکنولوزی پارچه زیاد است، اظهار کرد: تغییر ذائقه و مد از سالانه به فصلی سبب شده است شرکت‌های نساجی نتوانند همپای طراحان نیازهای روز را پاسخ دهند بنابراین یک تغییر سیاست در حوزه تولید پارچه از نساجی ضروری به نظر می‌رسد.

وی با بیان اینکه همیشه در تمام موارد کالاهای قاچاقی از مبدا ارزان به مقصد گران حرکت می‌کند، اظهار کرد: نساجی ما پارچه های گرانتر با کیفیت کمتری تولید می‌کنند و وقتی تبدیل به پوشاک می‌شود کالای تولید شده قابل رقابت با کالای مشابه در کشورها نیست. لذا باید در صنعت نساجی بازنگری کنیم.

راهبر زنجیره ارزش استان مازندران، تیراژ پایین شرکت‌های تولیدی را عامل عدم رقابت‌پذیری با دیگر شرکت‌های مشابه در خارج دانست و افزود: یکی از راهکارهای خوب تولیدکنندگان خرد داخل برای رقابت‌پذیری با تولیدکنندگان قدر در کنار هم قرار گرفتن برای تولید انبوه است تا با کاهش هزینه‌ها بتوانند کالای ارزانتر به دست مصرف کننده برسانند.
مهدی زاده گفت: جهاد دانشگاهی با برگزاری جشنواره و فن‌بازار پوشاک تلاش دارد تا تولیدکنندگان خرد از تعدد برند خودداری و بر اجماع برندها تمرکز کنند و در سایه یک برند معتبر و مجرب بتوانند محصولی رقابت‌پذیر با حجم انبوه تولید کنند تا بازار صادرات آن نیز فراهم شود.

انتهای پیام

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا