اقتصادی

تعاملات تجاری با کشورهای همسایه توسعه یافت – هشت صبح

Print Friendly, PDF & Email

به گزارش هشت صبح و به نقل از مهر :

به گزارش خبرگزاری مهر، هادی طالبیان مقدم با اشاره به دیپلماسی اقتصادی تعریف شده در دولت سیزدهم، گفت: محدود شدن بازارهای تجاری بعد از اعمال تحریم‌های ظالمانه علیه ایران دولت سیزدهم را بر آن داشت که بر گسترش تعاملات تجاری با شرق و کشورهای آسیایی متمرکز شود؛ از این‌رو توسعه تعاملات تجاری با کشورهایی مانند هند، پاکستان، افغانستان، بنگلادش، سریلانکا، مالدیو در دستور کار قرار گرفت.

مدیرکل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران بیان تراز تجاری مثبت با همسایگان را به توسعه مناسبات تجاری با این کشورها نسبت داد و بیان کرد: برای رسیدن به این مهم رویدادهای مشترکی چون وبینارها، همایش‌ها و جلساتی برگزار شد. همچنین اتاق‌های بازرگانی فدراسیون‌های صادرکنندگان و واردکنندگان کشورهای هدف نیز فعال شدند.

این مقام مسؤول ادامه داد: پذیرش و تبادل هیأت‌های تجاری به گونه‌ای مدیریت شد که در اکثر نمایشگاه‌های داخلی جمهوری اسلامی ایران نمایندگانی از کشورهای آسیای جنوبی حضور داشت.

ویبا اشاره به دستاوردهای رویداد ایران اکسپو ۲۰۲۴، گفت: در این نمایشگاه هیات‌هایی از کشورهای هند، افغانستان، سریلانکا، بنگلادش و پاکستان حضور داشتند و در حاشیه این رویداد همایش‌های مشترک ایران و هند، ایران و پاکستان و ایران و سریلانکا برگزار شد؛ همچنین کمیته تجاری ایران و سریلانکا و کمیسیون‌های مشترک اقتصادی شبه قاره هند احیا شد.

مدیر کل دفتر شبه قاره هند سازمان توسعه تجارت ایران با تاکید بر عقد قرارداد ۱۰ ساله در بندر چابهار، افزود: فعال سازی اقتصادی ترانزیت مابین کشورهای افغانستان، پاکستان و هند به مقاصد روسیه، ترکیه، آسیای میانه و قفقاز و راه‌اندازی کریدور شمال–جنوب یک راهکار مهم برای بهم‌رسانی بازارهاست و می‌تواند هزینه و زمان تبادلات تجاری را کاهش و زمینه‌های توسعه پایدار را فراهم کند.

وی از پی گرفتن ایجاد تجارت آزاد ایران و پاکستان خبر داد و خاطر نشان کرد: امضای موافقتنامه تجارت آزاد ایران و پاکستان در نقطه خوبی قرار گرفته است. همچنین در دولت سیزدهم افتتاح چندین مرکز تجاری در کشورهای پاکستان، هند و بنگلادش در دستور کار قرار گرفت و تلاش شد که تعداد رایزن‌های بازرگانی به این کشورها را افزایش بدهیم. تمرکز بر توسعه اقتصاد دانش بنیان و صدور خدمات فنی مهندسی با جدیت بیشتری دنبال شد؛ امیدواریم که با نقش آفرینی با ضمانت نامه‌های بانکی از ظرفیت‌های شرکت‌های ایرانی بهره بیشتری ببریم.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا