اقتصادی

تعبیر وارونه یک رویا؛ پوشاندن رخت سبز بر تن سرخ ۴ ساله شاخص کل – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرنگار مهر اخیراً پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا) بنابر گزارش شرکت بورس اوراق بهادار تهران بازده بازارهای سرمایه‌گذاری (بورس، فرابورس، سکه، دلار و مسکن) طی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ مورد بررسی قرار داده و این گونه گزارش کرده است: شاخص بورس، حرکت خود را در ابتدای سال ۹۸ با عدد ۱۷۸ هزار و ۶۵۹ واحد آغاز و در پایان سال ۱۴۰۲ با ۱۱۲۹ درصد رشد به کار خود در کانال ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار واحد پایان داد، همچنین شاخص فرابورس در این بازه زمانی با ۱۰۲۴ درصد رشد، از کانال ۲ هزار و ۲۵۸ واحد به ۲۵ هزار و ۳۶۷ واحد رسید.

حال این سوال اساسی مطرح است که رشد یک هزار و ۱۲۹ درصدی شاخص کل طی ۴ سال (از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲) چقدر با تجربه واقعی سهامدارانی که در نیمه اول مرداد ماه سال ۱۳۹۹ یا نیمه دوم اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ (روز سیاه بورس یعنی ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۲) اقدام به خرید سهام کرده‌اند سازگار است و همخوانی دارد!

هدف از این گزارش این است که با تغییر مبدأ زمان برای برآورد بازدهی شاخص کل و انتخاب دو بازه زمانی مذکور تصویری روشن‌تر از آنچه که بر سر این سهامدارن آمده است ارائه شود. برای بررسی دقیق‌تر این موضوع بهتر است به نمودار تغییرات شاخص کل طی این سال‌ها رجوع کنیم.

بنابر نمودار فوق شاخص کل بورس از سقف تاریخی ۲ میلیون و ۷۸۵ هزار واحدی ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ تا شاخص ۲ میلیون و ۱۹۵ هزار واحدی در پایان سال ۱۴۰۲ کمتر از ۶ درصد بازدهی را ثبت کرده و این در حالی است که طی همین مدت سکه امامی بیش از ۲۶۶ درصد (از ۱۰ میلیون و ۵۸۱ هزار تومان تا ۳۸ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان)، طلا ۱۸ عیار بیش از ۲۰۹ درصد (از یک میلیون و ۳۵۲ هزار تومان تا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان) و نرخ دلار بیش از ۱۷۲ درصد (از ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۶۰ هزار و ۴۰۰ تومان) رشد را تجربه کرده است. شایان ذکر است بانک مرکزی در تمام سال‌های ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ تورم سالانه بالای ۴۰ درصد را گزارش کرده است و این یعنی مجموعاً تورم بالای ۳۲۳ درصدی طی این ۴ سال.

حال اینکه چه تعداد از سهامداران توانسته‌اند این بازده یک هزار و ۱۲۹ درصدی و چه تعداد بازده کمتر از ۶ درصدی را کسب کرده‌اند بحث دیگری است چرا که تعداد بسیاری از سهام هنوز با سقف تاریخی خود فاصله‌های چند صد درصدی دارند و با جبران آن تازه به اصل پولی می‌رسند که تورم بالای ۳۰۰ درصدی این سال‌ها عملاً ارزش آن را به کمتر از یک چهارم رسانده است.

اینگونه بر تن سرخ ۴ ساله شاخص کل رخت سبز رشد یک هزار و ۱۲۹ درصدی پوشانده شده است.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا