تشویق خودروسازان به افزایش عمق ساخت داخل/ برای توسعه محصول جدید برنامهریزی کنید
به اعتقاد مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، خودروهای مونتاژی که با عمق داخلیسازی کمتر از ۲۰ درصد تولید یا در حقیقت مونتاژ میشوند، تفاوتی با خودروهای وارداتی ندارند؛ بنابراین تعرفه واردات قطعات منفصله آنها نیز با تعرفه واردات خودروهای وارداتی که به صورت کامل وارد میشوند، نباید تفاوت چندانی داشته باشند و خودروسازان باید بر افزایش میزان عمق داخلیسازیها برای دستیابی به پلتفرمهای مختص خود تلاش کنند.
به گزارش هشت صبح، خرداد ماه سال جاری بود که دولت در بخشنامهای اصلاحات تعرفهای (۳۵۴) ردیف تعرفه شامل کاهش و افزایش سود بازرگانی خودروهای وارداتی را به وزارت صمت و امور اقتصادی و دارایی ابلاغ کرد؛ پس از اوایل آبان ماه، نوبت به خودروهای مونتاژی رسید و جزئیات کامل تعرفه واردات قطعات خودروهای مونتاژی توسط دولت مصوب شد.
بر اساس مصوبه مذکور، سودهای بازرگانی برای انواع خودروها به تفکیک میزان داخلیسازی و حجم موتور، بین ۱۳ تا ۳۵ درصد افزایش یافت و این در حالی بود که این سود برای سواریهای با حجم کمتر از ۱۵۰۰ سیسی اما میزان داخلیسازی ۵۰ درصد و بیشتر یا تغییری نداشت یا پنج درصد کمتر شده بود.
بر این اساس، طبق تاکید وزارت صمت، در صورت پیشرفت خودروسازان در افزایش عمق داخلیسازی، تعرفه واردات قطعات برای آنها کمتر خواهد شد.
در این زمینه، اخیراً عبدالله توکلیلاهیجانی- مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت- در گفتوگویی تصویری، به صراحت اعلام کرد که در خودروهای مونتاژی با داخلیسازی بیش از ۵۰ درصد، میزان تعرفه واردات قطعات، به شدت کاهش پیدا میکند، اما برای خودروهایی با عمق داخلیسازی کمتر از ۲۰ درصد، میزان تعرفه عملا با تعرفه واردات خودروهای وارداتی یکسان در نظر گرفته شود.
با توجه به تشویق خودروسازان بر افزایش میزان عمق داخلیسازیها برای دستیابی به پلتفرمهای مختص خود خودروسازان، این مقام مسئول در وزارت صمت، خاطرنشان کرد: بهتر است که خودروسازان بهجای آنکه بر این تمرکز کنند که یک خودروی خارجی را طی چند سال به داخلیسازی بالا برسانند، تمرکز و برنامهریزی خود را بر توسعه محصول جدیدی که پلتفرم و ابتکار عمل آن به دست خودش است، بگذارد.
گفتنی است؛ سود بازرگانی دولت از خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سیسی با ساخت داخل ۲۰ تا ۵۰ درصد تا پیش از این ۶، ۱۱ و ۱۶ درصد محاسبه میشد اما پس از مصوبه آبان ماه دولت، سود بازرگانی این بخش به ۲۸ درصد رسیده است.
همانطور که اشاره شد در مورد خودروهای کمتر از ۱۵۰۰ سیسی با ساخت داخل ۵۰ درصد و بیشتر، سود بازرگانی دولت از یک و شش درصد به یک درصد تغییر کرده است.
در بخش خودروهای سواری با حجم موتور ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ سیسی با میزان داخلیسازی کمتر از ٢٠ درصد که سود بازرگانی ۱۶ درصد داشته به ۵١ رسیده و مشمول ٣۵ درصد افزایش تعرفه شده است. همچنین برای خودروهای این دسته با عمق داخلیسازی ۲۰ تا ۵۰ درصد هم سود بازرگانی از یک، شش و ۱۱ درصد به ۲۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
تنها سود بازرگانی برای خودروهای با حجم موتور کمتر از ١۵٠٠ سیسی اما میزان داخلیسازی ۵٠ درصد و بیشتر همان یک درصد سابق باقی مانده و برای برخی خودروها حتی پنج درصد کاهش داشته و از شش درصد به یک درصد رسیده است.
انتهای پیام